P0299 verminderd vermogen

Melany

Lid
3 weken gelegen een Astra k sports tourer gekocht. 1.0 turbo. Onderweg naar Bretagne precies dit probleem. Dakkoffer, aanhanger, 3 kinderen en twee honden en ikzelf aan boord, dus ja hij moest wel werken.

Vanaf ongeveer 30 minuten voor pont de Normandie begon het probleem. Ik dacht eerst nog dat ik hem even over de zeik had geholpen omdat ik wellicht wat te laat terugschakelde. Nieuwe auto, dus toch even kijken en leren wat die doet en hoe die reageert. Ik heb een achtergrond als vrachtwagen chauffeur dus ik weet wel wat van klimmen en het mogelijke oorzaken van het verlies van vermogen. Daarnaast ging ik al van noodloop uit omdat de melding een informatie melding was dat het vermogen was verminderd. Dus iets wat de auto zelf doet omdat het een probleem registreert wat mogelijk schade aan de motor veroorzaakt.

Ik heb toen een pauze ingelast, motor even laten draaien voor afzetten, ook al was er geen signaal dat hij warm liep of iets dergelijks. Maar tegen de tijd dat ik bij Caen was, was het diverse keren opnieuw gebeurd en hielp niets meer om uit de noodloop te komen. Dus het leek me verstandig om ergens te laten uitlezen.

Garagebedrijf gezocht met als enige voorwaarden dat die geopend was, aangezien het inmiddels begin middag en zaterdag was. Ergens achteraf onder de brug van de rondweg terecht gekomen (waar ik me serieus afvroeg of ik er veilig vandaan zou komen als vrouw alleen met kids en dogs omdat er tientallen tentjes met dakloze drugs verslaafden in het straatje stonden) Gelukkig werd ik wel geholpen toen ik het probleem in mijn beste Frans uitlegde. Uitgelezen en P0299 code. De beste man riep er een collega bij om de auto in neutraal flink op z’n staart te trappen terwijl hij onder de motorkap keek.

Hij gaf aan dat hij van mening was geen probleem te zien aan de aandrijving van de turbo, de slangen. Mechanisch in orde noemde hij het, waardoor hij wel durfde te zeggen dat ik mijn weg (350 km met toch wel redelijke klimmen) veilig kon vervolgen, zonder risico op motorschade. Ik kreeg het advies wel rustig te rijden en door te gaan met wat ik voor Caen al deed; vroeg terug schakelen voor een helling en minimaal 3000 rpm tijdens een klim te houden en daarnaast maximaal 50% gas geven.

Kwam de foutmelding weer, dan moest ik aan de kant, 2 minuten laten lopen voor afzetten, nog even wachten, opnieuw starten en door. Wel zei hij erbij dat hij vond dat ik voor de reis terug moest proberen het probleem uit te lokken zonder zwaar beladen te zijn. Als dat lukte dan hier laten repareren voor vertrek terug naar nederland.

Die laatste 350 km hebben we die bijna 7 uur over gedaan. Het was redelijk druk, maar liep de vertraging vooral op doordat ik steeds weer aan de kant moest, uiteindelijk hielp niets meer om vermogen terug te krijgen tot het aan het begin van de avond wat koeler begon te worden.

Contact gelegd met de verkoper vanwege de garantie die je als consument hebt, ongeacht het aflever pakket dat je kiest. Volgens hem is het een bekend probleem wat zich openbaart bij hoge temperaturen en/of zware belasting. Volgens hem moet er iets afgesteld worden en dan is het opgelost, wat hij voor me wilt regelen zodra ik terug ben.

Ik vermoed dat hij het regelventiel dan bedoelt?

Ik zie het echter niet zitten om de hele weg terug bijna 900 km volgende week af te leggen, zoals zaterdag de laatste 350 kilometer. Dan ga ik er twee keer zo lang over doen dan normaal en eerlijk gezelgd komt de veiligheid dan wellicht in gevaar, aangezien ik alles alleen moet rijden.

En zoals het gisteren steeds erger leek te worden tot het wat afkoelde, gaat het dan echt om een afstelling of is er mogelijk meer aan de hand?

Via mijn doorlopende reisverzekering ben ik verzekerd voor pechhulp tijdens vakantie. Dus ze kunnen me helpen zoeken naar een garagebedrijf en mocht erger niet binnen 2 dagen te repareren zijn, heb ik recht op vervangend vervoer en repatriëring van mijn voertuig naar Nederland.

