Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Kijk even bij EONON, die bieden voor de Zafira B ( heb je die ? ) een pasklare oplossing.
bij mij ook geen doorzakken als ik een volle kofferbak heb met caravan aan de haak en 75kg kogeldruk…
ik zou nog even wachten met hulpveren en inderdaad naar je huidige veren laten kijken
Om te testen of het goed werkt, zet je auto stil, versnelling neutraal, contactslot 1 slag en laat iemand dicht rondom je auto lopen, dan moeten ze werken. Is bij mij in iedergeval wel zo. af fabriek sensoren
ET waarde is teveel, standaard 35 geloof ik. En idd 245 is vaak te hoog waardoor aanlopen in wielkasten.
Ik zou het niet doen.
@2.2 16v wrote:
@ Zafira 2.2, en hoe zit dat als je max. beladen bent voor een vakantie of zo, dus 5 of 6 man plus veel bagage??
Geen last met aanlopen, ik zit regelmatig met 7 personen in de auto en afgelopen jaar met de caravan erachter geen aanlopen, geeft geen krimp.
Nou, dan zal ik maar eens beter gaan kijken…
Ik heb er geen Isofix inzitten hoor….Zaf B 2.2. 2006 Cosmo uitvoering
Ik heb er 225 – 45 – 18 op zitten, ET waarde weet ik even niet uit mijn hoofd….het past prima, ik heb alleen soms bij uiterste stuurslag en als ik een kuiltje in rijd o.i.d. dat je hem dan in de wielkasten hoord schaven…als mijn banden op zijn gaat er 225 – 40 – 18 op.
Hallo allemaal, als topicstarter weer een update. Gisteren is de auto voor de APK geweest en geen afkeur. Verlichting is vooraf nog eens gecontroleerd en gaf een goed lichtbeeld. Het gaat hier om een gewone H7 Xenonlamp in de standaard koplampbehuizing.
heb ik ook gedaan, gewoon t10 steek ledjes kopen – ik heb dan canbus gekocht op voorhand. Is een klusje van 1 minuut. Geeft een mooie uitstraling.
Ik vind het zo prima zitten. Het zit onder de motorkap….Let wel dat als iets kapot gaat je er ook weer makkelijk bij moet kunnen.
Naast het gat dat je in de rubber dop hebt gemaakt maak je nog een knipje waar je de kabels van de h7 stekker door naar buiten doet en dan drukt de afdekring die aan de xenonlamp zit zichzelf er niet uit.
Ik had 1 klein schroefje erbij om het houdertje aan de ballast vast te maken. Dan 1 moer met boutje met ringetje en die zet bij mij de balast goed vast zoals op de foto. Klein beetje speling maar dat geeft niks.
De bestuurderskant is even lastig ivm de minimale ruimte die je hebt. Altijd met zaklamp erin schijnen zodat je ziet wat je doet.
Dit is hoe bij mij de ballasten zitten. Goed bereikbaar. Motorkap gaat nog steeds goed dicht en raakt elkaar niet.
Passagierskant
image searchBestuurderskant
imageDe H7 stekker heb ik buiten de lamphouder gehouden, dus die zit los in de motorruimte met tie wrap aan de andere kabels en gewikkeld in electra tape.
Hierbij alvast een beschrijving hoe ik het gedaan heb zonder foto’s – spreekt eigenlijk voor zich
Ik zal later een betere how to maken met foto’s maar nu geen tijd voor. Druk met andere dingen. Onderstaande beschrijving zal je een goed eind op weg helpen. Lees het een paar keer, print het uit oid en houd bij de hand. Volg stap voor stap en ga niet verder voordat je het ook daadwerkelijk snapt :) Nogmaals, echt niet moeilijk, neem gewoon de tijd.
Xenon inbouwen Opel Zafira B
Hierbij een beschrijving van hoe ik onlangs bij mij een aftermarket set xenonset heb ingebouwd. Heb jij het anders gedaan of andere materialen gebruikt is allemaal prima, hieronder is mijn manier en naar mijn mening voor iedereen te doen.
