Heb ik in mijn Kadett zelf gefixt.
Alles in mijn dash is LED, en ook mijn binnenverlichting en kofferbak verlichting...
En inderdaad is blauw erg mooi!king:
Was niet makkelijk, in de tellerbak bedoel ik dan voornamelijk, omdat sommige lampjes een minimaal vermogen moeten hebben. En door het lage verbruik van ledjes kun je wel eens last krijgen van lampjes die altijd een beetje zwak blijven branden. Maar goed, dat was bij mij het geval en ik heb het goed kunnen oplossen door er een weerstandje over heen te zetten die het vermogen nabootst van het gloeilampje.
Groot licht kun je zowieso vergeten. Zelfs als je voor een lekker vies ijskoud tintje gaat en heel wat leds bij mekaar uit de hoge pet zou trekken. Ik calibreer elke dag camera's voor mijn beroep en dat doe ik in een kamer met gecalibreerd licht. Om dat te doen heb ik een licht meter, daar kan ik luminantie en kleurtemperatuur mee meten. Als ik een printplaat pak van 8x15cm (!!) vol met high brightness 5mm leds in witte tint van 4000 Kelvin dan krijg ik 650 lumen op een meter afstand. Uit een groot licht in een auto komt grofweg 3000 lumens. Wil je dit met leds benaderen moet je zo ongeveer je hele voorkant van je auto gaan behangen met leds. Nu zijn er wel wat krachtigere leds in de tussentijd, maar die zijn extreem duur en halen het er nog niet bij... Kortom, zet het idee maar even uit je hoofd nog....
Ik ben bij verschillende led seminaars geweest van onder andere Philips en kan je aanraden eens naar het aantal lumens per watt te kijken. Dit getal is namelijk HET ding wat bepaald hoeveel licht een lamp opbrengt. De prestaties van een LED zullen je in dit opzicht tegen vallen. En ordinaire gloeilamp met een goede reflector geeft MEER licht opbrengst dan een led met het zelfde vermogen! Ik hoor je denken:"Maar leds zijn toch zuinig en blijven altijd koud??" Dat is dus niet waar! Ja, zo'n 5mm ledje waar in een zeer nauwe bundel best redelijke luminantie bij wordt behaald verbruikt niet zo veel en blijft koud. Het verschil is gewoon dat een gloeilamp rondom licht geeft, 360 graden afstraling dus. Weer een bewijs dat de overheid impulsief reageert op wat iemand (met marketing motivaties) maar hard roept, en de gloeilamp gaat verbieden... domdomdom....
Je zal wel denken:"Wat is dan nog het voordeel van leds??" Levensduur en stootvastheid! Ze gaan erg lang mee en zijn robuust. Ongeveer 10.000 uur op 90% opbrengst en na 50.000 uur is de opbrengst onder de 20-30% gekomen en zijn ze wel op te noemen...
Succes!