Hoe beheren jullie je auto onderhoud?

@Family man wrote:[quote="BeheerOnderhoud Stel je gaat over enkele jaren je auto verkopen, draai je een PDFje uit en heb je al het onderhoud van de auto bij elkaar (en printbaar). Als je het bij de verkoop advertentie plaatst (of na verzoek) is het voor de koper zijnde meteen duidelijk dat de auto goed is onderhouden.

Die uitdraai krijg ik gewoon van de dealer als ik er om vraag! heb ik nu ook gevraagd bij aankoop trouwens.

Ik heb zelf voor het merk met het wybertje gewerkt..vh ook bekend met hun slogan créateur du malheur..ben maar

blij als je dan geen overzicht bijhoud. (of je moet aandelen kleenex hebben).

Heb ook nog een auto van 38 jaar jong, al een paar jaar aan het restaureren en heel veel nieuwe onderdelen gemonteerd en nog op zolder liggen...dat tellen doe ik maar niet..weet wel wat alles kost, en hoe (scherp) ik inkoop. mijn vrouw hoeft ook niet alles te weten ;) ik wil ook niet weten hoeveel zij aan kleding e.d. uitgeeft!

Het is waarschijnlijk vooral gericht voor mensen die veel zelf doen. En als je bij een universele garage zit zal je veel minder snel aan zo'n schema komen. Ik doe altijd beurtjes zelf. En ben daar nog geen 25 euro voor kwijt :D

@Turill wrote:Los van of ik er nou wel of geen gebruik van wil maken vind ik het leuk dat je zo'n tool beschikbaar stelt voor iedereen!

Veel succes met de website verder :)

Helemaal mee eens :thumbup

Thnx :) mijn doelgroep is voornamelijk de mensen die hun eigen auto's onderhouden, niet zozeer monteurs die veel voor andere sleutelen. Kan begrijpen dat in dat geval de website geen uitkomst bied.

Mijn eigen auto's daarvan word hier het onderhoud bijgehouden op schrift en digitaal..

alles geheel in eigen beheer, van aanschaf tot sloop / verkoop

volgende word door mij bijgehouden:

> Verbruik / tankbeurten

> Motorolie verbruik

> Servicebeurten

> Extra werkzaamheden / onderhoud (onderstel etc etc)

> Banden en Remmen

> Grote reparaties (Motor koppeling etc etc..

Willem

Ik houd het onderhoud van de Senator hier ook in excel bij. Geeft me een veel beter overzicht over wat de wagen kost, en ook een goed overzicht op welke kosten eraan zitten te komen.

De dingen die ik bij houd, aanschaf van de delen (met prijs en datum), km stand bij vervangen, en tank beurten (die laatste is toch nog altijd de grootste kosten post :jerry )

Dit overzicht heeft mij er wel op gewezen dat er ergens iets niet goed zat aan de motor, daar deze ineens 1-2 km minder op 1 liter deed...

Vind het ook wel prettig dat als ik een auto koop, te weten wat de onderhoudsgeschiedenis is (om zo onverwachte uitgaven voor te zijn)

Nu we het er toch over hebben:

Ik houd het onderhoud bij in een Wordperfect dokument.

Als ik iets doe aan mn auto dan wordt dat genoteerd.

Eventuele reparaties door externen, de nota's worden allemaal bewaard.

Vanaf 2002 heb ik alle informatie van mn Astra F.

Van mn Kadett E vanaf 2008 ook alle gegevens in bezit.

Rik ;)

Au.

Meer besteed aan onderhoud als aan de aanschafprijs.

Had tussendoor een een astra gtc in de lease gereden van 120 tot 160dkm

Die stond ook elke maand in de garage.

Daar was een hoek niet van gereviseerd.

Terwijl ik in het verleden wel eens een astra g diesel had gehad regelmatig olie controleren en

en de tank vullen en gaan.

Heb nu prive weer een auto maar hoop niet dat ik daar in 2 jaar 4k aan moet verspijkeren

Theun

@kimmiej666 wrote:Heb er een paar gehad die zo pijnlijk waren in porto dat ik ze ook wel onthoud :jerry

Inderdaad ja, zo had ik in 2002 voor 1200 Euro aan onkosten om mn F, die ik toen net 2 maand had, APK goedgekeurd te krijgen :swear

Anno 2013 heb ik hem nog steeds :wub :wub :wub

Rik ;)

@KadAstra-EF wrote:@kimmiej666 wrote:Heb er een paar gehad die zo pijnlijk waren in porto dat ik ze ook wel onthoud :jerry

Inderdaad ja, zo had ik in 2002 voor 1200 Euro aan onkosten om mn F, die ik toen net 2 maand had, APK goedgekeurd te krijgen :swear

Rik ;)

i Win..

02-2011 aanschaf

04-2011 nieuwe veren 300 euri

07-2011 geschorst wegens problemen

04-2012 6 nieuwe verstuivers, turbokleppie en apk 2700 pleuri

07-2012 software update ivm brandstofpomp problemen

07-2012 drukregelaars + brandstoffilter ca 200 euri

08-2012 koppeling, vliegwiel, ashoezen, motorsteun, onderhoud 1250 euri

Na dit alles gerepareerd te hebben rijdt ie pas weer goed.