Ik zal proberen het in ‘ Jip & Janneke ‘ taal neer te zetten zodat het makkelijk te begrijpen is. Ik ben zelf net geen leek op autogebied, verder dan mijn winter/zomerbanden wissel en een luchtfilter vervangen kom ik niet. Wel zoek ik graag dingen uit, vandaar ook dat het gelukt is om zonder moeilijke handelingen de xenonset in te bouwen.Wat heb je nodig
– een droge dag, tenzij je binnen of overdekt kunt staan.
– +/- 2 uur de tijd, dan kun je alles rustig doen
– Zaklampje.
– Torx schroevendraaier.
– Platte schroevendraaier.
– Knijptang.
– Ijzerknippertje of ijzerzaag.
– Electra tape.
– Schaar
– Canbus geschikt Xenonset H7
Let op: Zorg dat je een xenonlamp hebt met metalen voet, dus niet met een zwarte plastic voet. Die past niet. En deze lampen zijn vaak ook slechter van kwaliteit. De ballast bij voorkeur AC en geen DC.Voorbereiding :
We gaan de orginele H7 lampfitting gebruiken. We moeten dus eerst bij de lampen komen om de lamp uit het lampenhuis te halen. Je gaat als volgt te werk.Bestuurderskant:
– Open de motorkap. Rechts zit de zekeringsbox
– Voor op de zekeringsbox zit een stekker, deze schuif je in zijn geheel omhoog en duw je een beetje aan de kant.
– Haal de deksel van de zekeringsbox los dmv een platte schroevendraaier links bovenop de deksel in de openingen naar buiten te duwen. ( Tip: Gebruik de deksel als bakje voor je spullen tijdens inbouw )
– Nu heb je ruimte om met je linkerhand de zwarte plastic afdicht dop tegen het lamphuis eraf te halen.
– Pak je zaklamp en schijn erin zodat je het geheel ziet zitten. Een zwart rechthoekje geklemd met een metalen plaatje. KIJK GOED HOE HET ZIT, MAAK EVENTUEEL EEN FOTO. DIT IVM TERUGPLAATSEN. PAST MAAR OP 1 MANIER ERIN.
– Draai het zwarte houdertje een korte slag naar links en de lamp komt eruit.
– De H7 lamp zit goed vast en om deze los te halen trek je hem recht omhoog uit het zwarte houdertje.
– Als de lamp eruit is haal je het metalen houdertje los. Dit noem ik de H7 fitting vanaf nu. Dit doe je door links en rechts ervan de lipjes naar buiten te trekken. Spreekt voor zich.Passagierskant :
– Het luchtfilterhuis moet eruit. Is niet moeilijk. Deze zit links in de motorruimte
– Rondom het luchtfilterhuis zie je 6 torx schroeven, deze losschroeven. Ze hoeven niet helemaal los, halverwege is prima, dan kan de deksel er al af.
– Bovenop de slang die het luchtfilterhuis in gaat zie je een stekker zitten, deze lostrekken.
– Haal de metalenring los aan de kant van de slang, de andere kun je laten zitten. Trek de slang los.
– Haal de deksel los en neem het luchtfilter eruit ( tip, kijk gelijk of hij nog schoon is )
– Nu blijft de onderste bak van het luchtfilterhuis over. Deze zit voor onderaan de voorkant en boven achteraan geklemd. Total 3 punten.
– Je kunt hem nu eruit trekken, spreekt voor zich.
– Nu heb je ruimte om met je hand de plastic afdicht dop eraf te halen en de lamp eruit te halen.Xenonlampen voorbereiden :
Nu we de 2 metalen H7 lampfittingen hebben, zul je zien dat de xenonlamp hier niet op past omdat er aan de xenonlamp voedingskabels zitten, daarom moet je een knipje maken in de metalen fitting zodat je de kabels er door krijgt. Zie de foto, het knipje zit rechts onderin
Aanpassen lampfitting ( het metalen houdertje dat je net 2x los hebt gehaald )
Neem een ijzerzaag en zaag aan een kant de houder los. Zorg dat je het houdertje goed vast houd en goed indersteund. Het is namelijk redelijk snel verbogen.
Je kunt nu de kabels van de xenonlamp door het net gezaagde opening voeren om hem correct op de fitting te plaatsen.
Neem nu een stukje electratape en wikkel dit even om de klemmetjes van de fitting ( die normaal op de standaard H7 fitting geklikt zitten )zodat het terug plaatsen van de xenonlamp makkelijker gaat. Je doet precies hetzelfde voor de andere lamp.
