Koude start c20xe uitvallen

joop1970

Woont hier bijna
Sinds een week heb ik het volgende probleem. Met een koude start 's ochtends slaat de auto aan, toeren gaan omlaag tot 300 rpm. Stappenmotor regelt bij en soms valt die zelfs gewoon uit.

Het is alleen met een koude start 's ochtends, na een dag werk 8 uur later geen probleem.

Temperatuursensor is nieuw

Bougies + alle ontstekingsmeuk ook

Stappenmotor = zgan

Wat kan dat zijn, zou gelijk aan temperatuursensor denken maar dan verwacht ik het ook met een start na 8 uur werk?

Zou allemaal wel kunnen ook, maar das redelijk makkelijk te controleren. Hoe is de koude accuspanning, en als je start, hoe snel loopt die op en waar landt die? En bij het relais kun je voor de test met koude start eens in de voet de drie dikke contacten verbinden, dan zet je alles hard aan, loopt de pomp gewoon continu. Als het dan wel goed start is deze slecht. Niet meer rijden zo alleen!

Dan gaat hij gewoon 's avonds te laat naar bed... :jerry

Nee effe voor de volledigheid, na zo'n poging laat je hem staan, om het na werk nog eens te proberen? Of gaat hij daarna toch goed aan en rij je er mee naar je werk?

Zo koud is het de laatste dagen 's nachts niet geweest, dus temperatuur lijkt dit niet te veroorzaken.

Ruikt heg naar benzine onder de motorkap? Start hij beter met iets gas er op?

Nee na zon poging slaat die gelijk aan en rij ik ermee naar werk. Temp sensor heb ij bij de grossier gehaald hier om de hoek, was een italiaans merk geloof ik. Misschien even vervangen voor een origineel?

Ruikt niet naar benzine onder de kap, met gas erop starten nog niet geprobeerd eigenlijk, gister na 2 dagen niet starten 's nachts gestart en lopen. Vaag probleem :jerry

Zal eerst die sensor maar is vervangen door een bosch exemplaar.

Raar idee maar zou het iets met de accu te maken kunnen hebben? Lees op een duits forum een soortgelijkmprobleem en daar bleek het de accu te zijn? Die had ook geen startproblemen, accu is een 60ah geloof ik van gm. Wel 7/8 jaar oud

Toen nog wel, later werd het veelal Siemens, en dat is gewoon wat minder ook. Motronic is van Bosch, en vond je op de meest luxe auto's uit die tijd, en kostbaar als wat toen. Opel probeerde toen maximaal kwaliteit te bieden voor een mooie prijs. Later pas, ver in de jaren 90 kwam dat meer en meer onder druk te staan.

Goeie ouwe tijd :jerry

Nee maar, blijft toch meer heel van toen inderdaad. Delphi heb je voor de smallblock veel geloof ik?

We zijn weer wat maanden verder en toch is het starten nog steeds niet soepel. Slaat in een paar seconden aan dus dat is prima alleen hij loopt de eerste 20 seconden super rough, zal het dadelijk is proberen te filmen. Als je een keer flink gas geeft is het probleem weg. Rijden terwijl die zo slecht loopt is niet te doen, lijtk wel of er een cilinder overslaat.

Vreemd probleem, iemand nog tips waar ik dit misschien kan zoeken?

En brandstofpomp relais al een overbrugd voor het starten? De drie dikken contacten doorverbinden is dat...

Wat doet de accuspanning voor en na het starten? Al eens gemeten?

Hoi Vinci,

Accuspanning is in orde, die is doorgemeten. Brandstofrelais heb ik een goed exemplaar ingezet (werkeing bekend) en dat maakt geen verschil.
ik heb het euvel gefilmd, geluid wat harder zetten, lijkt wel een diesel, op hogere toeren is het weg en na een keer flink gas geven is het ook minder. erg vreemd
https://vid.me/8BkO

Als je de mogelijkheid hebt:
Probeer eens een Luchtmassameter uit te wisselen. De problemen die ik destijds had kwamen daar vanaf.

Soms ligt het aan valse lucht bij de benzine, je kan de aanvoerleiding (aan de kant van de bak zit deze op de benzinerail) loshalen. Eerst effe druk er af via ventiel, doekje er bij hoyden voor de benzine die er uit spuit de eerste seconde. Dan even 12v direct op de pool, terwijl je de slang in een bakje laat spuiten. De benzine moet daar een mooie belvrije straal geven. Daarna de benzine weer in de tank gieten...

Bij mij gaf dit ooit allerlei problemen, slecht starten, pruttelen af en toe tijdens rijden, bij gas los bijna afslaan en zo. Als de benzinedruk niet stabiel is gaat de ecu van alles bij blijven regelen en overcompenseren bij snelle veranderingen en dan loopt de motor gewoon vaak beroerd.

Terug
Naar boven