Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Schitterend, we komen dichterbij. Renkum dus. Daar kom ik wel eens in de buurt, zal ik eens rondvragen.
Tja die bumpers. Dat stuk ijzer volgt de vorm van de auto niet. Het is net alsof die er aan geplakt is. Hij heefgt rechtsachter volgens mij ooit een schop in zijn kont gehad dus het zou kunnen dat ze er een andere achter hebben geplakt. Ik ga wel eens spieken als ik een broertje van hem tegenkom. Als het klopt wat ik denk (en wat jij zegt) dan zit ik dus binenkort verlegen om een andere achter bumper.
Ja, klopt, die vissticker zat op de achterruit. Het vreemde is dat hij schijnbaar lid was van de HCON. De wagen is op de goedkope manier toch redelijk onderhouden. (antvries met een hoop water, normale benzine enz.) Filters zijn redelijk vers, de roest is ‘bijgewerkt’ enzovoorts.
Kun je me vertellen waar ‘hier in de buurt is’ of is dat staatsgeheim? Mocht je die gast ooit eens weer zien rijden, doe hem de groteten en mijn mailadres maar. Want ik heb vragen zat. Er zitte een paar rare dingen aan die auot. Die achterbumper bijvoorbeeld. Die sluit voor geen meter aan. Is net alsof die van een ander type komt.
Mooi kontje toch?
Die wagen is best wel goed onderhouden, niet zoals ik het zou doen maar toch. Het vreemde aan die schuit is dat hij voor LPG op kenteken staat maar dat het er niet meer in zit. M.a.w. je neemt de moeite om het gas er uit te halen en vervolgens verkoop je hem?!
Anyway, deze week gaat die naar de RDW, zet ik het kenteken op benz. Daarna zit ik er aan te denken hem in België te gaan gebruiken, met of zonder gas…..
Want de nl overheid met zijn rare streken kan me zo langzamerhand aan het gas. Er gaan een hoop klassiekers nooit oldtimer worden door al die waanzinswetten. Ik zit goddank langs de belse grens, scheelt een berg.
Moest ff wachten op nieuwe cardreader. Maar hier issie dan, een grijze rekord E1. Spannend genoeg?
http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/band42/Opel-Rekord-.html#!75″ onclick=”window.open(this.href);return false;
duitstalig maar wel met afbeeldingen
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=147518
Tik solex “32 didta 4” op Google in en je krijgt plenty afbeeldingen
Ik heb een adres voor je voor die carb. Zet hem in PM.
Het is geen rakettechnologie. Kijk eens of je domweg door de schroef van de stationair afstelling omhoog te draaien, het probleem laat verdwijnen. Draait het even een beetje meer toeren. Als dat het probleem oplost, heb je in ieder geval de quick-fix ;)
Tja en dan is het gewoon het handboek erbij en de carburateur opnieuw afstellen volgens het boekje. Kijken wat er dan gebeurt en een beetje bijstellen aan de hand van wat je hoort, hoe de motor loopt, enz. Moet je echter te veel bijstellen, heb je een ander probleem. Als je een stelschroef echt 3 tot 4 slagen moet bijstellen, dan klopt er iets niet.
Voorwaarde is wel dat de ontsteking en de kleppen kloppen maar dat had je al gedaan geloof ik.Kijk; zo als ik het nu lees, slaat die motor af zodra hij te dicht in de buurt van stationair komt. Als je de choke uittrekt, heb je geen last. De choke zuigt meer lucht door de venturi en trekt daardoor meer brandstof mee. Meer mengsel dus. In theorie zou je dan moeten kunnen volstaan met meer mengsel te geven. En dat is mijn probleem met hulp op afstand, theorie. So don’t shoot me if I’m wrong!
Binnen dezelfde theorie kun je namelijk net zo goed last hebben van het beschreven octaanprobleem, dat kan dezelfde symptomen veroorzaken. Maar een vuiltje in een kanaaltje ergens diep in dat ding ook. Dus ga je gewoon een lijstje af en je begint bij het meest waarschijnlijke.Ik zou sowieso een keer V-Power of zo iets tanken. Doet soms wonderen voor die ouwetjes. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, evenals het octaan verhaal maar uit ervaring weet ik dat de ene motor sterker reageert dan de andere. Hoe ouder het concept, hoe sterker de reacties kunnen zijn. Die E2 van mij trekt zich nergens iets van aan, ook al zou ik in de tank pissen, zal die nog draaien. Maar de Ascona van zoonlief reageerde gisteravond even heel raar op een benzine mengsel van ons. Dus ja, het is soms gewoon een kwestie van trial en error onder het motto baat niet, schaad niet.