Ik heb de H7 voedingskabels van de xenonlamp ( de rode en zwarte draad ) los getrokken van het ronde aflsuit rubbertje. Dit omdat we de orginele zwarte H7 fitting buiten de lamphuis houden aangezien hier geen plek voor is als de xenonlamp erin zit ( misschien wel plek, maar een enorm gehannes bij terugplaatsen )
Plaats nu de lampen terug netzoals je ze eruit gehaald hebt. Hiervoor is het dus belangrijk dat je kijkt hoe het zit voordat je ze eruit haalt. Als je goed gekeken hebt plaats je ze zo weer terug.
Als de lampen erin zitten neem je de ballasten en sluit je deze aan op de lamp en de kabel die je net los getrokken hebt van de xenonlamp sluit je aan op de zwarte H7 fitting en het andere deel in de ballast. Doe dit aan beide kanten. Controleer nu of je verlichting werkt. Hiervoor hoef je niet de motor te starten, gewoon lichtschakelaar aan. Gaat er een lamp niet aan dan moet je de stekkertjes in de zwarte H7 stekker omdraaien. Dan doen ze het wel.
Als de boel het doet haal je de lampen los van de ballast en plaats je de rubber afdek dop terug. Dit spreekt voor zich.
Nu het aangesloten is kun je naar eigen inzicht de boel netjes wegwerken. Zorg ervoor dat je ballast goed vast zit. De verbinding van lamp naar de H7 stekker even voorzien van electra tape ivm tegenhouden vocht.De How To heb ik redelijk ver geschreven, alleen nog even een paar foto’s maken.
@OpelJeff wrote:
Ow ooke kreeg net een mail van hij is verstuurd,
Aangezien ik hem gisteravond heb besteld komt hij denk ik morgen.
:thumbEn alles netjes ontvangen en wellicht al ingebouwd ?
9 december 2013 om 09:56 In reactie op: benzineklepje Zafira B (bj. 2005) gaat niet meer open #18019494Bij mij nu ineens hetzelfde. Benzineklepje gaat niet meer van centralevergrendeling af. Ik heb al gekeken om via achterbak te kijken of ik er bij kom. Kom er wel bij, maar voel nergens iets waar ik handmatig een klepje kan openen. Ik heb nog benzine en rijdt deze week even langs de dealer, maar heeft iemand dit meer gehad en zelf op weten te lossen ?
Ik had hem de volgende dag in huis. Een vierkant doosje met alles netjes verpakt.
Ik ben tevreden over deze set omdat de kwaliteit van de ballasten stukken beter is dan ik elders heb gezien. De set zelf is nog geen 70 euro. De ballasten zijn cruciaal omdat deze de stroom toevoer naar je lamp regeld.
Je hoeft verder niks aan te passen aan de set zelf. De enige aanpassing die je moet doen is aan de orginele H7 metalen fitting zodat je de xenonlamp in het lamphuis goed kunt bevestigen. De andere aanpassing is een gat maken in het rubber afdek dopje zodat ook daar de kabels van de lamp en de kabel naar de ballast door kan.
Als jij zelf al je H7 lampen eens vervangen hebt vanuit de motorruimte, zoals ik eerder heb beschreven, dan kun je ook xenon monteren.
Tip als je een set koopt.
– AC ballast, dus geen DC ballast. Google maar eens hierop en je leest snel genoeg het verschil.
– De lamp moet op metalen voet zijn, dus niet op plastic voet.
– Canbus geschikt.
– Koop hem bij een winkel in NL ivm garantie, terugsturen etc.Hoe heb jij je lampen afgesteld ??
gewoon via het wieltje in de auto ( knopje )
of op een andere manier ?
of was het plug en play niks hoeven af te stellen ??
ik reed tot de gp-thunders altijd met me verlichting op de laagste stand.Geen aanpassing hoeven doen aan het beeld, het lichtbeeld staat gelijk met hoe mijn halogeen stonden. Om het te testen ben ik in de auto van mijn vrouw gaan rijden en zij in mijn auto achter me en geen verblinding in de spiegels.
Ik rijd altijd met ‘ knopje’ op ‘ 0 ‘
Ik rijdt nog wel even naar de garage om het 100% zeker te hebben.Ik denk zelf dat jullie gewoon pech hebben gehad.
