Gsi vermogensverlies....

Als je wil weten of de LMM slecht is de LMM, voor een Originele..

Vermogens verlies kan vanalles zijn, van slechte nokkenassensor tot LMM, of 1e lambda sonde..

Temperatuursensor etc etc...

Willem

Maar wat kan deze storingen veroorzaken?

P1329 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 4(00) - Not present

P1328 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 3(00) - Not present

En wat houd dit precies in?

Klopsignaal, dan word vermogen gereduceerd.

Er is iets wat de zuigers laat kantelen, of wat een zodanige trilling veroorzaakt dat de klopsensor aangesproken word, en deze overgaat in veilige modus.

Willem

Oke,

Nu is mij opgevallen dat mijn uitlaat fluit, en dus lek is bijhet flexibel stuk,

Zou dit het probleem kunnen zijn?

Mvg

Wat een drama..

Dus als ik het goed begrijp heb je ondertussen het volgende gedaan (want ik raak het overzicht een beetje kwijt):

- andere LMM geprobeerd van een ander goed lopend blok

- andere bobine geprobeerd van een ander goed lopend blok

- nieuwe bougies

- riemtiming gecontroleerd en gezien dat goed was

- MAF sensor getest en je zei (7%) afwijking, (kan misschien het probleem zijn alleen ze kunnen geen zekerheid geven)

- Bovenste lambda sonde eruit gehaald en met camera in de katalysator gekeken, zag er nog goed uit.

- Benzine druk gecontroleerd

- Nieuwe EGR en deze afgedopt

Kijk, als je vol gas geeft en dan niet wil lopen, is het niet je lambda sensor, dus die kunnen we uitsluiten.

Ik snap er niks van als je net een nieuwe EGR hebt gemonteerd, deze direct alweer een foutmelding geeft, dat is sowieso te raar. Zou ik even mee terug gaan, want moet op zo een korte termijn nog garantie zijn. (ik neem aan dat je de pakking juist hebt gemonteerd, zodat de plunjer nog kan bewegen ?!)

Ik neem ook aan dat je de benzinedruk ook rijdend hebt gecontroleerd (want stationair draaiend of alleen contact aan, zal hij de druk wel halen, maar houdt hij dit ook vast als er wat meer benzine geleverd moet worden, zodat je kan zien of de pomp of het brandstoffilter misschien het probleem is).

Stel... Dat beide bovenstaande zaken het niet zijn én hij nu maximaal moet corrigeren op cilinders 3 en 4 qua pingelen, dan zou je denken dat die 2 cilinders niet voldoende benzine krijgen, dus wellicht deels verstopte injectoren hebben (niet-merk benzine getankt?!) Dan zou je het eens kunnen proberen met Forté Fuel systemcleaner toevoegen, maardan zou je toch ook echt een verschil moeten zien tussen de bougiekleur van deze en andere cilinders.

Gr,

The Duke

@wim-v6 wrote:is na de lambda's, dus zou de motorloop niet op deze manier mogen beinvloeden

mijn eerste lambda zit in de katalysator bovenin,

mijn 2e zit na het flexibel stuk.. dus kan het wezen dat hij niks meer meet, door mijn lekke flexibel stuk en daarom zo raar doet?

m.v.g

Die laatste Controleerd alleen werking van de katalysator, doet verder niks met de afstelling van de motor..

Willem

@the-duke wrote:Wat een drama..

Dus als ik het goed begrijp heb je ondertussen het volgende gedaan (want ik raak het overzicht een beetje kwijt):

- andere LMM geprobeerd van een ander goed lopend blok

- andere bobine geprobeerd van een ander goed lopend blok

- nieuwe bougies

- riemtiming gecontroleerd en gezien dat goed was

- MAF sensor getest en je zei (7%) afwijking, (kan misschien het probleem zijn alleen ze kunnen geen zekerheid geven)

- Bovenste lambda sonde eruit gehaald en met camera in de katalysator gekeken, zag er nog goed uit.