Suc6
PS: Er leest nog iemand mee en die vertelde me net een soortgelijk probleem te hebben gehad. Werd veroorzaakt door het aantrekken van lucht in de brandstofaanvoer. Krijg je een luchtbelletje en als je dan het gaspedaal indrukt, krijgt het eerst die lucht te verwerken voordat het weer benzine krijgt.
Afstellen heeft te maken met het BDP. Bij hoger octaan kun je wat dichter op het BDP gaan zitten omdat de brandstof niet zo snel ontbrand. Bij lager octaan kun je als het ware voorontsteking krijgen en dus zet je het wat verder van het BDP af. Als je wilt weten of je daar last van hebt kun 2 dingen doen;
Je gooit loodvervanger in de tank bij voorkeur Wynns
Of je tankt een keer V-Power of Excellent of weet ik veel hoe ze het allemaal noemen. Dat doet in feite hetzelfde.
Verkeerd octaan kan dit soort problemen veroorzaken maar komt bijna nooit voorDie choke verraad de zaak eigenlijk als je het mij vraagt. Het lijkt erop dat hij bij stationair net niet genoeg mengsel krijgt om de zaak draaiende te houden. De motor wil afslaan maar wordt door het vliegwiel op gang gehouden.
Is het nu nog net zo erg als in het begin of is het verbetert t.o.v. je eerste posting? Peter 777 kan gelijk hebben met die vervroeging maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen, lijkt mij. Je zou hem een beetje meer mengsel kunnen geven, om te kijken of die daarop reageert. Maar het lijkt er eerder op dat hij er in stikt en dat ‘m de brandstof niet aankan. Maar daar kom je dan snel genoeg achter, dat zou het probleem groter maken maar dan weet je waar je moet zoeken. Want de vraag is of het brandstof is (lijkt logisch gezien het eerst vervangen van die lekkende leiding waarna het probleem zich voordeed) of het is ergens een ontstekingsfout.
Welk motortype zit er in die C Rekord? N of een S? Is er met het afstellen rekening gehouden met normaal of superbenzine? En wat tank je, normaal of super? Moet niet echt zoveel verschil maken maar als de motor bij lage toeren gaat pingelen, dus te vroege ontsteking, dan werkt het zichzelf tegen en kan die afslaan. Iets waar je bij hoge toeren weinig tot geen last van hebt, dan drukt de kracht wel door.
Opel @ work, mijn Big Opel, mijn werkpaard.
(Nog) Niet moeders mooiste maar technisch 100% en sleurt alles weg wat ik er achter hang. Dit was wel even anderhalve ton trekken, zonder problemen. Welke moderne auto’s doen dit nog? En tegen welke prijs? Deze is nu nu 3 weken in dienst en moet zijn prijskaartje nog boven de 1.000 piek brengen. Maar hij heeft zijn geld al lang verdiend. Nu nog een keer door de beautysaloon en dan kan die er weer een decennia tegen.
btw: Nog iemand toevallig een complete neus liggen voor deze?Vandaag een Ascona gehaald voor zoonlief. Duitser met papieren, niet ingevoerd voor een beetje wisselgeld. Konden we niet afblijven. Winterproject. Volgend jaar willen we hem naturaliseren als Nederlander.
Yep, dat duidt op een hoop vuiligheid. Die auto heeft alle tijd gehad om vuil te verzamelen in de tank en afzetting te maken in de leidingen. De quick-fix is dan om er een filter tussen te hangen. Maar als je ooit de tijd hebt, zou ik een keertje de tank demonteren en spoelen. En die oude leidingen vervangen. Die plastic leiding zal nooit meer echt soepel worden, dat spul wordt keihard met het ouder worden. Maar met een haarföhn wil het nog wel eens lukken om de uiteinden wat plooibaarder te maken. En een kleine beetje olie tussen je vingers en dan op de de uiteinden smeren maakt het werk ook makkelijker.
De carterventilatie voert gassen af naar het luchtfilter. Die slangen verzamelen vuil, dat vuil komt uiteindelijk ook in je carburator. Dus het hoeft niet eens de brandstoftoevoer te zijn.
Ik heb hier ook een Rekord, zonder geschiedenis. Dan is het het soms sleutelen in den blinde. Ik had niet echt tankproblemen, enkele een gaatje in de tank. Heb op internet voor een paar tientjes een nieuwe tank kunnen kopen. Soms is dat goedkoper en sneller. Ik weet niet waar je zit maar ik heb pas een adresje gekregen van een handelaar in oude Opel delen in Veldriel (N.Br.). Wil ik je wel mailen als je er iets aan hebt?
