origineel gepost door henk 400rr
Dat verhaal is gebaseerd op een opmerking voor de 2,4 16V, deze zou met onderdelen van een Diesel opgebouwd zijn en wel van de 2,3.
Dat verhaal klopt dus niet, er is hier al eens een keer een topicje over geweest, in het kort: een 2,3 diesel was er niet eens op dat moment, wel een 2.0 en 2,1.
Ook gaat het niet specifiek om de een krukas met dezelfde afmetingen, het gaat om een aangepaste versie van de 2,1 liter diesel, dus een krukas gebaseerd op....
Het voordeel van die krukas was dat er een wat hoger koppel te behalen was, dit komt door het aantal krukwangen, 8 stuks tov. de 2.0 met 4 stuks.
De huidige 2,4 8V heeft al zo'n krukas, dus die moeite kun je je gaan besparen.
Toch heb ik in het verleden gebruik gemaakt van een diesel krukas in mijn 2.4 kadett GTE. Ik dacht dat het een 2.1 krukas was maar dat weet ik niet zeker meer.(Is al weer meer dan 10 jaar geleden) Dit in samenwerking met drijfstangen van ik dacht BMW 1602. Alles van de sloop. Had je voor 150 gulden een gesmeed stalen krukas en drijfstangen. Je moest alleen iets van de krukwangen afhalen anders kwamen de krukwangen in het ODP tegen de(Omega kam) zuigers. Ja, 't was een mooi motortje.