Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb 4 nieuwe NGK-BKR5EK bougies gekocht en derop gezet.
Probleem lijkt vooralsnog opgelost. Het probleem was dat wanneer je lange tijd met langzaam verkeer reed (met warm weer en airco aan) en je vanuit lage toeren veel gas gaf de auto begon te hikken, en wanneer die hik hard genoeg was dat de motorstoringslampje + traction control lampje aanging. (hik was er wel maar lang niet altijd gaf het een storing!) En als je ging uitlezen cilinderoverslag cilinder 2. En na het wissen van de storing bleef de auto goed rijden, totdat je vanuit lage toeren weer veel gas gaf: weer dezelfde storing. Pas wanneer de motor koud is gaat het probleem weg maar het hikje onder de 2000 toeren blijft.
De auto rijd vooralsnog hikloos, heb effe expres een lange ommetje gedaan (van 10km ofzo) en geen hikje oid gevoeld onder de 2000 toeren.Voor de duidelijkheid: met ijskoude motor heb je ook onder de 2000 toeren een hik. Alleen gaat er dan nooit een motorstoring lampje aan. Dat gebeurd alleen met warm/hete motor.
Er zit een origineel GM bobine in (no way dat die origineel af fabriek is, die is zeker recent vervangen) en de bougies lijken me rond de 30-40-50k oud (ook origineel GM). Ik denk dat de bobine max 2 jaar oud is, hij ziet er nog echt goed uit. Rubbers waren ook lekker zacht en flexibel zonder scheuren en zagen er niet verweerd of verrot uit.
Overigens, mijn Zafira heeft geen EGR klep. Of het is later eraf gehaald, of nooit geleverd. Weet ik niet. (er zit een afdekplaatje op waar de EGR hoort, EGR zit aan de kant van de stekker van de bobine, beetje eronder zeg maar). Auto heeft ook electronische gasklep (weet niet of alle Z18XE dat hebben, maar ik vermeld het maar toch even).
@bart-gsi wrote:
mijn advies.. houdt alleen origineel aan.. imitatie meuk gaat of snel kapot of geeft storingen….
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/bobine-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra-b-vec.html” onclick=”window.open(this.href);return false;voor die paar 10tjes meer heb je een origineel product
Ok thx, ik ga zeker dan voor origineel, zag het originele ergens anders voor 130 euro ofzo. Dit is al een veel schappelijker bedrag. Dat word overigens pas in de zomer, heb er nu helemaal geen tijd en zin voor. Auto rijd prima en we rijden geen lange stukken.
@ZakhooiTM wrote:
Kan inderdaad bobine blok zijn, maar sluit ook een gare ECU niet uit, mag er vandaag weer een vervangen van een Z18XE in een zafira
Wat zijn de symptomen van een gare ECU? Kan dit uitgelezen worden? En kan de ECU gerepareerd worden of moet die vervangen worden?
Op een website verkopen ze de bobinebrug voor deze Zafira voor 60 euro… (nieuw he) Van Meat & Doria (Italiaans merk). Is dit wat?
Eigenlijk wil ik voor dat bedrag gewoon preventief de bobinebrug vervangen… En dan gelijk 4 nieuwe bougies derop.
Ok kvs laat ik wel doorspoelen wnr ik de thermostaat ga aanpakken. Dan drop ik er wel g12 in (roze kvs)
Welke type bougies horen in deze auto? Wil de juiste bougies erin wat Opel ook gebruikt.
Ik heb na die knalrit vanuit Frankrijk olie gepeild en die zit echt letterlijk nok vol… Peil staat op max ik heb het echt meerdere keren gecontroleerd… KVS peil staat ook op max (en is helemaal schoon zonder verontreiniging). De garage heeft er wel verkeerde KVS ingedropt, iets lichtblauws ofzo? Kan dat kwaad? Het is niet vermengd oid en ziet er helemaal schoon en netjes uit. In deze type Zafira’s hoort toch gewoon roze kvS?
