Zafira vragen… betrouwbaarheid ?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira vragen… betrouwbaarheid ?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262307
    TwoAngel
      Lid sinds:
      2 December 2013

      Goedenmorgen allemaal,

      Nou, zoals in mijn voorsteltopic al gezegd, wij hebben een Zafira destijds gekocht. Helaas met veel problemen dus uiteindelijk hebben we besloten na de feestdagen geld opzij te leggen voor een andere over hopelijk een half jaar en anders iets later.

      Superblij waren we met ons Zafje. Zoveel ruimte, zoveel zitruimte en meer dan genoeg ruimte voor de achterwaartse kinderstoel van onze dochter. Voor ons de perfecte auto. We hadden er graag mee naar onze familie in het buitenland gegaan maar met alle problemen die we hebben gehad durven we dat niet meer. Hij begon al met remmen die gefixt moesten. Olieslangen die niet goed waren en uiteindelijk stopte hij ineens op de weg. Bleek volgens de dealer de hoofdcomputer kapot. Laten fixen. 1000 euro. Deed ie het nadien nog. Mijn vertrouwen in dealers / garages is al niet groot, maar toen was ik het echt even kwijt. Wij zijn nl verre van rijk en een auto is voor ons gewoon vrijheid. Kan je over discussieren maar voor ons is een auto belangrijk. En zonder problemen valt de Zaf voor ons helemaal binnen budget qua maandelijkse kosten en evt aanschaf. En dan kunnen normale onderhoudskosten of reparaties er heus nog bij. Maar zulke grote ellende is wat anders natuurlijk.

      En vanochtend belde mijn man dat ie bij de Shell stil stond. Hij wilde niet meer starten. Gewoon helemaal geen geluid. Vreemd genoeg deed ie het nadien wel weer.

      Eerlijk gezegd, we waren wel bang geworden dus we zijn naar wat andere merken gaan kijken en vooral de Volvo. Maar eerlijk is eerlijk, we komen toch weer terug op de Zafira. Hij past bij ons, bij ons budget, hij heeft zeeën van ruimte, hij rijdt heel erg fijn en de hoge instap vind ik echt zalig. Ook met het kind in de auto zetten. De achterwaartse kinderstoel kan er met gemak in en je hoeft niet te bukken om haar erin te zetten.

      Plus het feit dat we willen proberen zo’n 8000 euro bij elkaar te sparen en we hebben gezien dat je daarvoor een Zaf met heel erg weinig km’s en vrij jong ook nog kan aanschaffen. Dat zijn wel allemaal punten die voor ons toch wel belangrijk zijn.

      Maar wat zijn jullie ideeen? Hebben wij gewoon een pechauto gehad? Probleem is dat wij totaal geen verstand van auto’s hebben en ook niemand kennen met verstand ervan. Dus wij gingen als twee leken naar een auto kijken. En dat ging mis. Een kenner had misschien meteen al gezegd, laten staan. Maar ja, die luxe hebben wij helaas niet :(.

      Ik zou graag jullie ideeën horen. Paar dingen zijn belangrijk en we hebben gelukkig nog een flinke tijd om te orienteren en alles.

      – airco (ivm warme landen)
      – cruise (ivm lange afstanden)
      – betrouwbaar
      – benzine. Wij rijden wel lange afstanden maar niet dagelijks. Ik denk dat wij op jaarbasis op ca. 15000 km uitkomen. Misschien iets meer. Maar de belasting voor een diesel is flink aan de prijs heb ik gezien en de 164 per kwartaal die we nu betalen is wel heel fijn.

      Dat laatste is natuurlijk logisch maar wij zijn natuurlijk best even geschrokken.

      Ik hoor graag jullie ideeën. Wij zijn echt gek met dit model auto om diverse redenen. Dus het zou super zijn als we tzt een goeie kunnen kopen waar we nog lang plezier van kunnen hebben.

      Bedankt alvast!

      #18196581
      koenelsenaar
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 April 2010

        Altijd vervelend om zoiets mee te maken natuurlijk, vooral als je er ‘geen verstand’ van hebt, vraag je je af wat nu weer het volgende is.

