Ik was in Word al aan het typen geslagen, daar komt het verhaal:
Kijk niet vreemd op als het S&S systeem niet, of vaak niet werkt. Bij mij gebeurde dat na ongeveer 3 jaar ook. De dealer deed het in 1e instantie af met de ouderdom van de accu, maar ik ben toen wat gaan 'spitten'. Daarbij heb ik het volgende bevonden:
Pin mij svp niet vast op de juiste percentagecijfers hieronder want die ben ik al weer vergeten, het gaat meer om het principe.
De technische ingenieurs / software engineers van Opel hebben de boel zó ingeregeld dat het bij een restcapaciteit van minder dan 80 a 85% van de accu, het start en stopsysteem niet kan worden geactiveerd, hoe vaak je het knopje aan / uit ook indrukt.
Wat ik verder ontdekte was dat bij een aantal van onze dienstauto's (VW Polo'tjes) die al 5 of 6 jaar oud waren en soms wel een ton of twee op de teller hadden staan, het S&S systeem wél naar behoren werkte en bleef werken. Nog verder spitten leverde op dat ze bij VW die restcapaciteit op 50 of 55% hadden gezet, met als logisch gevolg dat het S&S systeem van die Polo'tjes véél langer naar behoren bleef werken dan bij de Grandland X.
Is dit verhaal logisch? JA, is het ook leuk? Néé.
Toen het zich de 1e keer voordeed heeft de auto een nachtje bij de dealer aan het 'infuus' gelegen en je raadt het al, het S&S systeem werkte een dag of 6 weer naar behoren. Een eerder gegeven advies door de dealer om een rit van >100 KM te rijden, loste het ook niet op. Het bleek dus simpelweg een software instelling te zijn.
Mág de accucapaciteit van een auto na een jaar of 3 4 naar achteren gaan? Ja, maar fijn is het niet.