Auto tikt absoluut niet maar soms houd ie heel licht in, net alsof een cilinder niet vonkt oid. Heb hem niet opnieuw uitgelezen (heb zelf gelukkig een uitleesapparaat). Maar verder loopt ie goed. Je kan hem ook gewoon tot 6500 rpm doortrekken zonder problemen. Onderin de toeren lijkt het alsof ie net wat meer vermogensverlies heeft (zonder schokken oid!) soms een heel klein hikje onderin.
Er komen zowiezo binnenkort 4 bougies derin, en dan bekijk ik wel gelijk de staat van de bobinebrug. Misschien vervang ik die ook uit voorzorg als ie er heel oud uitziet oid. Ik denk dat ie nooit is vervangen.
Gisternacht naar Nederland geknald. Cruise control op 180 km/u snelheid laten afzakken en weer vermogen weg, met 140 op de CC gereden) Bij de Peage weer tikkende motor, en beetje schokkerig optrekken. Weer verder met 140 op de CC.
In Nederland bij de Shell Haarrijn (A2 dichtbij Amsterdam) getanked. Rustig met 100 naar huis gereden, en voor de deur draaide de motor als een zonnetje zonder getik…
Kan het zijn dat die bobinebrug problemen opkomen wanneer de motor echt goed heet word?
Overigens, als je rustig rijd zakt de temperatuur soms onder de 80 graden… Thermostaat is ook niet meer lekker heb ik het vermoeden.
Gaat de ECU stuk van zo een Zafira? Ik heb begrepen dat het bij de Vectra vaker voorkomt?
@bart-gsi wrote:
hoe is je motor temperatuur??
als een motor in koudloop blijft staan gaat een motor te rijk lopen.. en kan die ook stotteren en/of minder vermogen leverenGaat niet onder de 80 graden maar blijft niet op 90 tenzij ik stilsta of langzaam rij… Toch thermostaat kapot?
@wim-v6 wrote:
Drukplunjer mogenlijk vast van de oliepomp
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Maar ik heb loeihard met dat ding gereden. Dan zou de motor toch binnen mum van tijd aan puin draaien?
En hoe kan je dit probleem conttoleren / oplossen? Want ik wil dit wel nagekeken hebben…
Foutcode was p0196 ofzo cilinder 2 overslag oid.
Overigens net 50 km volgas over de Franse autoroute gereden niks aan het handje???????
İk heb voor de zekerheid euro 98 getanked hier.
Net gekeken olie zit tot de nok vol. Olie is ook recent dus ong 1000 km geleden ververst samen net de oliefilter (5w30 shell longlife)
Auto draait ook stationair en op toeren perfect.
Zou het kunnen dat wanneer de motor heet word de bobine slechter werkt oid?
Oranje niet gebruiken
Wit – bruin / rood
Geel – bruin
Oranje / zwart niet gebruiken
Wit / zwart niet gebruiken
Geel / zwart – bruin / witRood – rood
Zwart – bruinLinks is cv module rechts kiekert
Klopt dit wel?
31 december 2015 om 22:58 In reactie op: Vectra A 1.6i 1994 inbouw CV met afstandsbediening #18304845Dit is wat er staat maar ik kom er niet helemaal uit :oops:
30 december 2015 om 21:50 In reactie op: Vectra A 1.6i 1994 inbouw CV met afstandsbediening #18304843Ik heb dat het systeem nu pas kunnen bestellen. Kijken wanneer ik tijd heb om in te bouwen.
Maar toch blijf ik vragen houden over het inbouwen:
Ik heb dit van het Astra GSi forum gevonden
http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?f=1&t=13680&sid=451e47836501fd19838cf3199577dff9&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;
(module) Orange niet gebruiken
(module) Wit op bruin/rood (=dicht) (cv bedrading Kiekert )
(module) Geel Massa
(module) Zwart/oranje niet gebruiken
(module) Zwart/wit op Bruin/wit (=open) (cv bedrading Kiekert)
(module) Zwart/geel op Massa (van de Kiekert)(module) Rood (plus) op Rood (Kiekert)
(module) Zwart (massa) op Zwart (Kiekert)Klopt deze aansluit wijze?
