Opel Rekord E2

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259829
    xerxes
      Lid sinds:
      7 August 2013

      Zo af en toe heeft iedere sukkel wel eens mazzel, ik dus ook. Heb voor een paar honderd euro’s een Rekord E kunnen kopen in meer dan redelijke staat. Ik zocht een een E1 maar goed, een mens kan niet alles hebben.

      Probleem is dat er geen splinter geschiedenis bijzit. Wel een jaar keuring en dat ging probleemloos. Ik zoek me 10 slagen in de rondte op internet maar ik zal wel verkeerd zoeken, niks te vinden qua specificaties.

      Wie kan me helpen aan de technische informatie? Het is een Opel Rekord E2 2.0 S uit 1986, eentje van de laatsten dus. In de meest basic uitvoering die je maar denken kunt.

      Waar ik verder mee zit is, welke olie gebruik je op een oude Opel? Die full synthetische olie van tegenwoordig of zogenaamde classic olie, de ouderwets ‘gewone’ olie van 20W50. Aangezien er een S achter staat, heb ik gisteren maar super 98 getankt maar moet er loodvervanger bij? Kun je bij gebrek aan beter 95 ongelood tanken (in geval van nood.)

      Het lijkt mij dat de originele motor er nog in hangt maar hoe kom ik daarachter zonder dat je beschikt over de nummerlijsten? Welke code moet ik zien? Of welke kenmerken? En dan de distributie, nergens te vinden of die al eens is vervangen.

      Kortom, ik ben zo blind als koe met deze auto. Wie wil een blinde een beetje inzicht geven?

      #18165655
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        Aller eerst welkom (geloof dat we daar een speciaal voorstel topic voor hebben, maar dat terzijde)

        Olievraag, hoe dikker hoe beter, 20W50 werkt veel beter op oude motoren dan 0W30 (om ff wat te noemen)
        Zelf gooi ik er altijd 15W40 in (van de action, en nooit geen problemen mee)
        Met volsynthetische olie loop je het risico je blok in het 100 te draaien, daar die olie veels te dun is.

        Benzine, 98 met loodvervanger is beter, maar 95 met loodvervanger kan in geval van ooid ook (rijd zlef nooit op 98, en nooit geen problemen, maar 98 is wel beter voor het blok) Ook het gebruik van loodvervanger is een langdurige discussie, zelf nooit gedaan en tonnen weggereden. Maar kan ook geluk hebben.

        Nummers kom je niet achter. Waar je wel achter kunt komen, is de motorcode, die vind je op een plat uitstekend deel op het onderblok onder de de 1ste en 2de bougie (grote kans dat het smerig is, dus ff schoonmaken dan maar, daar moet dan 2.0S staan met het motornummer erachter

        Distributie is nog makkelijker. In deze blokken zit een (dubbele)ketting, welke normaal gesproken, niet verwisseld hoeft te worden. Blokken overleven over het algemeen de auto.

        Meer over de CIH blokken vind je in het CIH deel hier op het forum.

        #18165656
        xerxes
          Lid sinds:
          7 August 2013

          Hmm, het is dus waar wat ze zeggen. Je gooit wat slaolie in het blok en na een avondje stappen pis je een keer in de tank en je komt thuis ;) M.a.w. Opel doet het altijd.

          Ik hoefde niets schoon te maken, dat motorblok is brandschoon. Iemand heeft ooit een hoop goed werk aan die auto verricht. Maar boerenstyle. Ik zie een hoop vloeibare pakking overal. Water in de koeler en meer van dat soort grappen. Ik ben te veel perfectionist denk ik, ik hou van koelvloeistof en kwaliteits olie. En een pakking maak ik zelf wel als ik er geen kan vinden, vloeibare pakking doe je als je in nood zit.

          Er zit dus idd een 2.0 blok in. Of die bij de auto hoort weet ik nog steeds niet maar aangezien het een Opel is, zal me dat niks verbazen. De kilometerteller zegt 140.000 km dus hij is net ingelopen :-) Die distributiekettingen ben ik wel blij mee. is beter dan die rot riemen van tegenwoordig.

          Voor mijn gemoedsrust heb ik de fabrieksspecs nodig. Ik wil weten hoe dat ding in elkaar steekt en wat de ontwerpers in gedachten hadden qua olie, benzine enz. Je zou toch zeggen dat ze anno 1986 wel een keer geharde klepzittingen hadden?!