Ik neem aan dat jij een Rekord E1 hebt? Of een ander type? Ik ben niet met alle types bekend, kan je eigenlijk alleen vertellen hoe ik het met de E2 doe. En de algemene dingen die ik ooit, heeeel lang geleden geleerd heb.
De carterventilatie is de slang die boven op je kleppendeksel zit en naar het luchtfilter en/of de carburateur gaat. Het regelt de overdruk die van de carter naar boven de kap gaat. Bij het vervangen van de kleppendekselpakking horen die slangen te worden schoongemaakt. Doet bijna niemand.
Wat nog kan is de slangklemmen. Voor leidingen waar benzine doorloopt, heb je eigen speciale klemmen voor nodig. Klemmen die rond blijven als je ze aandraait en niet mee vervormen, dus ovaal worden.
Dit soort:
Als je gewone klemmen gebruikt en ze vervormen, trekken ze lucht aan of ze knijpen de toevoer dicht.
Hard plastic leidingen met een huls is idd iets dat ik wel eens vaker ben tegengekomen (was ooit vrij normaal). Het kan en zo lang ze niet nat worden, hoef je ze niet te vervangen. Beter zijn speciale koperleidingen met op de kritieke punten (vreemde bochten e.d.) een stuk flexibele slang.
Vriend, een benzinefilter zet je in ieder geval VOOR de pomp en zo mogelijk zo dichtbij de tank als redelijk kan. Ten eerste is dat veiliger omdat die rotdingen nogal eens lekken (dus als ze lekken, moet je zorgen dat het op de grond lekt) en ten tweede beschermd het ook je pomp. Want ook die kan slecht tegen vuil.
Bij de E2 Rekord zit een alulegering leiding. Die wil je niet onderbreken. Links, onder naast de motor kun je wel een filter kwijt. En een tip; als je benzineleiding haalt, zorg dan dat je ook BENZINEleiding krijgt en geen luchtleiding of waterleiding. De laatste is herkenbaar aan de doorgeweven stof, de eerste heeft helemaal niets ter versterking.
Wat betreft dat inhouden; ik heb er met mijn zoon overgehad, is ook zo’n sleutelfreak. Die gaf het advies om de carterventilatie eens te kuisen. Oude Fordjes schijnen daar wel eens last van te hebben en krijgen dan soortgelijke problemen. Ik zie de connectie niet maar je kan nooit weten. Zal de Opel niet schaden denk ik.
Suc6
Benzinefilter mag geen probleem zijn, hangt er vanaf waar je hem hebt gemonteerd. Ik wil er ook nog eentje tussen zetten maar ik twijfel nog. Hou me eens op de hoogte als je wilt.
Hmmm, de oude sleutelwijsheid zegt dat als je iets verandert en het werkt niet, je situatie moet herstellen voordat het probleem optrad. Je hebt iets ‘gewijzigd’ en het werkt niet meer (goed). Vervolgens wil je iets anders wijzigen om het gebrek dat je mogelijk zelf hebt veroorzaakt te herstellen. Ik denk dat je enkel een probleem erbij gaat maken.
Ik heb vorige week een benzine slang vervangen omdat de oude lekte. Daarna liep de motor regelmatiger. Zo hoort het ook te zijn. M.a.w. hij krijgt weer een regelmatige aanvoer zonder luchtbellen. Jij kunt nu wel gaan bijstellen, meer mengsel geven wil je waarschijnlijk maar ik zou eerst eens je werk goed nazien. Er hoeft maar een minuscuul gaatje in die slag te zitten en hij trekt lucht.
Ik zou een andere slang pakken en opnieuw monteren. Eerst zeker willen weten dat het die slang niet is. Of de oude inkorten of ff repareren en kijken wat er gebeurt. Voordat ik aan de mengselverhouding ga lopen rommelen.
Wybe, ik ben van bouwjaar 56, oud dus. Ik heb begin jaren ’70 mijn opleiding gehad in de montage. Heb aan italianen en fransen gesleuteld. En als je maffe constructies wilt zien, is dat waar je moet zijn. ;)
Whatever, een bout moet de moer omsluiten en een beetje vlees over hebben, niet tekort komen. Dit vind ik een constructie die ik bij een duitser niet zou verwachten. Ik vind het eentje uit het griezelkabinet. Het zal allemaal best werken en ze zullen er wel niet afvallen maar ik vind het zo niet horen.
Ik ben eeuwen geleden al gestopt met het sleutelen en ik heb geen idee hoe het tegenwoordig allemaal werkt. Mijn kennis houdt ook zo ongeveer op met het begin van de Omega reeks. De techniek van de Rekord snap ik allemaal nog, iesse siempel. En ik heb zo’n beetje de meeste auto’s van die tijd wel gezien maar dit heb IK nog nooit gezien, zelfs niet bij een italiaan. En die hebben stunts….
