Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
2 december 2013 om 20:07 In reactie op: [HOW-TO] -Vectra C/Signum piepende kachelventilator oplossen #18098933
pixels66 en RuudGTS, dank voor jullie beschrijvingen. Ik heb mijn piepende blowermotor van dit euvel kunnen verhelpen dankzij jullie beeldmateriaal en RuudGTS´ methode.
Bij deze nog een paar extra tips en opmerkingen van mijn kant n.a.v. mijn ervaringen.Allereerst wil ik vermelden dat bij het demonteren van het dashboardkastje het niet nodig is om die sierstrip vlak erboven te demonteren. Je kan nu makkelijk bij de 3 T20 schroeven aan de bovenzijde.
Nadat die eraf ligt zou ik zeggen: Schuif de passagiersstoel helemaal naar achteren en draai aan het stelwiel zodat hij zo ver mogelijk komt te liggen. Reden hiervoor is dat ik door ondersteboven half op de stoel en half op de bodem van de passagiersruimte te liggen ik het best overal bij kon.De luchtbuis voor de voetverwarming kan inderdaad erg stroef los te krijgen zijn. Eventueel met een rubberhamer wat bij de aansluiting tikken en wrikken totdat deze los is.
Hieronder een foto van het slakkenhuis eenmaal eraf, om aan te geven waar de 7 T20 schroeven zich zo ongeveer bevinden.
De blauw omcirkelde schroeven zal je waarschijnlijk met de ratel moeten doen, de rest kon wel met een bit-schroevendraaier.
Andere tip is om wellicht de interieurplaat die tegen het midden aanzit los te maken en opzij te schuiven (niet te ver). Deze zit ook met een T20 vast.
Om het motortje met de vinnen zelf los te krijgen uit het slakkenhuis de drie schroeven (Torx 10) losmaken en indien het eruit halen wat stroef gaat kun je de drie plugs eruit wippen en met een doorslag o.i.d. de motor er geleidelijk aan uitduwen.
Hoofddoel is hier om het asje van de motor te smeren met wat siliconenspray, echter is dit ook een goed moment om de rest wat op te poetsen. Even met een doekje langs het slakkenhuis, eventuele oxidatie bij de motor wegpoetsen, wat contactspray op de stekkertjes, vinnen schoonblazen en/of -borstelen, enz.
Tot slot even de motor testen met een 12V voeding of het gepiep weg is, en indien dat het geval is mag alles weer ingebouwd worden. Let er wel op dat je het interieurfilter ook vervangt, omdat het verstoppen hiervan juist de oorzaak schijnt te zijn van het stroef gaan lopen van het asje. Anders is binnen de kortste keren al je werk voor niets geweest.
Tot dusver mijn ervaringen. Succes aan anderen die deze klus aan willen gaan ;). Erg lastig is het allemaal niet, alleen zit je zoals gezegd een beetje krap qua werkruimte.
PS: vervangen van het filter hoeft niet per sé als het ding zelf in goede staat is, maar zorg wel dat je alle bladeren en overige zooi ervoor met een stofzuiger o.i.d. weghaalt. Het filter eruit wippen en afkloppen / stofzuigen is ook geen overbodige luxe.
-
AuteurBerichten