          Dat voorstelgedoe van jouw heb ik dus gemist. Dit is ook een lummel van een forum, ben al blij dat ik het hier gevonden heb. Maar goed, ik ben dus van het type dat een auto in de originele staat terug wil hebben, zo ongeveer zoals die ooit uit de fabriek rolde. Voor het pimpen ben ik veel te oud. Ik ben net als mijn Opel, Oud Primitief En Lelijk maar wel betrouwbaar :-)

          #18165657
          peter777
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 January 2011

            De E2 rekord is misschien wel oud maar niet lelijk ;). Heb zelf wel een E1 een rekord die bijna de deur uit gaat, maar de interesse ligt toch meer bij de monza dus 6 cilinders. Wat ik daarvan weet is dat de 3.0E 3.0S GEEN geharde klepzittingen hebben. De 30NE en C30NE WEL. Volgens mij hebben alle CIH blokjes van na 1987 wel een geharde kop. Volgens mij is de 30NE ook kort geleverd in de laatste lichting monza en senator A2 ivm emissie eisen (met kat).

            De omega A was de opvolger van de rekord en die was leverbaar met een C20NE en die had wel gehard spul.

            Hoe dan ook, volgens dit http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Rekord_Series_E” onclick=”window.open(this.href);return false; lijstje is er geen NE variant in de rekord geleverd.

            #18165658
            xerxes
              Lid sinds:
              7 August 2013

              Lelijk is een kwestie van smaak. Mijn vrouw houdt van allebei maar ik weet wel dat als ik met die Opel aan het cruisen ga, ik er geen snelle vrouwen mee versier. ;-)

              Anyway, volgens wikipedia moet er dus hoog octaan (98) in en van wat ik onthouden heb uit het verleden is dat de S bij Opel altijd voor Super stond. Vertaald naar deze tijd, 98 plus dus. Maar ik weet dat als je er met de afstelling rekening mee houdt, je ook 95 kunt tanken en af en toe eens een fles Wynns er bij miepen. Lijkt me sterk dat ze er meteen op vast lopen. Sommigen rijden al jaren met 95 in de tank.

              Maar goed, ondertussen staat er dus nergens meer online dan wat basisgegevens? Toch maar de bril opzetten en een vraagbaal aanschaffen dus.

              BTW, ik heb een miniscuul gaatje in de tank. Ik las op dit forum ‘ergens’ dat iemand zei, “zet er een aftapplug in”. Maar da’k ’t nie weet hoe je zo iets doet. Iemand bekend ermee?

              #18165659
              rekord-e
                Lid sinds:
                9 February 2006

                Ik weet niet of je een beetje Duits kunt lezen, maar uit de serie “So wird’s gemacht” is de uitgaven van o.a. de C-D-E Rekord online te lezen.

                “So wird’s gemacht” is de Duitse tegenhanger van onze “Vraagbaak”-serie. Alleen veel meer op de Doe-Het-Zelver gericht, en niet zoals de vraagbaak meteen begint te gooien met revisie maten en toleranties voor je motor, waar de doorsnee hobby-ist niks aan heeft!

                De Rekord versie kun je hier online lezen! Klik mij

                Succes!

                Ralph

                #18165660
                xerxes
                  Lid sinds:
                  7 August 2013

                  Helemaal geweldig! Die Prusen hebben dat toch weer beter voor elkaar dan wij. Niet alles staat erin maar toch een hoop! Bedankt!!!

                  #18165661
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    Tank kun je ook dicht solderen. Heb dit met de senator ook gedaan. Veel S39, goed zware soldeerbout, verf afbrander, veel tin en een stuiver, en dan ziet het er zo uit

                    #18165662
                    xerxes
                      Lid sinds:
                      7 August 2013

                      Dat is dus in feite dezelfde techniek als men vroeger gebruikte voor het dicht laten lopen van putroest. Flinke laag soldeertin erop en dan schuren. Later kwam de synthetische plamuur. Maar volgens mij was dat toch hardsolderen?

                      Maar als jij zegt dat het houdt…. ik ga het zeker proberen. Moet enkel nog ouderwetse koperen stuivers zien te vinden. Want die nieuwe eurodingen zijn volgens mij legeringen, toch?

                      Hoe dan ook, bedankt voor de tip!

                      #18165663
                      Freestyler
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 January 2006

                        het is inmiddels ruim een jaar dicht, en heb gewoon een 5 eurocent muntstuk gebruikt

                        #18165664
                        xerxes
                          Lid sinds:
                          7 August 2013

                          Heb net op marktplaats een spiksplinternieuwe tank gekocht voor 1.000 stuivers, 50 euro dus. Maar deze truc blijft genoteerd!

                          #18165665
                          Aronimo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 April 2012

                            Als je álles wilt weten over de technische gegevens van de oudere, grotere Opels (Rekord, Commodore, Senator, Monza, Omega, etc) dan is deze site een walhalla. Ben zelf een Rekord E2 liefhebber en hier kun je werkelijk álles lezen over deze auto’s.
                            http://senatorman.de/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                            Ff doorklikken naar Rekord, dan E2, en lees je rijk :)

                            #18165666
                            geert opel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 February 2013

                              :kewlpics :kewlpics fotossss graag

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.