Is het redelijk dat hij van mij verwacht dat ik in deze staat terug naar huis ga rijden? Om de auto vervolgens bij hem te zetten voor reparatie dus afstellen van iets?

Vandaag zonder aanhanger en dakkoffer geprobeerd het probleem uit te lokken, maar het was een stuk koeler dus dat het niet lukte om het uit te lokken, kan ook daaraan liggen.

Graag jullie ideeën en gedachten hierover alsjeblieft!

Hierbij wat punten als mogelijkheid betreffende storing komt van internet als bron
Bij een P0299 gaat de garage meestal niet direct iets "afstellen". Die foutcode betekent dat de motor te weinig turbodruk (underboost) meet ten opzichte van wat de ECU verwacht.

Een goede diagnose verloopt vaak zo:

1. Foutcodes uitlezen en live-data bekijken
    • Werkelijke turbodruk vergelijken met de gevraagde turbodruk.
    • Kijken wanneer de storing optreedt: hoge belasting, hoge temperatuur, snelweg, enz.
  2. Controle van vacuüm- en turboslangen
    • Gescheurde slang.
    • Losse slangklem.
    • Lekkage in intercooler of leidingen.

• Dit is een van de meest voorkomende oorzaken van P0299.

1. Test van het turbodrukregelventiel
    • Ook wel boost control solenoid of regelventiel genoemd.
    • Als dit ventiel niet goed schakelt, bouwt de turbo onvoldoende druk op.
  2. Controle van wastegate of actuator
    • Vastzittende wastegate.
    • Versleten actuator.
    • Verkeerde afstelling van de stang.
  3. Controle van de turbo zelf
    • Speling op de as.
    • Beschadigde schoepen.
    • Turbo die pas bij hoge belasting tekortschiet.
  4. Controle van sensoren
    • MAP-sensor (druksensor).
    • Luchtmassameter.
    • Bedrading en stekkers.

In jouw beschreven geval

Omdat:

• de storing vooral optreedt bij warm weer,
  • onder zware belasting (aanhanger, dakkoffer, volle auto),
  • en lijkt te verminderen als het koeler wordt,

zou ik eerst denken aan:

1. lekkage in het laaddruksysteem,
  2. regelventiel van de turbo,
  3. wastegate/actuator die niet correct werkt.

Dat zijn problemen die vaker voorkomen dan een volledig defecte turbo.

Zou ik 900 km terugrijden?

Als de auto voortdurend in noodloop gaat en het probleem steeds erger lijkt te worden, zou ik persoonlijk eerst een garage laten kijken. Zeker omdat je reisverzekering pechhulp en eventueel vervangend vervoer dekt. De kans op directe motorschade is niet per se groot, maar een reis van 900 km met herhaald vermogensverlies is vervelend en kan in het verkeer onveilig worden.

Kortom: een garage zal eerst uitgebreid meten en testen. Vaak blijkt een P0299 uiteindelijk een probleem in de regeling of een lekkage van het turbosysteem te zijn, niet direct een kapotte motor.
Het regelventiel (turbodrukregelventiel/N75-achtig ventiel) kun je op verschillende manieren testen. Bij een Astra K 1.0 Turbo gebeurt dat meestal tijdens diagnose met een uitleesapparaat.

1. Luister- en voeltest

• Motor stationair laten draaien.
  • Stekker van het ventiel losnemen en weer aansluiten.
  • Met een diagnosetester een actuator-test uitvoeren.

Normaal hoor of voel je het ventiel snel schakelen ("tikken").

2. Elektrische controle

Met een multimeter:

• Stekker los.
  • Weerstand van de spoel meten.

Een onderbroken spoel (oneindige weerstand) of kortsluiting (bijna 0 Ω) wijst op een defect ventiel.

3. Vacuümtest

Afhankelijk van de uitvoering:

• Vacuümpomp aansluiten.
  • Kijken of het ventiel vacuüm doorlaat wanneer het wordt aangestuurd.
  • Controle op lekkage.

Een ventiel dat blijft hangen of lekt kan onvoldoende turbodruk veroorzaken.

4. Live-data tijdens proefrit

Dit is eigenlijk de beste test.