- Benzine druk gecontroleerd

- Nieuwe EGR en deze afgedopt

Kijk, als je vol gas geeft en dan niet wil lopen, is het niet je lambda sensor, dus die kunnen we uitsluiten.

Ik snap er niks van als je net een nieuwe EGR hebt gemonteerd, deze direct alweer een foutmelding geeft, dat is sowieso te raar. Zou ik even mee terug gaan, want moet op zo een korte termijn nog garantie zijn. (ik neem aan dat je de pakking juist hebt gemonteerd, zodat de plunjer nog kan bewegen ?!)

Ik neem ook aan dat je de benzinedruk ook rijdend hebt gecontroleerd (want stationair draaiend of alleen contact aan, zal hij de druk wel halen, maar houdt hij dit ook vast als er wat meer benzine geleverd moet worden, zodat je kan zien of de pomp of het brandstoffilter misschien het probleem is).

Stel... Dat beide bovenstaande zaken het niet zijn én hij nu maximaal moet corrigeren op cilinders 3 en 4 qua pingelen, dan zou je denken dat die 2 cilinders niet voldoende benzine krijgen, dus wellicht deels verstopte injectoren hebben (niet-merk benzine getankt?!) Dan zou je het eens kunnen proberen met Forté Fuel systemcleaner toevoegen, maardan zou je toch ook echt een verschil moeten zien tussen de bougiekleur van deze en andere cilinders.

Gr,

The Duke

hallo the duke,

mijn antwoorden op je vraag:

- andere LMM geprobeerd van een ander goed lopend blok (ja, alleen wel van een x18xe1 uit 1998 dus misschien had die ook wel veel procent afwijking.)

- andere bobine geprobeerd van een ander goed lopend blok ( ook getest van een x18xe1 uit 98 dus eigg geen 100% zekerheid)

- nieuwe bougies ( is door de vorige eigenaar recent vervangen (ngk) )

- riemtiming gecontroleerd en gezien dat goed was ( inderdaad gecontroleerd en was goed.)

- MAF sensor getest en je zei (7%) afwijking, (kan misschien het probleem zijn alleen ze kunnen geen zekerheid geven) ( klopt)

- Bovenste lambda sonde eruit gehaald en met camera in de katalysator gekeken, zag er nog goed uit. ( ze zagen wel wat scheurtjes maar niets ernstigs)

- Benzine druk gecontroleerd ( benzine druk is rijdend gecontroleerd en was volgens opel dealer goed.)

- Nieuwe EGR en deze afgedopt ( ja, alleen ik weet niet zeker of ik de pakking goed heb zitten... past dat maar op 1 manier dan?)

mvg

@wim-v6 wrote:Die laatste Controleerd alleen werking van de katalysator, doet verder niks met de afstelling van de motor..

Willem

ow, :(, opel garage zei nog wel tegen mij dat de kabels van de 1e lambda er slecht uitzagen,

en kan dit (verergerd) probleem überhaupt iets te maken hebben met het kapotte flexibel stuk? i.v.m drukverlies ofzo?

:( mvg

Vanavond nog even weer uitgelezen, stonden nu 4 codes in:

P1405 - Feedbacksensor Exhaust Gas Recirculation

(08) - Present

P1329 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 4

(00) - Not present

P1328 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 3

(00) - Not present

P1327 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 2

(00) - Not present

Auto kan nog maar 5000 toeren maken :hmmz , Daarna hoop lawaai en inhouden.

Pingelt ook veel..

Iemand nog ideen?, anders morgen even naar de garage.

> EGR Feedback sensor, betekend waarden buiten bereik of verkeerd signaal.

- EGR klep vast.

> Klop waarden buiten bereik kan komen door verkeerd mengsel.

