Dag Floki,
Dank voor je reactie ! Het artikel uit de Autoweek had ik gelezen en daar staat wel wat in maar ik had gehoopt op meer foto's en info over de echte vernieuwing. Tenslotte gaat het over een nieuwe auto en niet, naar ik hoop, een upgrade van een upgrade. Als men zoiets op de markt wil gaan brengen haak ik sowieso af maar met een nieuwe auto kijk ik er positief naar uit.
Tja het is mij niet ontgaan dat er lieden blijven rondbazuinen wat er allemaal niet goed is aan de Grandland. Tot diepe frustratie geroerd blijven zij maar kabaal maken. Nu interesseert mij dat geenszins want ik heb daar geen last van. Bevalt de auto niet dan gaat ie gewoon weg en blijf ik daar niet in hangen. Maar erg jofel staat het niet om op een forum telkenmale in herhaling te treden en anderen te blijven bestoken met je diepgewortelde onvrede, maar dat ter zijde ...
Onder normale omstandigheden, zeg maar tussen de 10 en 25 graden laad ik een km bereik van 50 - 54 km. Dit aan de publieke laadpaal. Naar mate het echt kouder wordt (denk daarbij aan temp rondom het vriespunt) merk ik ook dat het bereik terug loopt naar een 30 - 36 km. Ik ben er achter gekomen dat, als ik de auto dan beschut zet in de carport of garage, de actieradius weer toeneemt tot bijna 40 km. Zelfs uit de wind de auto laten staan scheelt al. Je ziet die afname aan km bereik ook bij andere PHEV's en EV's optreden. Ook bij die (zelfs nog duurdere) modellen valt de prestatie van de batterij aanmerkelijk lager uit onder hitte en koude condities. Ik calculeer dat deels in want dat past bij het gedrag van een batterij, alhoewel het best sneu is als het bereik van je batterij behoorlijk terugloopt ! Hitte en koude zijn helaas de grootste vijanden. Ik verwacht van de toekomstige generatie batterijen meer bereik, sneller kunnen laden en een betere eigenschap als het gaat om de lading vast te kunnen houden bij niet ideale temperaturen. De techniek is volop in ontwikkeling en de elektrische auto van nu is nog lang niet doorontwikkeld.
Verder ben ik over de auto zeker positief, behoudens dan een enkele kritische noot over de materiaalkeuze in het interieur. Dat pianolak achtige plastic in de middenconsole en rondom het pure panel is flut. Had dat bv van carbon look (zoals die strook rechts in het dashboard) gemaakt dan was het al veel degelijker geweest. Enfin zo heeft iedereen wellicht wat op- of aan te merken.
Fijne dag !