De garage kijkt naar:

• Gewenste turbodruk.
  • Werkelijke turbodruk.
  • Aansturing van het regelventiel (% duty cycle).

Als de ECU het ventiel bijna maximaal aanstuurt maar de turbodruk blijft te laag, dan is er meestal:

• een lekkage,
  • een vastzittende wastegate,
  • een defecte actuator,
  • of een probleem met de turbo zelf.

Zelf een eenvoudige controle

Als je enigszins handig bent:

• Zoek het regelventiel op.
  • Controleer alle dunne vacuümslangen op scheurtjes.
  • Controleer de elektrische stekker op corrosie.
  • Let op oliesporen of losgeraakte turboslangen.

Op basis van jouw klacht

Omdat de storing vooral optreedt:

• bij hoge buitentemperatuur,
  • onder zware belasting,
  • en steeds vaker voorkomt,

zou ik persoonlijk eerst een druktest van het complete inlaat-/intercoolersysteem laten uitvoeren. Een kleine lekkage geeft vaak precies dit gedrag: normaal rijden gaat goed, maar onder zware belasting ontstaat P0299 omdat de gevraagde turbodruk niet wordt gehaald.
De wastegate-actuator kun je redelijk goed controleren zonder veel speciaal gereedschap. Wel hangt de exacte methode af van het type actuator (vacuüm of elektronisch). Op de Astra K 1.0 Turbo kom je vaak een elektronisch aangestuurde wastegate tegen.

Visuele controle

Zoek de actuator op de turbo:

• Controleer of het stangetje nog vastzit.
  • Controleer op roest, speling of verbuiging.
  • Beweeg het stangetje voorzichtig met de hand (motor uit en koud).

De wastegate-hevel moet soepel bewegen. Als hij zwaar gaat of vastzit, kan dat P0299 veroorzaken.

Beweging observeren

Laat iemand de motor starten terwijl jij naar de actuator kijkt.

Bij veel systemen zie je:

• een korte zelftest bij contact aan;
  • of een kleine beweging direct na het starten.

Geen beweging hoeft niet altijd fout te zijn, maar een volledig stilstaande actuator kan verdacht zijn.

Met een vacuümpomp (bij vacuüm-actuatoren)

Sluit een handvacuümpomp aan:

1. Vacuüm opbouwen.
  2. Kijk of het stangetje beweegt.
  3. Vacuüm vasthouden.

Een goede actuator:

• beweegt soepel;
  • houdt vacuüm vast;
  • zakt niet direct terug.

Verliest hij vacuüm, dan is het membraan waarschijnlijk lek.

Met een diagnosetester

Dit is de beste methode.

• Start een actuator- of outputtest.
  • Laat de ECU de wastegate openen en sluiten.
  • Controleer of de positie verandert.

Hiermee kun je meteen zien of:

• de actuator defect is;
  • de bedrading een probleem heeft;
  • de wastegate mechanisch klemt.

Praktische controle tijdens een proefrit

Log:

• gevraagde turbodruk;
  • werkelijke turbodruk;
  • wastegate-aansturing.

Zie je dat:

• de ECU maximale druk probeert te maken,
  • maar de werkelijke druk blijft te laag,

dan is de kans groot op:

• een lekkage in de turboslangen/intercooler;
  • een wastegate die niet volledig sluit;
  • een defecte actuator;
  • of een versleten turbo.

In jouw situatie

Omdat de storing vooral optreedt:

• bij hoge buitentemperatuur;
  • met aanhanger en dakkoffer;
  • onder langdurige belasting;

zou ik eerst een rooktest of druktest van het laaddruksysteem laten uitvoeren. Dat geeft vaak sneller uitsluitsel dan direct de actuator vervangen. Een kleine lekkage of een wastegate die niet helemaal sluit geeft precies het soort P0299-klachten dat in het forumbericht wordt beschreven. 1

dank je wel @pjotter voor deze uitgebreide en duidelijke informatie! De verkoper heeft aangegeven dat ik in ieder geval diagnose kan laten uitvoeren, dus eurocross heeft geregeld dat ik morgen verwacht wordt bij een garagebedrijf in de regio. Zag dat het een Bosch service bedrijf is. Dus ik neem dit mee daarheen! Ga het nog even proberen te vertalen in het Frans 😅

Terug
Naar boven