@joop1970 wrote:Dit is alleen voor de 2.8 mototronic dan zo te zien?
Zou dit een wat moderne feeling geven aan de motor denk je uiteindelijk?
Nee, juist voor M2.5, met DIS heb je dit in feite al, en daar zou je volgens mij de bestaande bobine kunnen vervangen voor COP bobines. Uiterlijk gaat het niet om, in tegendeel, ik wil er straks liefst niks van zien.
Het gaat wel degelijk om technische voordelen:
* geen bougiekabels meer
* geen hoogspanningsverdeler en daardoor
* veel betere nauwkeurigheid van ontstekingstijdsstip op hoge toeren
* veel meer hoogspanning, dus kan je van 0.7 naar meer dan 1mm electrodeafstand hanteren op de bougies
* de VW bobines oscilleren heb ik ontdekt, dus het is niet een enkele vonk, maar een soort plasmastraal. Dit werd vroeger bij Ford ook al eens met groot succes gedaan.
* minder RFI (radiofrequente interferentie) waardoor je met dikke audio in de auto al minder piep en fluittonen gaat horen, maar ook de ECU heeft minder last van stoorsignalen, die meer dan eens voor misrekeningen zorgen van signaal sensors (krukas, nokkenas, lambda, LMM)
* geen slijtage meer, want de hoogspanningsverdeler is toch een kwetsbaar onderdeel
* alle verdeling en aansturing gaat in laagspanning, tot vlak boven de bougie
* behoud van sequentiële injectie en ontsteking, wat met veel aftermarket ECU's niet zomaar het geval is
* veel goedkoper dan een aftermarket ECU en afregeling
* behoud van originele timing, en correcties van klopsensor
Nadelen:
* kosten
* niet meer origineel
* bobines zitten op een plek met meer hitte, wat de levensduur kan beïnvloeden.
Een paar van de voordelen zijn ook zelfs voordelen ten opzichte van M2.8 motoren, hoewel die weer andere voordelen hebben. Volgens zeggen een iets snellere processor, een gaskleppotmeter die dus echt nauwkeurig de positie kan bepalen van de gasklep en niet enkel de uitersten, en de LMM is met hitte film in plaats van hitte draad, wat minder kwetsbaar is.
Desalniettemin worden de M2.8 onderdelen ook alleen maar schaarser en is de verdere werking van M2.5 prima, en ik vond het gewoon een leuke uitdaging om eens te kijken of dit werkend te maken is, en of het in de praktijk merkbare voordelen geeft zien we daarna wel.