[quote quote=18353004]beste mensen, er zijn twee systemen in omloop, die met ventiel en die via ABS lezen. die met ventiel hebben de mogelijkheid om de druk daadwerkelijk weer te geven, omdat er een meet sensor in de band zit. het andere systeem berekend druk verschillen aan de hand van de omtrek snelheid van het wiel, zijn er te grote verschillen dan meld het systeem dit. in de tekst hierboven van koenwar, wordt ook gesproken over twee verschillende systemen. deze bevinden zich nooit allebei op een auto.[/quote]
Dan vrees ik met grote vrees dat de Grandland is uitgerust met het vet / cursief aangehaalde. Reden dat ik het woord "vrees" gebruik is het feit dat ik met mijn Astraatje pas voor een 'opblaasbeurt' naar een tankstation ging als de 'realtime' waardes 1 of 2 tiende onder de gewenste spanning zaten.
Nu met de Grandland X is het dus 'koffiedik' kijken en moet je eigenlijk wel iedere paar weken voor een spanningscontrole naar een tankstation.
Dat de auto het meldt wanneer er groot spanningsverlies is, is leuk en aardig, maar de kans dat je op dat moment een lekke band hebt is dan bijna 100%, dus of dat 2e genoemde systeem iets toevoegt, dat vraag ik mij in alle ernst af. Het rijden met een lekke band merk je ook wel zonder dat de boordcomputer dit aan je laat weten. Ietwat te zachte banden zou je nog niet direct hoeven te merken.