hendrik C kadet
Lid
Het begin van onze Kadett C restauratie – 1976
Na lang nadenken is het zover: we zijn begonnen met de volledige restauratie van onze Opel Kadett C Coupé uit 1976.
Samen met mijn zoon hebben we de auto inmiddels helemaal gedemonteerd. Alles wat mogelijk was is eraf gehaald en zoveel mogelijk gefotografeerd. Onderdelen zijn apart verpakt en gelabeld, zodat we straks hopelijk nog precies weten waar alles vandaan kwam en hoe het gemonteerd zat.
Ons doel is duidelijk: de Kadett zo authentiek en origineel mogelijk houden, maar hem tegelijkertijd technisch en carrosserietechnisch weer helemaal goed maken. Geen snelle restauratie, maar eentje waarbij we proberen het netjes en goed te doen.
Dit is voor mij persoonlijk ook een bijzonder project. Het is mijn eerste complete restauratie. Ik heb zelf jarenlang als lasser gewerkt en ben tegenwoordig technisch tekenaar. Daardoor vind ik vooral het technische en constructieve gedeelte van de restauratie erg interessant.
Hoe is de auto eraan toe?
De Kadett heeft gelukkig veel binnen gestaan. De onderkant ziet er daardoor nog behoorlijk goed uit. Maar op de bekende plekken is de roest helaas wel flink aanwezig.
Vooral rondom de koplampen is het behoorlijk slecht. Daar waren delen zo verrot dat we de grote slechte stukken alvast hebben verwijderd.
Omdat we straks na het stralen goed willen kunnen zien wat er nog over is, hebben we voordat de delen eruit gingen zoveel mogelijk de oorspronkelijke vormen vastgelegd. Van sommige stukken heb ik zelfs met plakband een soort sjabloon gemaakt. Hopelijk helpt dat ons straks om de originele vorm weer zo goed mogelijk terug te brengen.
De carrosserie staat op dit moment bij de straler. Als alles volgens planning gaat, hopen we hem volgende week terug te hebben. Dat wordt waarschijnlijk een spannend moment… want dan zien we pas echt wat er onder al die jaren vuil, tectyl en roest vandaan komt.
De grootste uitdaging: de koplampen
Vooral de delen rondom de koplampen worden waarschijnlijk een flinke uitdaging.
De originele reparatiedelen zijn voor zover ik nu kan vinden helaas niet te koop. Daarom ben ik aan het nadenken over verschillende mogelijkheden.
Een idee is om, als we iemand kunnen vinden met een 3D-scanner, een goed exemplaar van een andere Kadett C te scannen. Met die gegevens zou vervolgens misschien een nieuw plaatwerkdeel 3D ontworpen en uitgesneden/gebogen kunnen worden.
Maar eerlijk gezegd zou ik natuurlijk veel liever een origineel of goed reproductiedeel vinden.
Wat gaan we nu doen?
Terwijl de carrosserie wordt gestraald, ga ik beginnen met de voor- en achterophanging en de aandrijfas.
Het plan is om deze onderdelen netjes kaal te maken, waar nodig te behandelen met RX5 en daarna af te werken met RX10 in het zwart.
Ook wil ik zoveel mogelijk de originele bouten en bevestigingsmaterialen behouden. Niet zomaar alles vervangen door nieuw, maar de originele onderdelen waar mogelijk netjes opknappen en opnieuw gebruiken.
Daar ben ik me momenteel ook verder in aan het verdiepen.
Hulp en kennis gezocht
Dit is mijn eerste volledige restauratie en ik weet zeker dat ik onderweg tegen dingen aanloop waar anderen al ervaring mee hebben.
Daarom zou ik het ontzettend waarderen als Kadett C-liefhebbers, restaurateurs en andere kenners hun kennis met ons willen delen.
Heb je ervaring met:
- carrosseriedelen van de Kadett C;
- de delen rondom de koplampen;
- originele bouten en bevestigingsmaterialen;
- RX5/RX10;
- originele lak en afwerking;
- of andere zaken waar we tijdens de restauratie tegenaan kunnen lopen?
Laat het vooral weten in de reacties. Alle tips zijn welkom!
En als je iemand kent die iets voor ons project kan betekenen, deel dit bericht dan gerust. Misschien brengt één reactie ons wel bij het onderdeel of de kennis die we zoeken.
Ik zal proberen ongeveer één keer per maand een update te plaatsen, of eerder als we iets bijzonders tegenkomen.
Dit wordt geen restauratie van een paar weken… maar hopelijk over een tijdje wel een mooie, technisch goede en zo origineel mogelijke Kadett C uit 1976.
Wordt vervolgd…
#OpelKadett #KadettC #KadettC1976 #OpelKadettC #KadettRestoration #CarRestoration #ClassicCar #ClassicCars #Oldtimer #OldtimerRestoration #CarRestorationProject #OpelClassic #KadettCoupé