Opc 1 tunen?!

Stefano ehv

Post weinig
Heeft iemand ervaring met het motorsch tunen van een x20xer opc 1? De kat is er al onderuit en de egr is al afgedicht. Is er nog wat aan te pasen? En wat kan ik doen aan mijn boordcomputer display, heb deze al eens late maken maar pixels valle toch weer uit.

misschien laten Chippen bij een Goede Chipper..

EGR afdoppen op een X20XER win je niks mee, vaak word de gasreactie hier niet beter van..

BC scherm, deze kan je het beste vervangen als deze eenmaal stuk is, maarja, vind maar eens een goede..

Willem

Het afdopen van mijn egr was nodig modat deze problemen gaf en zo was het opgelost. Heeft chipen wel zin omdat er geen turbo op zit en ik had mijn vorige auto ookal late chipen ( een audi a3) zonder turbo, en haalde ook niks uit, dus ga je het bij deze motor wel merken?

dan heb je alvast een uniek exemplaar.

EGR van deze gaat vrijwel nooit kapot.

Alwel de gasklep en stappenmotor al gerienigd, gaatje opgeboord van de carterventilatie?? dat geeft vaker problemen

zoek maar eens bij handleidingen op dit forum naar 4cilinderbenzine motoren > gasklep cartervent X18XE X20XEV X22XE.

ter info, mocht je dingen dingen of oplossingen zoeken voor deze motor, zoek dan ook onder de X18XE en X20XEV motoren, deze zijn op velen vlakken exact gelijk aan elkaar.

Willem

Van 150 pk / 188 Nm naar minimaal 164 pk / 221 Nm voor nog geen €300,- (kan nog goedkoper) incl. Dynoruns, btw en factuur en goede service.

Dat is 10% aan vermogen, 17,5% aan Nm (waar het uiteindelijk omgaat).

Noem dat maar te verwaarlozen...

Zo, dat zijn beste statistieken Arjan! :shock:

Als iemand dat redt, is het Jeroen van Unlimited Tuning wel. Of doel je daar op???

@baas J: Als je refereert naar de opmerking van Arjan, dan weet je niet waar je over praat. No offence.

Laatst in Mike z'n Astra G X16SZR mee mogen rijden. 8,9PK en 21,6NM winst. Je herkent de auto niet meer. Ding is een heel stuk sneller in elk toerental.

Z20LEH turbo kit monteren turbo + water + olieleidingen en dan op lage druk een 0.5 bar met een manual boostcontroller.

of je moet 1100 euro uit willen geven voor een inlaatspruitstuk met chip van EDS, ze zeggen dat je dan 185pk hebt..

denk ook wel dat als je met een ongeblazen 185 pk rijdt, je een standaard LET met 190pk wel zoek rijdt

Is misschien wel zonde van het geld om hem te laten chippen.

Want die 14 PK ben je ook zo weer aangewend en wil je misschien nog weer sneller gaan.

Een turbo enz plaatsen kost je ook gauw 4000,00 euro.

Met inruil van de opc1 en het geld van het chippen en het geld voor een ombouw naar een turbo, kan je veel beter een Astra G opc 2 turbo kopen. Deze staat ook nog is geregistreerd op de papieren en voor een ombouw zal die ook rdw gekeurd moeten worden. :hmmz

Google maar eens voor dat BC-scherm van je..

Op youtube staan enkele how-to's om dit te repareren.

Maar een X20xer tunen kan heel leuk worden alleen word het wel duur.

Denk maar eens aan een goede uitlaat, throttle bodies en custom chip.

Duur maar dan heb je een erg leuke atmosferische motor.

Dan wel even de drijfstanglagers vervangen door betere exemplaren en het liefst de drijfstangen ook.

@BlueAstraG wrote:@baas J: Als je refereert naar de opmerking van Arjan, dan weet je niet waar je over praat. No offence.

Laatst in Mike z'n Astra G X16SZR mee mogen rijden. 8,9PK en 21,6NM winst. Je herkent de auto niet meer. Ding is een heel stuk sneller in elk toerental.

Ik heb zo'n ding gehad, jij ook?

Denk dat het idd wel beter is om er nieuwe en betere drijfstanglagers in te laten zetten als je gaat chippen of wat dan ook bij de XER motor. Al verschillende keren gelezen op OPC-Power nederland dat er blokken sneuvelen. Ook gewoon orgineel trouwens bij wat meer km op het klokje

Ze gooien het max toerental ook nog eens wat omhoog.

@dion87: Ik heb beide gehad, 2x OPC1 ( x20xer ) en nu een Astra G OPC turbo ( z20let ), vond persoonlijk dat het XER blok wel lekker reed, vlot hoger in de toeren maar onderin echt lui. Al is de Z20LET orgineel dan rij je hem met een gechipte XER niet weg. Het LET blok is stuk sterker en heeft een veel breder gebied waar het vermogen vrij komt.

Daarbij nog als je het LET blok chipt................ king:

Wat betreft het verhaal van chippen: al zou je "maar" 20nm pakken, dit kun je zeer zeker goed merken. Een beetje goede chiptuning zorgt ervoor dat ook een ongeblazen motor een stuk meer pit in elk toerental heeft. Dus niet alleen de piek in nm maar over het gehele toerental.

Zoals eerder genoemd, als je al een 1.6 8 kleppert met een singlepoint injectie niet meer terug kent na chiptuning...... Bij een OPC1 valt er nog wel iets meer te halen. Dus waarom de twijfels?

Tegenwoordig kan men mooie resultaten halen, ook bij ongeblazen motoren. Bij sommige bedrijven althans.

Al zul je mij niet zien ontkennen dat je chiptuning op een ongeblazen motor niet kan vergelijken met chiptuning op een geblazen motor.

Maar is het de moeite waard? In mijn mening zeer zeker!

Terug
Naar boven