Maar deze set die ik heb heeft ook 2 aparte draden voor knipperlichten. Dan heb je toch geen diode nodig?
Volgens mij juiste bougies, had ik op internet opgezocht. Gewoon NGK bougies.
Ik ga even naar de slangen kijken want die zien er wel erg oud uit.
17 december 2015 om 11:27 In reactie op: Vectra A 1.6i 1994 inbouw CV met afstandsbediening #18304841Dus de knipperlichten moet je vanaf de stuurkolom trekken?
En wat bedoel je met diode’s plaatsen? Voor wat is dat nodig?
Thx voor de info overigens. Ga nu een goedkoop setje op internet scoren :D
16 december 2015 om 16:47 In reactie op: Astra G 2003 automaat nieuwe sleutel laten bij maken #18304857Ow ok LOL. Duidelijk thx, ik geef dit door aan die maat van me dit is zeker handig!
16 december 2015 om 15:49 In reactie op: Astra G 2003 automaat nieuwe sleutel laten bij maken #18304855Ok ik ga het doorgeven.
Maar voor de duidelijkheid? Een 2ehands transponder, plus programmeren met opcom is genoeg om de sleutel te laten werken in een andere auto?
Bij veel auto’s kan je die transponder niet meer opnieuw programmeren volgens mij???
Wil hier even een update plaatsen. Plannen zijn veranderd. Ga zelf helemaal geen andere auto kopen nu.
Mijn Vectra A 1.6i x16sz rijd als een trein, ik ga gewoon lekker verder ermee rijden.
15 december 2015 om 21:48 In reactie op: Astra G 2003 automaat nieuwe sleutel laten bij maken #18304853Voor de duidelijkheid, het gaat om een sleutel met afstandsbediening, dus dat kan ook?
En waar kan ik een sleutel vinden met transponder? Je kan wel behuizingen voor de sleutels vinden, dat is geen probleem, maar met transponder lijkt onmogelijk te vinden?
Overigens, twijfel ik ook erg over een (ja sorry is een scheldwoord hiero maar goed :) ) Passat 1.8 20v turbo. Die zal zeker wat minder verbruiken maar die zijn een stuk duurder dan de Vectra. En overigens hebben die ook hun eigen problemen (sludge in motor, draagarmen, waterlekkage) maar gelukkig kan ik met mijn pa veel dingen zelf.
Vectra heeft wel 100% betere wegligging en stabiliteit op hoge snelheden dan Passat tenzij die laatste een sportonderstel heeft maar dat is ook logisch. Wat ik echt jammer vind is dat de Vectra B niet is geleverd met een 2.0 turbo, desnoods met minder vermogen (170 pk ofzo). Dan zou dit echt een no brainer zijn. En compact relatief zuinig blok en veel pk’s en trekkracht. Dat is eigenlijk wat ik zoek.
90% van de ritten zullen korte ritten in de stad zijn. Ik ben bang dat zo een V6 best wat gaat verbruiken. Iemand een idee hierover?
Ik denk dat ik binnenkort eens ga proefrijden in beide auto’s (passat en vectra).
Ik heb wel begrepen dat de 2.5 V6 last heeft van rottende oliekoelers waardoor je olie in de kvs krijgt… Komt dit vaker voor? En ik denk dat dat een vrij dure fix is?
Ok maar buiten de bougiekables en bobines wat voor zwakke punten heeft de 2.5 v6 dan nog? Het is trouwens een halve facelift volgens mij want je hebt het model tot 2000 en na 2000 toch? De 2.5 is volgrns mij tot 2000 geleverd en de 2.6 na 2000?
Wat zou je zelf kiezen als ze zelf rond de 2 ton hebben de 2.5 of 2.6 zelfde uitvoering zelfde opties?
-
AuteurBerichten