Willem

hallo,

vanavond bougies bekeken en voor zekerheid vervangen,

meteen compressie test gedaan.. de resultaten:

cyl 1 15.5 bar

cyl 2 16 bar

cyl 3 15.5 bar

cyl 4 16 bar

is de compressie voor dit blok (z18xe) goed?,

probleem is er trouwens nog steeds.

feedbacksensor storing is (nog) niet weergekomen sinds ik de EGR afdop pakking er weer tussenweg heb gehaald...

mvg

@wim-v6 wrote:nette waarden inderdaad...

Willem

Oke, gelukkig.

in het boekje staat 10.5, wat bedoelen ze daarmee?, dat het minimaal 10,5 moet zijn? snap er niks van :P

Nog wel.. maar als je zo (pingelend) door blijft rijden gaat ie absoluut kapot vroeg of laat.

Ik dacht te zien dat je een OPCOM had. Misschien een idee om eens een logging van de motorsensoren te doen terwijl je rijdt. Ik heb laatst (ook Corsa Z18XE) een logging gemaakt bij 80 km/uur (teller) op de cruisecontrol en bij 100 km/uur.

Als jij dat nu ook eens doet en het Excel bestand deelt, dan kan ik die eens voor je vergelijken of er een afwijkende waarde tussen zit van 1 van de sensoren, als je daar interesse in hebt.

Kijk ook even welke foutcodes je nu nog over hebt.

Gr,

The Duke

Doel je dan op zoiets??? (Detonatieschade (Detoneren word vaak pingelen genoemd.)

Deze heeft zonder te weten met een ernstig beschadigde kabelboom, en een door een autohandelaar verwijderd motorcontrole lampje doorgereden.

Hierdoor werd de motorklop niet juist gemeten en gecorrigeerd..

Willem

@ corsaboy: Nope, Auto is rijdend bij ons aangekomen hier haha...

We haalde de voorste inlaathelft los, lag gelijk een halve liter olie op de grond...

@ Gsi-Corsa: 10,5 is de Compressie verhouding, technische boeken spreken weer van Compressie einddruk, dat is de te meten Compressiedruk tijdens een Compressie test.

De Z18XE mafg tussen de 14 en 16bar druk hebben wil de motor in goede staat zijn, het max verschil onderling zou max 0,5bar mogen bedragen, dat is ook keurig!!

Willem

@the-duke wrote:Nog wel.. maar als je zo (pingelend) door blijft rijden gaat ie absoluut kapot vroeg of laat.

Ik dacht te zien dat je een OPCOM had. Misschien een idee om eens een logging van de motorsensoren te doen terwijl je rijdt. Ik heb laatst (ook Corsa Z18XE) een logging gemaakt bij 80 km/uur (teller) op de cruisecontrol en bij 100 km/uur.

Als jij dat nu ook eens doet en het Excel bestand deelt, dan kan ik die eens voor je vergelijken of er een afwijkende waarde tussen zit van 1 van de sensoren, als je daar interesse in hebt.

Kijk ook even welke foutcodes je nu nog over hebt.

Gr,

The Duke

Dat is inderdaad een goed idee!!, alleen ik denk dat ik HET probleem heb gevonden, alleen wil graag van iemand een bevestiging of dit het probleem kan zijn.

Afgelopen 2/3 weken hoorde ik alleen als de motor warm werd een fluitend geluid bij optrekken,( beetje turbo achtig). even onder de auto gekeken en tot mijn conclusie gekomen dat mijn flexibel pijp kapot was.

vandaag heb ik dus uiteindelijk (i.v.m de vakanties etc.) de uitlaat laten maken. en het fluitend geluid is er nog!, dus er blijft eigg maar 1 ding over en dat is de katalysator lijkt mij.

nu heb ik vanavond de 1e lambdasonde eruit gedraaid, en met een lampje in de kat gekeken :hmmz en toen een foto gemaakt. :hmmz

zie foto:

8i7d.jpg

yg8x.jpg

volgensmij is mijn katalysator dus kapot :thumbdown

kan dit het probleem al die tijd zijn geweest?,

mvg henk

Terug
Naar boven