@HOT ROD wrote:@rik Ophuis wrote:
.... Het lijkt me dat je twee linker schijven hebt maar die ene komt toch echt aan de rechter kant.
Geventileerde schijven hebben schotten tussen beide zijden (binnen en buiten kant van de schijf) zitten, zodat er de koelkanalen ontstaan. Omdat de schijf aan de binnenzijde een opening heeft, ontstaat een soort centrifugaalpomp die de lucht van het hart (rond de naaf) naar buiten slingert net zoals de compressor kant van een turbo en ook een waterpomp bijvoorbeeld.
Op raceauto's verbeteren ze dit pomp effect door de kanalen gebogen te maken, het waaier effect dus. Dit houdt echter in dat je dus linker en rechter schijven hebt want als je ze aan de verkeerde kant monteerd, zou de waaierkanaal aan de buitenomtrek lucht naar binnen willen "happen" terwijl de rest van het kanaal juist de lucht vanaf de naaf, naar buiten wil slingeren.
Ik weet niet of het je opgevallen is en ik heb er in het topic ook niets over gelezen dus vandaar dat ik je er op wilde wijzen. Het is iets wat vaker fout wordt gedaan, een BMW dealer had zo de remschijven van de E36 M3 van een vriend van me ook aan de verkeerde kant gemonteerd want, "dan happen ze meer lucht naar binnen". Niet beseffend dat het de koeling juist verstoord. Mogelijk dat dit geen originele schijven zijn en dat het slechts gedaan is voor het "tuning-effect" maar het kan zo maar zijn dat er een foutje is gemaakt en jij toevallig twee linker schijven hebt gekregen in plaats van een linker en een rechter schijf. Nu zal het op de weg (met een "normale" bestuurder) niet zo'n probleem zijn maar aangezien jij je remmen wel goed wilt gebruiken is het toch iets om naar te kijken.
Succes met je Evo in het kwadraat Ascona,
HOT ROD.
:thumb Heel goed opgemerkt. Toen ik de Ate-remschijven destijds uitpakte viel me dit ook op en was m'n eerste reactie ook :swear Sh*t de verkeerde gekregen! Echter toen ben ik eens wat gaan kijken en vergelijken en toen bleek dit bij andere aangeboden Mercedes SL-remschijven ook het geval was. Ik ben het met je eens, het blijft wel vreemd/onlogisch. Ik merk echter geen verschil of nadelig effect. Ze zijn ook misschien wel wat over-sized maar het werkt fantastisch.