[HOW-TO] -Vectra C/Signum piepende kachelventilator oplossen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] -Vectra C/Signum piepende kachelventilator oplossen

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254714
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Hierbij een Howto, om het piepen van je kachelventilator te verhelpen. Er was al een Engelse howto, maar ik heb een Nederlandse gemaakt. Doordat ons dashboard andersom is, kun je daardoor ook wat moeilijker bij de benodigde plek op je kachelventilator komen.

      De meeste Vectra’s lopen schijnbaar een piepende kachelventilator op door waterschade. Water stroomt via je pollenfilter naar binnen wanneer e.e.a. daarboven verstopt zit.. Ook gaat er vuil op het asje van de motor zitten, waardoor hij stroever draait(hier kom ik later in de howto op terug).
      Om het piepen te verhelpen en je kachelventilator hopelijk langer mee te laten gaan:

      Benodigdheden:
      Rateltje met Torx 20.
      WD-40 met sprietje.
      Boortje, maat 6 ongeveer.
      Rubberen dopje om het geboorde gat weer te dichten.
      Beleid.

      Rubberen afdichtdopje. De dikte van je boortje is natuurlijk afhankelijk van de dikte van het dopje wat je koopt.

      Je begint door je dashboardkastje weg te halen. Deze zit met 5 schroefjes vast, torx 20. 3 boven, en 2 onder je kastje. Om dit makkelijk te maken ff de sierstrip van je dashboard trekken, deze zit met metalen klemmen en kun je dus met flinke kracht loshalen.
      Vergeet niet het stekkertje van het lampje los te halen terwijl je je kastje eruittrekt.

      Dan zie je je kachelventilator(in de blauwe cirkel). Rechts, daar moet je zijn. Met engelse Vectra’s is dat wat makkelijker, maar ja, die hebben we hier niet..

      Aan de rechterkant van de kachelventilator, boven het vakje met rubberen randje(je begrijpt het als je het ziet), moet je op deze plek een gaatje boren. Ga voorzichtig te werk, niet ineens met je boortje erdoorheen, dan beschadig je onderdelen aan de binnenzijde.. Rustig aan dus, het is kunsstof en daar ben je zo doorheen.

      Gaatje geboord, met je WD 40 spriet naar binnen, flink sprayen, probeer zo diep mogelijk te komen. Ik heb dit gedaan terwijl het motortje op stand 1(waarin hij piepte) draaide.. Het is net of je lachgas injecteert, de motor gaat ineens meer toeren maken en harder lopen.. Blijkbaar dus een hoop vuil op het asje door de jaren heen, en dat verwijdert zich nu!

      Even afdoppen met het rubberen dopje, want je verliest toch behoorlijk wat lucht door dit gaatje heen merkte ik.. Dus niet laten zitten voor wat het is..

      Nu je dashboardkastje weer terugbouwen, en klaar ben je. Hopen dat dit lang volhoudt en het probleem verhelpt. Zo niet, kun je makkelijk het dopje er ff aftrekken en weer sprayen..

      Succes!

      Groetjes,
      Sander

      #18098932
      RuudGTS
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 November 2010

        Ik heb deze versie gezien, maar wilde niet het hele huis volspuiten met spray maar alleen het asje.
        Daarom alles los gehaald, is iets meer werk. Maar dan doe je het wel op de meest nette manier.

        Onderstaand een HOW-TO over hoe dat te werk gaat.
        Benodigdheden:
        – Torx setje
        – Dopsleutelset met torx-bitjes
        – 3-4 uur tijd (voor beginners zoals ik)

        1. Demonteer het dashboardkastje. Zie foto’s van 1e HOW-TO.

        2. Haal de stroomtoevoer naar het slakkenhuis los (grijs stekkertje)

        3. Demonteer de luchtbuis die vanaf de middenconsole naar het voeteneinde heen loopt om daar lucht te blazen.
        Hiervoor dien je t.h.v. het slakkenhuis van de kachelmotor één schroef los te draaien. De rest is een beetje heen en weer bewegen en trekken om dit deel los te krijgen.

        4. Schroef alle torx schroeven los van het slakkenhuis. Dit zijn er een stuk of 7. Je vind ze rondom het slakkenhuis en bij de aansluiting van de luchtafvoer richting de middencosole.

        5. Wanneer je alle schroeven los hebt kun je de klemmetjes waarmee het slakkenhuis nog vast zit aan het bovenste gedeelte loshalen waardoor het slakkenhuis los komt. Vervolgens kun je hem met enige moeite en enig trekwerk via de voetenruimte helemaal loshalen.