Het is net alsof ze maar 1 maat bout hebben voor alle types of zo iets. Zoals in het leger vroeger, of het is te groot of het is te klein maar passen doet het nooit. :)
Tnx, ik heb ze net besteld. Plus wat pakkingen. Ansich niet duur maar wel ff 20 euro verzendkosten, pfffff :swear
OK! :thumb
Heel erg bedankt!Kan ik rustig eens beginnen met onderdelen bestellen (weet ik zeker dat ze passen) en die berg roest schoonmaken. Maar ik blijf het een bizarre constructie vinden. Maar goed, als ze bij je vader er nooit af zijn gevallen, zullen ze bij mij ook wel blijven zitten :D
Moet je die naafopening ook zien. De velg ligt er overheen. Kan toch nooit origineel zijn!?
Heb net op marktplaats een spiksplinternieuwe tank gekocht voor 1.000 stuivers, 50 euro dus. Maar deze truc blijft genoteerd!
Dat is dus in feite dezelfde techniek als men vroeger gebruikte voor het dicht laten lopen van putroest. Flinke laag soldeertin erop en dan schuren. Later kwam de synthetische plamuur. Maar volgens mij was dat toch hardsolderen?
Maar als jij zegt dat het houdt…. ik ga het zeker proberen. Moet enkel nog ouderwetse koperen stuivers zien te vinden. Want die nieuwe eurodingen zijn volgens mij legeringen, toch?
Hoe dan ook, bedankt voor de tip!
Helemaal geweldig! Die Prusen hebben dat toch weer beter voor elkaar dan wij. Niet alles staat erin maar toch een hoop! Bedankt!!!
Lelijk is een kwestie van smaak. Mijn vrouw houdt van allebei maar ik weet wel dat als ik met die Opel aan het cruisen ga, ik er geen snelle vrouwen mee versier.
Anyway, volgens wikipedia moet er dus hoog octaan (98) in en van wat ik onthouden heb uit het verleden is dat de S bij Opel altijd voor Super stond. Vertaald naar deze tijd, 98 plus dus. Maar ik weet dat als je er met de afstelling rekening mee houdt, je ook 95 kunt tanken en af en toe eens een fles Wynns er bij miepen. Lijkt me sterk dat ze er meteen op vast lopen. Sommigen rijden al jaren met 95 in de tank.
Maar goed, ondertussen staat er dus nergens meer online dan wat basisgegevens? Toch maar de bril opzetten en een vraagbaal aanschaffen dus.
BTW, ik heb een miniscuul gaatje in de tank. Ik las op dit forum ‘ergens’ dat iemand zei, “zet er een aftapplug in”. Maar da’k ‘t nie weet hoe je zo iets doet. Iemand bekend ermee?
Hmm, het is dus waar wat ze zeggen. Je gooit wat slaolie in het blok en na een avondje stappen pis je een keer in de tank en je komt thuis ;) M.a.w. Opel doet het altijd.
Ik hoefde niets schoon te maken, dat motorblok is brandschoon. Iemand heeft ooit een hoop goed werk aan die auto verricht. Maar boerenstyle. Ik zie een hoop vloeibare pakking overal. Water in de koeler en meer van dat soort grappen. Ik ben te veel perfectionist denk ik, ik hou van koelvloeistof en kwaliteits olie. En een pakking maak ik zelf wel als ik er geen kan vinden, vloeibare pakking doe je als je in nood zit.
Er zit dus idd een 2.0 blok in. Of die bij de auto hoort weet ik nog steeds niet maar aangezien het een Opel is, zal me dat niks verbazen. De kilometerteller zegt 140.000 km dus hij is net ingelopen Die distributiekettingen ben ik wel blij mee. is beter dan die rot riemen van tegenwoordig.
Voor mijn gemoedsrust heb ik de fabrieksspecs nodig. Ik wil weten hoe dat ding in elkaar steekt en wat de ontwerpers in gedachten hadden qua olie, benzine enz. Je zou toch zeggen dat ze anno 1986 wel een keer geharde klepzittingen hadden?!
Dat voorstelgedoe van jouw heb ik dus gemist. Dit is ook een lummel van een forum, ben al blij dat ik het hier gevonden heb. Maar goed, ik ben dus van het type dat een auto in de originele staat terug wil hebben, zo ongeveer zoals die ooit uit de fabriek rolde. Voor het pimpen ben ik veel te oud. Ik ben net als mijn Opel, Oud Primitief En Lelijk maar wel betrouwbaar
-
AuteurBerichten