Wij hebben een Zafira B 2.2 Cosmo benzine uit 2006 en zijn hier erg blij mee. Op normaal jaarlijks onderhoud hebben wij er geen verdere kosten aan gehad. Wij rijden +- 10.000 km per jaar. Het is niet de zuinigste auto, maar wij hebben een caravan en de 2.2 rijdt tov de 1.8 een stuk rustiger. Een auto valt of staat met goed onderhoud en de manier waarop er mee gereden wordt.
Met jullie budget van 8000 euro lijkt mij om te kijken naar een Zafira B de verstandigste keuze. De A is al wat ouder en de C is te nieuw. Er zijn vele varianten te koop en genoeg keus.
De som mbt benzine of diesel keus is puur gekeken naar de centen en ik vind het verschil nihil om daar de keuze van af te laten hangen.
Koop een auto bij een bovag autobedrijf. Zeker omdat jullie geen verstand er van hebben.
Mocht er iets mis zijn dan komt dit echt wel naar boven in de eerste 6 maanden.De ‘How To’ zal iets langer op zich laten wachten, even druk met andere dingen.
Ik heb deze set. De ballasten zijn anders dan op de foto. Ik heb dunne ( slimline )
http://www.verlichtingkopen.nl/xenon-verlichting/xenon-kit-auto-can-bus/xenon-kit-h7-auto-can-bus
Ik zat te zoeken naar H7R ivm reflector lampen, maar de gewone H7 lampen geven in de lampunits van de Zafira B geen strooilicht en de bundel hoogte is even hoog als bij mijn halogeen ( afgetekend op de muur )
@OpelJeff wrote:
Ik ga mijn mijn gp thunders er ook uit halen.
ik reed van het weekend in het donker op de snel weg in duitsland.
Er was geen verlichting maar ik zag niks. Moest uiteindelijk me groot licht aan zetten om wat te zien.
Conclusie mooie lampjes voor in de stad en verlichte wegen drama in het echte donker.Nu wil ik dus ook xenon maar ik snap dat stapje van de fitting verbouwen niet helemaal??
Dit is nodig om de stekker van de xenon lamp er in te drukken ?
Verder vraag ik me af of je ook zon rubbertje er bij krijgt zoals op de fotos na want je moet toch een gat in je afdekrubber maken.
Moet je nog wat doen met je accu ? Los koppelen ?? en ik neem aan dat je verder een goede beschrijving er bij kreeg?
En waar heb je de belasten gelaten ??:wtf :angel
De fitting is het metalen plaatje dat op de H7 stekker geklikt zit. Deze moet je aan 1 kant doorzagen zodat je de kabels van de xenonlamp erdoor kunt voeren. Precies zoals in eerder bericht hierboven met de foto’s. Dan wikkel je er 1keer met electra tape omheen zodat de lamp en fitting tegen elkaar aanblijven zitten en stop je het weer terug in de lamphouder. Hier ben je het langst mee bezig, samen met de kabels netjes door de afdekdop te voeren en weer water/vocht dicht te maken.
De rubber afdek kap die nu om je lamphuis zit moet je aanpassen en bij elke xenonlamp zit weer zo een rubber afdicht rondje waar de kabels van de xenonlamp doorgevoerd worden.
Accu heb ik niks gedaan, ik heb de motorkap open gedaan, daarna auto op slot gedaan.
Een goede bescrhijving krijg je er echt niet bij. De sets komen allemaal uit China met vrijwel identike handleidingen. Hier moet je he tniet van hebben.
De ballasten zitten in het zicht geschroeft aan beide kanten door een loos gat net boven waar je bovenste schroef van je koplamphuis zit. Je hebt ruimte zat om de ballasten + bedrading netjes weg te werken.
Mocht je een xenon set kopen, dan MOET hij canbus geschikt zijn, met AC ballasten en lampen op een metalen voet.
De goedekopere Ebay setjes zijn DC ballasten en hebben vak een plastic lampvoet die dikker zijn en daardoor niet passen in het lampenhuis.Ik ben geen held op autogebied, maar wel iemand met 2 rechter handen om het zo maar te zeggen. Als je echt helemaal geen gevoel hebt en bang bent om een schroefje los te halen van je auto moet je hier niet aan beginnen ;)
-
AuteurBerichten