        6. Als je het slakkenhuis los hebt gehaald, schroef je de 3 schroeven aan de onderkant van het slakkenhuis los. Tevens demonteer je de electrische stuurmodule van het slakkenhuis.

        7. Vervolgens kun je de motor uit het slakkenhuis halen en rondom het asje siliconenspray inspuiten. Vervolgens het asje goed rond draaien zodat de spray overal in het asje terecht komt. Je zult merken dat het asje weer soepeler gaat lopen.

        8. Vervolgens alles weer in elkaar zetten, en hopen dat je van het gepiep af bent.

        #18098933
        Z28NET
          Lid sinds:
          2 December 2013

          pixels66 en RuudGTS, dank voor jullie beschrijvingen. Ik heb mijn piepende blowermotor van dit euvel kunnen verhelpen dankzij jullie beeldmateriaal en RuudGTS´ methode.
          Bij deze nog een paar extra tips en opmerkingen van mijn kant n.a.v. mijn ervaringen.

          Allereerst wil ik vermelden dat bij het demonteren van het dashboardkastje het niet nodig is om die sierstrip vlak erboven te demonteren. Je kan nu makkelijk bij de 3 T20 schroeven aan de bovenzijde.
          Nadat die eraf ligt zou ik zeggen: Schuif de passagiersstoel helemaal naar achteren en draai aan het stelwiel zodat hij zo ver mogelijk komt te liggen. Reden hiervoor is dat ik door ondersteboven half op de stoel en half op de bodem van de passagiersruimte te liggen ik het best overal bij kon.

          De luchtbuis voor de voetverwarming kan inderdaad erg stroef los te krijgen zijn. Eventueel met een rubberhamer wat bij de aansluiting tikken en wrikken totdat deze los is.

          Hieronder een foto van het slakkenhuis eenmaal eraf, om aan te geven waar de 7 T20 schroeven zich zo ongeveer bevinden.

          De blauw omcirkelde schroeven zal je waarschijnlijk met de ratel moeten doen, de rest kon wel met een bit-schroevendraaier.

          Andere tip is om wellicht de interieurplaat die tegen het midden aanzit los te maken en opzij te schuiven (niet te ver). Deze zit ook met een T20 vast.

          Om het motortje met de vinnen zelf los te krijgen uit het slakkenhuis de drie schroeven (Torx 10) losmaken en indien het eruit halen wat stroef gaat kun je de drie plugs eruit wippen en met een doorslag o.i.d. de motor er geleidelijk aan uitduwen.

          Hoofddoel is hier om het asje van de motor te smeren met wat siliconenspray, echter is dit ook een goed moment om de rest wat op te poetsen. Even met een doekje langs het slakkenhuis, eventuele oxidatie bij de motor wegpoetsen, wat contactspray op de stekkertjes, vinnen schoonblazen en/of -borstelen, enz.

          Tot slot even de motor testen met een 12V voeding of het gepiep weg is, en indien dat het geval is mag alles weer ingebouwd worden. Let er wel op dat je het interieurfilter ook vervangt, omdat het verstoppen hiervan juist de oorzaak schijnt te zijn van het stroef gaan lopen van het asje. Anders is binnen de kortste keren al je werk voor niets geweest.

          Tot dusver mijn ervaringen. Succes aan anderen die deze klus aan willen gaan ;). Erg lastig is het allemaal niet, alleen zit je zoals gezegd een beetje krap qua werkruimte.

          PS: vervangen van het filter hoeft niet per sé als het ding zelf in goede staat is, maar zorg wel dat je alle bladeren en overige zooi ervoor met een stofzuiger o.i.d. weghaalt. Het filter eruit wippen en afkloppen / stofzuigen is ook geen overbodige luxe.

          #18098934
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Mooie HOW-TO geworden zo met z’n drieeen ;-)

            #18098935
            thomas10
              Lid sinds:
              2 February 2014

              Ook ik ben gegaan voor de “grondige” oplossing en heb de kachelmoter gedemonteerd. Bedankt voor deze mooie handleiding hiervoor!

              Mijn opmerkingen:
              Achteraf ontdekte ik dat er standaard een rubber dop aanwezig is om dit asje te smeren. Nu ik de binnenkant gezien heb weet ik ook dat het asje zich exact op deze hoogte bevindt.

              Volgende keer doe ik het gewoon via dit dopje. Ik heb nu wel de binnenkant kunnen poetsen maar dit was in mijn geval helemaal niet zo vuil (137.000 km).

              De dop kan je zien op de 4de afbeelding in deze handleiding. Volg de rode pijl naar links tot je in het midden van het slakkenhuis komt. Hier zie je een zwarte cirkel, dit is de dop.

