Extra meters aansluiten Corsa B

BlackDevil

Post vaak
Mijn B wil ik voorzien van een setje extra meters:

- oliedrukmeter

- olietemperatuurmeter

- voltmeter

Oliedruksignaal wil ik aftappen op de plek van de originele oliedrukschakelaar en dan met behulp van een adapter, zodat ik behalve de sensor van de oliedrukmeter ook de originele oliedrukschakelaar kan aansluiten die het lampje in het dashboard aanstuurt. Weet iemand toevallig de schroefdraadafmetingen van de oliedrukschakelaaraansluiting in het motorblok?

Olietemperatuursignaal wil ik opvangen middels een sensor op de plek van de carterplug. Zou ook kunnen bij het oliefilter, door middel van een speciale adapter, waarop vervolgens het oliefilter en de sensor worden geplaatst. Weet iemand of deze adapter ook voor een Corsa B verkrijgbaar is?

Alvast bedankt voor de reacties.

@Fearless wrote:Ipv die adapter ringen pak ik liever ergens een stopje uit een oliekanaal. Om vervolgens met een klein verloopnipptje naar de oliedrukzender te gaan.

Die adapters kunnen wel eens lekken, en het filter komt lager te liggen.

Ben er dus geen fan van.

In mn xe had ik een nippeltje van 3 euro. Later heb ik een drukschakelaar/zender van een gsi gebruikt. Maar die zijn nieuw duurder als een adapter kost. En werkt ook lang niet op elke meter zoals het hoord. Dus liever de bijgeleverde zender met een nippeltje

alleen zit bij een x14xe het oliefilter aan de voorkant tegen het blok en bij een c20xe het oliefilter aan de onderkant.

heb bijna 2 jaar rond gereden met die ring en nooit last van lekker gehad, zelf niet na een filter wissel

heb je ook een foto daarvan fearless.

heb nu zelf een adapter ring maar wil ook weer een olie koeler en dat daag moeilijk samen

@Fearless wrote:Die adapters kunnen wel eens lekken

Na mijn testrit zag ik ook wat druppeltjes op de vloer liggen. Van wat ik kon zien lekt het een beetje bij de aansluiting van het oliefilter op de adapter. Mogelijk doordat ik het oude filter er weer op heb gedaan totdat ik de olie ga verwisselen. De rubber pakking zal wel al een beetje ingedrukt zijn. Morgen eens even kijken of ik daar provisorisch even wat aan kan doen.

Ipv die adapter ringen pak ik liever ergens een stopje uit een oliekanaal. Om vervolgens met een klein verloopnipptje naar de oliedrukzender te gaan.

Die adapters kunnen wel eens lekken, en het filter komt lager te liggen.

Ben er dus geen fan van.

In mn xe had ik een nippeltje van 3 euro. Later heb ik een drukschakelaar/zender van een gsi gebruikt. Maar die zijn nieuw duurder als een adapter kost. En werkt ook lang niet op elke meter zoals het hoord. Dus liever de bijgeleverde zender met een nippeltje

Lekkageprobleem lijkt te zijn verholpen. Hij lekte uit de aansluiting van de oliedruksensor. Om toekomstige problemen te voorkomen maar gelijk op alle aansluitingen een pakking ertussen gedaan.

Vandaag alles ontvangen. Meters en sensoren, adapterring en inbouwpaneeltje voor de radioschacht. Alle aansluitingen passen perfect.

Bij de volgende oliewissel gaat alles erop. Ga me wel alvast een kabelboompje maken voor de meters.

De meters zitten erin en alles werkt zoals het hoort. Wel lekker anderhalve dag ervoor uitgetrokken om op het gemak een kabelboom te maken, netjes te bundelen en alle draden te testen op doorgang voordat uiteindelijk de meters werden aangesloten. Verlichting voor de meters heb ik via de dimmer aangesloten, zodat deze met het instelwieltje met de overige tellerverlichting in helderheid geregeld kan worden. De stroomtoevoer voor de meetinstrumenten zelf loopt via de geschakelde plus. Ook nog een nieuwe massakabel voor de meters naar de accu getrokken om een zo goed mogelijk gesloten circuit te verkrijgen, met zo min mogelijk weerstand.

@corsaracer wrote:dan weet ik zeker dat ze passen!!

Ja, denk ik ook. Heb de spullen besteld bij Conrad. De Equus-metertjes passen qua styling het beste bij de standaardmetertjes van de Corsa (witte naalden, rode vlakjes en zwarte achtergrond). Ze hadden ook een adapterring van Raid HP.

Binnenkort weer lekker knutselen.

@corsaracer wrote:als je de draad weet wat op de sensoren zit kun je ze vergelijken met de draad die in de adaptor ring zit.

maar volgens mij is dat vaak de zelfde draad...

Schroefdraad van de sensoren is in de meeste gevallen 1/8 27-NPTF. En het gros van de adapters is universeel. Dus ik ga er even vanuit dat dat wel goed zit.

als je de draad weet wat op de sensoren zit kun je ze vergelijken met de draad die in de adaptor ring zit.

maar volgens mij is dat vaak de zelfde draad...

@Corsa_GSi wrote:Ze hebben van RaidHP diverse series metertjes.

Gewoon even op hun site kijken.

Bestellen kan bijvoorbeeld dan via DutchPowerTrading.

Had ik al gezien ja, maar mijn voorkeur gaat uit naar VDO of Equus. Als ik weet dat die ook passen op een Raid HP kan ik gaan bestellen.

Ze hebben van RaidHP diverse series metertjes.

Gewoon even op hun site kijken.

Bestellen kan bijvoorbeeld dan via DutchPowerTrading.

Daar kan ik wat mee. Bedankt, corsaracer!

Ik neem aan dat ik een Raid HP-oliefilteradapter ook kan gebruiken in combinatie met instrumenten en bijbehorende sensoren van VDO of Equus en dat de schroefdraad voor de sensoraansluiting op de adapter universeel is? Vind die digitale kermisklokken van Raid HP niet mooi.

Terug
Naar boven