piepende achteras

@jacobnoorlander wrote:Zat net even het hele verhaal door te lezen, en ik zou het probleem heel ergens anders gaan zoeken. De carosserie van een manta is niet sterk genoeg voor 222 pk en weet ik niet hoeveel koppel uit een 6 pitter. Ik zou eerst eens met de fabrieksopgaaf ernaast de carosserie nameten, als deze niet verstevigd is met een gelaste rolkooi oid dan kan je er vanuit gaan dat de boel krom is. Dit vertaalt zich in een verkeerde uitlijning van de aandrijflijn, het traverse en de torque tube zijn er in deze uitvoering voor om al het koppel op de weg over te brengen. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn manta en dat heeft heel wat aanpassingen gekost om het goed te krijgen. Ik hoop dat je er wat mee kan, meten is zo gebeurd dan weet je het in ieder geval zeker.

niet lullig bedoeld, maar welk verhaal heb jij gelezen, de carroserie is al opgemeten aan de hand van het bodemplan, staat hierboven al vermeld, het geluid komt toch echt duidelijk uit het dif/ staartstuk zoals ik met een stethoscoop heb geluisterd, ook dit staat hierboven beschreven, ook zei ik in de eerste post al dat ik dit geluid altijd al heb gehad, dus ook toen er nog een originele motor in lag, alleen toen maar heeeeeeel af en toe. Verder wast het met de nieuwe rubbers in de achteras en het oude staartstuk met kromme as erin nog gewoon goed, maar ook dat staat hierboven beschreven. Het is dus gekomen na een jaar stilstaan en het vervangen van de achteras rubbers, ook vallen alle schroefgaten van de ophanging mooi op hun plek zonder al teveel spanning, duid absoluut niks op dat de auto krom is. Ben overigens schadehersteller dus een kromme auto zou ik wel herkennen, althans, dat hoop ik :angel

mar toch bedankt voor t meedenken

ow ja er komt 280 nm van de motor

Zowiso een mooi koppel! king: zat inderdaad ff te slapen en heb over die post heen gelezen. :shock: wat ik op de foto's wel zie is als de hoofdas niet gemonteerd is de flens van de kruiskoppeling keurig in het midden zit en met de as gemonteerd lijkt het alsof alles in het rubber hangt. Wat ook kan is dat de bus van de as in het staartstuk die over de priseas van het dif gaat teveel ruimte heeft (bus ingescheurd of uitgelubberd) zo uit het hoofd loopt die as zonder verdere ondersteuning door het staartstuk (op het rubber na dan)

dat is toevallig dat ie op de ene foto wel erop zit en de andere niet, met of zonder as maakt geen enkel verschil. Die laatste is een goeie van jou, gescheurd is ie zeker niet, t enige dat ik nog niet heb geprobeerd is de as in het staartstuk nog eens te vervangen.. gelukkig heb ik er nog 2 king: mar dan denk ik dat dat t probleem is van het piepen, niet van dat de donut scheef zit, misschien de 2 rubbers waar t staartstuk op staat....

@ jacobnoorlander, als je een keer in de buurt bent of me op een meeting ziet, kom je maar ff een biertje halen voor het wakker schudden :wors stom dat ik daar nog niet aan had gedacht, tis begonnen met het wisselen van die as en dat was t enige wat ik steeds weer mee over heb gezet. :fy1 het piepen is weg, alleen het schrapende geluid is er nog wel en denk dus toch nog dat dat t aanlopen in de staartstuk is.. heb er ook weer de verlaste staartstuk onderuit gehaald maar dat geluid blijft, was duidelijk te zien dat ie daarin heet aangelopen, had m van tevoren mooi glad gemaakt van binnen, maar ik heb iig nog een meeting mee kunnen nemen en daar de 3e plaats b special meegenomen... king:

overigens nooit gedacht dat dit het probleem zou zijn, had ze al opgemeten voor zever t ging maar zag niet echt verschil, zal dieper in de as zijn geweest

:D Dat van dat biertje is altijd een goed idee natuurlijk! Vanaf volgend seizoen ga ik ook zeker wel wat meetings bezoeken, zag van de week op Facebook een mooi filmpje van Vessem voorbij komen. Lijkt me erg leuk om ook eens van de partij te zijn. En je had nog mazzel met het weer ook! king:

Internationale Opeltreffen (OPN) in Kronenberg is ook altijd wel de moeite om eens een weekendje bij te wonen!

1 van de meetings waar ik elk jaar weer te vinden ben.

Kan ik gelijk die turbo-manta van je eens bewonderen. Ben er wel benieuwd naar :thumbup

Terug
Naar boven