              #18098936
              sjoerdie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 September 2005

                hahaha, das een goede.

                zit gewoon standaard al een optie in om te smeren…

                hele how-to gemaakt…schitterend :jerry

                #18098937
                evertfisherman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 December 2009

                  Gisteren heb ik ook de hele motor gedemonteerd en gesmeerd, ik had meteen gekeken waar dat rubberen dopje precies zit en waar t.o.v. het motortje.
                  Ik kan zeggen dat je niet op het asje spuit via het rubberen dopje, je spuit dan de hele unit vol met spray i.p.v. het hele asje.

                  Het piepen is verholpen, nu kijken hoelang dit zo blijft.

                  #18098938
                  Rubbin
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 April 2015

                    Werkt dit ook als je kachel ‘bromt’? Dit doet hij harder dan normaal, bij elke stand dat je hem hoger zet word de brom ook harder.
                    Ik had gelezen dat het schoonmaken van het interieurfilter dit probleem ook kan verhelpen.

                    #18098939
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Geen idee, het proberen waard.. Misschien zit er een blaadje in de motor..

                      #18098940
                      Wil van Roosendaal
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 April 2015

                        Ik heb ook het motortje gedemonteerd, zoals omschreven in dit topic.
                        Daarna alles schoongemaakt en de asjes gesmeerd met siliconenspray.
                        Het geluid is weg.
                        Ging perfect, heb alleen nu overal spierpijn omdat je er moeilijk bij kan en je in allerlei bochten moet wringen.

                        #18098941
                        Raymon23
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 June 2015

                          Voor optie 1 is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon je interieurfilter eruit te pakken en met WD40/Brunox op de bovenkant van het asje te spuiten.
                          Heeft bij mij geholpen brunox kruipt er gewoon tussen.

                          Weet iemand hoe de pijlen van het filter moeten staan. De mijne wijzen naar buiten (richting de motor) en ik twijfel :hmmz of dit klopt. Kan hem niet omdraaien omdat hij vervuild is. Ik heb een nieuwe, maar wil hem pas plaatsen wanneer ik het zeker weet.

                          #18098942
                          McLambo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 September 2004

                            Voor degenen die het motortje gedemonteerd hebben: is dit er eentje met koolborstels? of wordt hij met een wisselend veld aangedreven?
                            Mijn motor valt spontaan uit regelmatig, en een tik onder het dashboard en hij doet het weer…

                            #18098943
                            2000
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Volgens mij heeft ie koolsborstels. Toevallig van de week hetzelfde gedaan, alles gedemonteerd en weer terug geplaatst.

                              Ik vraag me wel af hoe lang het piepvrij blijft. WD40/siliconenspray is erg dun, en dus waarschijnlijk vrij snel weer weg.

                              #18098944
                              thomas10
                                Lid sinds:
                                2 February 2014

                                Een jaar later alweer krekelgeluid uit m’n kachel.
                                Nu ik het dopje weet zitten 10 minuutjes werk en weeral gesmeerd :D king:

                                Ondertussen zit ik met een zetelverwarming aan bestuurderskant die niet meer werkt. De zekering vervangen helpt maar een dag, dus er moet ergens een kortsluiting zitten.
                                Heeft iemand hier ervaring mee? Liever geen koude kont deze winter :D

                                #18339530
                                dockedmarc
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 August 2011

                                  als je echt van het piepen af wil zijn zal je de as van de motor moeten ondersteunen.
                                  doordat de ventilator boven op de motor zit zakt deze langzaam naar beneden en komt de kunststof ventilator op de ijzeren behuizing te liggen, dit veroorzaakt het piepen.

                                  ik heb bij een kennis met een signum dit probleem dus niet kunnen verhelpen met smeren maar met een plastic rond dopje onder de as te leggen.
                                  hierdoor komt de as omhoog en zal het piepen dus voor zeer lange tijd wegblijven.

                                  bij mijn eigen auto, die ik dus wel gesmeerd heb, kwam het piepen toch weer terug.
                                  ook bij deze ga ik zo een dopje er onder leggen, ik zal dan foto’s maken en deze proberen te plaatsen.

                                  #18348520
                                  DDS
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 July 2016

                                    Toch even een bedankje, na de moesson van afgelopen tijd gaf mijn ventilator het ook op. Wat een klus om dat ding er uit te krijgen, daar had ik me even op verkeken. De motor was volledig dichtgeslibd heb er half busje contactspray opgespoten. Na veel poetsen nog even een tik met de hamer op het asje en de boel loopt weer als een zonnetje. Zonder deze how to was het me niet gelukt, bedankt! :applause02:

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.