        Over welke Zafira praten we? de A of de B of C? En welke motor(code)?

        Doorgaans staan Zafira’s met een benzinemotor als vrij betrouwbaar bekend, op de 2.2 na. Bij de 1.8(z18xe) wil het motorstuurapparaat wel eens defect gaan. Inderdaad een prijzige reparatie.

        #18196582
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Erg vervelend dat je veel problemen hebt gehad met de Zafira. Helaas kun je met iedere auto problemen krijgen.

          Even over het feit dat je aangeeft dat je 15.000KM per jaar rijd. Kan een diesel zeker wel lonen. (zie schama wat ik zelf heb gemaakt).
          Ben zelf ook aan het kijken voor een Zafira A op benzine of diesel.

          Opel Zafira 2.2 16V weegt 1365KG
          Wegenbelasting per maand: €66
          Bezine per liter: €1,86
          gemiddeld Verbruik: 1 op 10KM.

          Jaar kosten:

          10.000KM:10= €1000x€1,86= €1860 euro benzine.
          wegenbelasting: €792

          totaal: €1860+€792= €2652.

          =================================================================================
          Opel Zafira 2.2 16V DTI weegt 1450KG

          Wegenbelasting per maand: €122
          Diesel per liter: €1,52 (Ik tank Excelium diesel)
          gemiddeld Verbruik: 1 op 14KM.

          Jaar kosten:

          10.000KM:14= €715x€1,52= €1085 euro Diesel.
          wegenbelasting: €1464

          totaal: €1085+€1464= €2549.

          Deze berekening is gemaakt op 10.000KM per jaar. En nu ben je met je benzine al €100,= duurder uit. Iedere KM die je meer per jaar rijdt
          word een diesel dus goedkoper dan een bezine auto. En mijn mening is ook dat een diesel onderhouds vriendelijker is.

          Succes met het zoeken naar een goede nieuwe Zafira.

          #18196583
          Zafira2.2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 July 2010

            Ik denk zelf dat jullie gewoon pech hebben gehad.

            Wij hebben een Zafira B 2.2 Cosmo benzine uit 2006 en zijn hier erg blij mee. Op normaal jaarlijks onderhoud hebben wij er geen verdere kosten aan gehad. Wij rijden +- 10.000 km per jaar. Het is niet de zuinigste auto, maar wij hebben een caravan en de 2.2 rijdt tov de 1.8 een stuk rustiger. Een auto valt of staat met goed onderhoud en de manier waarop er mee gereden wordt.

            Met jullie budget van 8000 euro lijkt mij om te kijken naar een Zafira B de verstandigste keuze. De A is al wat ouder en de C is te nieuw. Er zijn vele varianten te koop en genoeg keus.

            De som mbt benzine of diesel keus is puur gekeken naar de centen en ik vind het verschil nihil om daar de keuze van af te laten hangen.

            Koop een auto bij een bovag autobedrijf. Zeker omdat jullie geen verstand er van hebben.
            Mocht er iets mis zijn dan komt dit echt wel naar boven in de eerste 6 maanden.

            #18196584
            GRSBK
              Lid sinds:
              12 January 2011

              Ieder zijn mening is anders,
              Ieder zijn pech of geluk is anders,
              Ik snap ook heel goed dat je zelf pijn in de buik kunt krijgen van alle pech gevallen,
              Helaas moet ik zeggen dat ik ook heel veel problemen heb gehad met mn Zafi B 2.2benz.
              Het ging vooral om de storingen in de milieutechnische dingen waardoor de motor niet optimaal kon presteren te denken aan de uitval van bv 1 cilinder….vastlopen van wervelklep etc

