Goedemorgen allemaal,
Na een tijdje niks te hebben laten weten nu even een belangrijke update!
Momenteel, dus zelfs met de droogte van de afgelopen weken, heb ik weer een vochtige olieachtige substantie in het tapijt van zowel de bestuurderskant als de passagierskant. Ondanks dat het tapijt gereinigd is en droog opgeleverd na de laatste checkup. Ook is de substantie wéér heel zoutig, bijna zoals zwavelzuur zo scherp.
Wat mij bij deze auto opvalt in verhouding met andere nieuwe auto's welke ik heb gereden is dat ik zelfs nu nog, dus na een maand of vier en 8000km verder, steeds een chemische smaak in mijn mond krijg nadat ik een tijdje in de auto heb gereden en dat mijn lippen een beetje vettig gaan aanvoelen. De reden dat ik dit erbij vermeld is omdat ik een vermoeden heb dat dit te maken heeft met het volgende:
De vrijgekomen vloeistof in mijn tapijt is naar wat ik denk een weekmaker. Waarom ik dit denk is in eerste instantie omdat de vloerbekleding alléén nat word aan de bovenzijde met absoluut géén bron waar vloeistof vandaan zou kunnen komen. Daarbij kan ik als ik wat naslagwerk erbij pak (let op! ik ben geen chemicus!) van bijvoorbeeld Wikipedia het volgende hierover vinden:
Weekmakers zijn stoffen die kunststoffen elastisch maken.
Circa 85% van alle toegepaste weekmakers behoort tot de familie van de ftalaatweekmakers. Deze ftalaatweekmakers staan al 20 jaar onder druk vanwege de vermeende negatieve effecten op het milieu en de volksgezondheid. Weekmakers kunnen bijvoorbeeld esters of vetten zijn, zoals di(ethylhexyl)ftalaat (DEHP), benzylbutylftalaat (BBP), di-n-butylftalaat (DBP, DNBP), di-isononylftalaat (DINP), di-isodecylftalaat (DIDP), dioctylftalaat (DOP, DNOP) en di-isobutylftalaat (DIBP). (De "P" in de afkortingen is afkomstig van het Engelse "Phtalate": ftalaat.)
Duidelijk is dus dat weekmakers vaak tot de 'familie' ftalaatweekmakers behoren. Wat word er vervolgens over ftalaat vermeld:
Ftalaten worden onder meer gebruikt bij het vervaardigen van drukinkten, lijmen, geparfumeerde producten en parfums, en als weekmakers voor plastics, zoals PVC.
De esters worden gevormd door de reactie van alcoholen met ftaalzuur, gekatalyseerd door een sterk zuur (meestal zwavelzuur of p-tolueensulfonzuur). Ftalaten worden als weekmaker aangewend en gemengd met PVC om het flexibel te maken, onder meer voor gebruik in elektriciteitskabels en in babyspeelgoed.
Ftaalzuur en de vele afgeleide ftalaten zijn giftig, en kunnen vrijkomen bij de verbranding van PVC. Er bestaat geen eensgezindheid over de vraag hoe groot het schadelijk effect is, zolang verbranding niet plaatsvindt.
De stof is erg schadelijk wanneer ze in contact komt met de ogen. Ook bij inslikken of inhalatie ontstaat irritatie, onder meer aan de keel, de slokdarm, de luchtpijp en het maag-darmstelsel. Ftaalzuur is corrosief voor de ogen en de huid. Het kan blindheid, blaarvorming, ontstekingen en zelfs lichte brandwonden veroorzaken. Langdurige of intense blootstelling kan longschade veroorzaken en leiden tot bewusteloosheid of zelfs de dood.
DUS EEN OPROEP AAN EEN IEDER !!!
Zouden jullie het tapijt van de auto kunnen checken op afgifte van een substantie? Dat wil zeggen vooral op de laagst gelegen plekken, deze zijn bij mij aan de passagierskant in de vouw waar het tapijt omhoog gaat naar de tunnel en bij de bestuurderskant rondom de voetrust (ik heb een automaat). Als je met de vinger over het tapijt wrijft of met de platte hand check dan even of de vinger of de handpalm glimt door een vettige substantie en meld het alsjeblieft hier! De garage heb ik op de hoogte gesteld van mijn bevinding maar deze begrijpt niet dat het nog door niemand anders is gemeld. Het zou natuurlijk kunnen dat de fabricage van alleen mijn tapijtje fout is gegaan maar dan word het verhaal een stuk onwaarschijnlijker. Maar momenteel vermoed ik wel dat ik in een rijdende chemische fabriek zit met een verkeerde chemische samenstelling waaraan ik in de toekomst nog consequenties kan ondervinden evenals mijn vrouw en kinderen.
:dank-u: