Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je hebt inderdaad verschillende soorten en kleuren (blauw [G11],rood [G12], gif groen)koelvloeistoffen. Het verschil zit in de additieven die erin zitten en de basis van de koelvloeistof. Dit alles om vervuiling en dichtslippen van je koel-kanalen te voorkomen of dat de boel in de winter kapot vriest (als je besluit met kraanwater bij te voelen).
De rode is volgens mij bedoelt voor lichtmetalen blokken en zou ook langer meegaan. Blauw voor de gietijzeren blokken. De blauwe koelvloeistof bijvoorbeeld in een lichtmetalen blok gieten, zou het lichtmetal extra aantasten. Daarom niet mengen, hoewel ik mij heb laten vertellen dat de rode eigenlijk overal in gegoten kan worden als je het niet weet. Maar misschien is dit ook niet goed, omdat het klonteren kan veroorzaken. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dezelfde kleur erin gieten.Inmiddels is het allemaal vervangen door de opel kosten:
lager (SKF): € 303,-
arbeid lager vervangen: € 93,-
pendelstok: €38,97
arbeid pendelstok verv.: € 25,-
Alles inclusief btw.Het wachten is natuurlijk op rechtsvoor, want die kant heeft net zoveel km meegemaakt.
Vroeger had ik nog tijd om het zelf te doen om de arbeidskosten te besparen. Online kun je tegenwoordig bij sites als carparts de onderdelen opvragen. Dan zie ik wel dat er zo’n 20% bovenop zit bij de opel. Het vergelijken van die prijzen moet je dan ook wel voor dezelfde merk onderdelen doen om een reeel beeld te hebben.Het rijdt nu in iedergeval weer heerlijk stil.
Gisteren, maar even een analyze laten doen bij de dealer.
Wiellager en een pendelstang. De prijs v.d. wiellager viel mij trouwens tegen: €317,- ex btw. Nu schijnt dat de complete naaf te zijn met abs sensor.
Vroeger kon je nog alleen het lager vervangen, maar schijnbaar tegenwoordig niet meer.Begin v/d maand is de boel bij mij ook vervangen (Z16XE motor) bij een opel dealer. En daarnaast ook de V-riem v/d dynamo erbij.
Kosten, incl btw:
Distributie riem/set verv. € 126,40
Waterpomp verv. € 115,19
V-riem verv. € 19,28
arbeid € 74,38
overig materiaal € 13,25Toch wel een aanzienlijk verschil.
Eergisteren de d-riem laten vervangen. De WP had een licht spoor van lekkage via het lager. en die is nu ook vervangen, extra kosten 145,- euro incl montage en btw. Dus toch weer een rekening van bijna 400 euro.:(
De oude wp had overigens sporen van vleoibare pakking/kit, iets wat de dealer hier nooit gebruikt. Het kan dus ook zijn dat in de garantie periode de wp niet vervangen is maar dichtgekit.
lange leve de goedkope opel. Mag hopen dat de gevreesde stuurbekrachtigingspomp het nog lang uithoud (nog geen klachten hoor), want dat schijnt ook geen goedkope te zijn. inmiddels heeft mijn zafira 175000 gereden.Vandaag de lokale opel dealer gebeld voor een afspraak. De kosten € 227,- all in, dus rollen en riem, maar excl WP. Die beoordelen ze als ze de boel los hebben. Toen ik zij dat deze er nu 60.000km in zit vertelde ze dat hij dan waarschijnlijk niet vervangen hoefde te worden. De meerkosten zijn ongeveer € 80-90.
Frappant dat er dus wel verschillende ideeen op na worden gehouden.
Met de besparing op de benzine door een rustige rijstijl kan er zeker wel een wp en wat rolletjes van af :^)
Ik zit zeker niet te wachten tot het moment van knappen met alle gevolgens van dien.
Erwin78: Wat kost bij jullie zo’n complete preventieve onderhouds beurtje van de d-riem (incl btw)?Dan zal ik de gok idd maar niet nemen en binnenkort de riem laten vervangen.
Moet de waterpomp ook elke keer vervangen worden met de d-riem?Ik rij er nu zo’n 3 jaar in en ben best wel tevreden. Het is natuurlijk een basis-motor dus veel moet je er ook niet van verwachten. Om hem toch goed mee te laten komen in het verkeer zit er ook een hoge-toeren bak onder, waardoor je bij 120km/h in z’n 5 al 3500 toeren maakt.
Zuinig is ie best wel en zelf rij ik ook anticiperend, waardoor ik gemiddeld 1 op 15 haal.Ben benieuwd hoe hij zou presteren met de andere versnellingsbak die een ‘normalere’ overbrenging heeft.
;) Bedankt voor de tip, ze doen het weer.
-
AuteurBerichten