Toen ik de zesde foto van je tweede serie foto's bekeek, zei ik meteen al tegen mijn zoon dat het er op leek dat de onderkant (de twee slang aansluitingen) was afgezaagd en dicht gelast.
@vluggejaapie wrote:
Ik heb nog nooit een thermostaathuis van een carburateur gezien die een bevestiging had voor een extra luchtschuif en plaats voor de koelvloeistof temperatuursensor II (die voor de injectie).
Dat wil ook zeggen dat het geen thermostaathuis van een C24NE kan zijn want die hebben ook geen extra luchtschuif maar een nullastdraaisteller (wat een naam hé voor die stationair regelklep).
Waarschijnlijk vond de inbouwer die extra slang iets teveel van het goede.
Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.
Jou probleem is dat als de motor koud is, de thermostaat gesloten is en er dus geen kvs naar de radiator gaat. Als er geen kvs de radiator in gaat, kan er ook niets uit. Maar je pomp draait en kan nu alleen kvs aanzuigen door het +/- 12mm kanaaltje dat van je cilinderblok, door het distributiehuis naar de bovenkant van je inlaatbuis van de pomp loopt (anti cavitatie voorziening, zichtbaar aan de buitenkant van de pomp zie je aan de linkerkant van de bovenste linker bout, een "bolletje"). Die pomp staat natuurlijk te protesteren maar dat terzijde. Gevolg is dat de radiator niet koelt, de motor wel warmte produceert maar omdat er geen stroming naar de thermostaat is, die klep is immers dicht, weet de thermostaat niet dat de motor zijn bedrijfstemperatuur gaat bereiken. Pas als door convectie het water rond de thermostaat warm begint te worden, zal de thermostaatklep geopend kunnen worden. De motor staat dan al haast te koken.
Heb je die oude thermostaat nog?? Zit daar misschien een gaatje in de klep geboord?? Als daar namelijk een gaatje in zit dan heb je met gesloten thermostaatklep toch iets van stroming zodat het warme kvs wél richting thermostaat stroomt.