Ff voor gein ingevuld via die site:

Km stand aankoop: 186000 km

Aankoop prijs: € 3.500,00

Km stand nu: 218.300

Kosten services

Totaal: € 4.235,00

@kimmiej666 wrote:@KadAstra-EF wrote:@kimmiej666 wrote:Heb er een paar gehad die zo pijnlijk waren in porto dat ik ze ook wel onthoud :jerry

Rik ;)

i Win..

02-2011 aanschaf

04-2011 nieuwe veren 300 euri

07-2011 geschorst wegens problemen

04-2012 6 nieuwe verstuivers, turbokleppie en apk 2700 pleuri

07-2012 software update ivm brandstofpomp problemen

07-2012 drukregelaars + brandstoffilter ca 200 euri

08-2012 koppeling, vliegwiel, ashoezen, motorsteun, onderhoud 1250 euri

Na dit alles gerepareerd te hebben rijdt ie pas weer goed.

Ff voor gein ingevuld via die site:

Km stand aankoop: 186000 km

Aankoop prijs: € 3.500,00

Km stand nu: 218.300

Kosten services

Totaal: € 4.235,00

Oef, dan heb je alles wat kan tegen zitten aan een diesel bijna wel gehad als je kijkt naar de kosten...

Nou hier gaat voortaan ieder 15.000 en nieuwe dieselfilter erin en rond de 20.000/30.000 nieuw filter en olie.

Heb een goede zaak gevonden waar ik voor €70 euro 10l castrol olie kan kopen en die 2 filters zijn ook maar €40, dus liever preventief voortaan, maar goed wij draaien ook tegen de 40.000 per jaar weg.

Als je nagaat dat de station nu bijna 2 jaar in bezit is en in totaal bijna 1 jaar stil heeft gestaan is 32.000 kilometer gereden ook nog niet gek.

Met de astra f is echt belachelijk goedkoop rijden, het duurste was denk ik de complete koppeling vervangen, 150euro! Wel zelf gedaan dan, word je spontaan vrolijk van king: Verder een keer de remschijven+blokken vervangen voorzijde, thermostaat, radiateur, ruitenwissermotor achter, ontsteking, bougiekabels, remcilinder achter, nieuwe achterdemper, v-snaar, kleppendekselpakking en verder het standaard onderhoud van filters en olie. Sommige dingen 2e hands erin gezet scheelt ook weer natuurlijk. Bij aankoop zat er al nieuwe middendemper op, achterremmen achter waren als nieuw nog, weinig aan de hand dus. Zo weet ik onderhand wel dat het meeste al eens is vervangen haha :thumbup

Verder wat spuitwerk laten verrichten oa complete front gespoten, achterbumper, spoiler, sideskirts en achterschermen bij laten werken en dit voor 850 euro dus dat was ook wel even een investering :agent

Auto heeft nu 4 keer apk gehad in mijn bezit en dat was elke keer weer binnen paar minuten klaar, dus daar nooit problemen mee gehad!

ook al een goede plek gevonden om dat allemaal bij te houden? ;)

voor de al geregistreerde, ik heb een datum optie toegevoegde bij de onderdelen sectie zodat je de aanschaf datum kan invoeren van het onderdeel. PDF's genereren is in ontwikkeling en vordert goed!

Ik heb mijn Kadett erin staan.Moest wel even alle gegevens bij elkaar zoeken.Het invoeren was een appeltje eitje!

Persoonlijk vindt ik het reuze handig.Soms moet ik wel eens iets weten omrent de auto,dan hoef ik niet naar boven te rennen.Nu kan ik gewoon voor de PC blijven zitten.

Alle onderhoudswerkzaamheden (garage of ik zelf) die staan er nu in.

Erg handig.Ook bij verkoop van de auto,even uitprinten en klaar.

Gr Marcel.

heb het maximum aantal auto's uitgebreid naar 4, omdat er toch wel wat vraag was voor meer :)

verder staat de volgende grote update ingepland voor een mobile variant. Kleine updates worden wel doorgevoerd (bouwdatum auto incl leeftijd berekenen komt binnenkort) :thumb

na wat tips onder andere van jullie :), komt er ook een nieuwe optie bij naast de grote beurt, reparatie etc, namelijk een 'onderhoud/accesoires' optie, voor als je bv je spoiler of zomerbanden gaat monteren. Verder is er ook een koppeling met het RDW bij gekomen om je auto gegevens op te vragen.

350.000km tot nu 523.000km

1x olie ververst, de rest alles wat piep of kraakt ga ik me eens bekijken en als het nodig is vervang ik het en anders gewoon door rijden...

Zoals luchtfilter of olie/dieselfilter of andere zaken zoals bij grootonderhoud heb ik nooit van gehoord, in mijn ogen allemaal weg gegooid geld om de zoveel 1000km.

Zit in de fam dat IK er zo over denk.

Tenslotte nog nooit langs de kant gestaan.

Terug
Naar boven