              #18196585
              jurgen boes
                Lid sinds:
                30 May 2013

                wij hebbe onze saffie B 2.2 automaat nu bijna een jaar.
                de keuze voor deze wagen wa vrij simpel voor mij,
                omdat ik na een ongeluk in een rolstoel ben geraakt moet die in de koffer kunnen maar omdat we ook nog twee kleine kinderen hebben moest er ook een kinderwagen in passen.
                de zafira b was de enige wagen waar dat in ging, in de bepaalde prijs en kosten plaatje.
                we hebben in het begin problemen gehad met iedere keer een lege accu.
                de eerste keer werd mn dynamo vervangen en de tweede keer terug komen werd de accu vervangen.
                dit had een dure kostenpost kunnen zijn geweest maar gelukkig heb ik 2 jaar garantie gekregen bij de opel.
                verder geen rare dingen tot nu toe.
                oke hij is niet de zuinigste maar hij heeft meer trekkracht dan de 1800 in verband met de caravan vadaar de keuze..
                al met al een hele fijne wagen, maar das mijn mening

                #18196586
                tijgetje57
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2004

                  De zafira B 2.2 automaat is een verstandige keuze. Wij hadden een zafira OPC die weggedaan voor een Seat Altea XL op lpg g3.

                  Maar ik smacht weer terug naar de Zafira….. Eenmaal Opel, sinds mijn rijbewijs: Opel Astra G leswagen, kadett gsi, 3x Astra G en 1x Zafira A OPC. Maar bijzonder fijne wagens.

                  Ik zou de auto bij een dealer halen. En dan bedoel ik niet in Apeldoorn, tenzij echt een Opel merkdealer. Dan heb je ook Bovag garantie NAP certificaat.

                  Let goed op de onderhoudshistorie of die compleet is, van begin tot einde.
                  het is mooi als bij een 2.2 de kettingen zijn vervangen,
                  let op dat ketting niet ratelt, het zachte tikken tijdens het lopen van de motor zijn de injectoren,
                  neem een echte conventionele automaat als je een automaat wilt hebben geen easytronic,
                  Neem je een automaat, let erop dat deze vrijwel schokloos overschakelt, rij dan ook gewoon normaal.
                  kies je er later voor om er eventueel LPG in te laten zetten kies dan een 2.2 neem je een 1.8 krijg je problemen,
                  let goed op of alle knopjes goed werken o.a. electrische ramen voor en achter,
                  let op slijtage van het koppelingspedaal rubber als deze erg versleten is dan heb je best kans dat je koppeling vaak gebruikt is en wellicht even komt kijken voor vervanging, voel ook het pak punt van de koppeling,
                  rij eerst een stuk in de auto alvorens je hem koopt, vertrouw je het niet. Laat hem staan, wil je hem dan echt nog hebben. Je kan hem bij de dealer na laten kijken.

                  Moet je eerst betalen om de auto te mogen rijden of aanbetalen? Laten staan, volgende garage, er zijn er genoeg.
                  Orienteer je eerst op autoscout.nl of marktplaats.nl. Maak een lijstje in de buurt van de auto’s die je mooi vind. plan een route en ga dan kijken.

                  Woon je vlakbij de grens van Duitsland? Je kan daar eventueel ook kijken! Voordelen: je vind daar auto’s in onberispelijke staat en er zijn er heel veel bij die voordeliger zijn dan in NL. Maar dat hoeft niet perse: http://www.importautos.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; zij helpen je desnoods zelfs met het ophalen. Enige nadeel is BPM. In Duitsland krijg je ook gewoon garantie op je auto. Daar kennen ze ook G2 en G3 select bij de Opel dealers.

                  Ruilen jullie je huidige auto in? Zorg dat deze gewassen en gezogen is.

                  #18196587
                  Family man
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 August 2012

                    Gezien je budget een Zafira B, een 1.8 (140pk) met de 5 bak.
                    Welliswaar met een riem ipv ketting (2.2) maar hoeft slechts 1x per 10 jaar of 120.000 km vervangen te worden, weegt volgens mij niet op tegen de problemen waarover ik lees met de distributieketting, voor het vermogensvershil (150 pk 2.2) hoef je het ook niet te laten.Bovendien Bovendien staat de 5 bak wel als betrouwbaar bekend (t.o.v. de 6 bak en de easytronic)

                    Voor jouw budget staan er zeker te koop met een mooie km stand, kies een leuke uitvoering met fijne stoelen!

                    Succes! (ben wel bevooroordeeld, sinds 16 maanden een zafira B 1.8 Cosmo met wat extra’s, nu met 73.000 km op de teller).

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.