Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hoi, update van mijn situatie: heb een garage aangeraden gekregen van een vriend van me die hem goed en zeer goedkoop geholpen hebben met z’n astra. Die hebben voor 250 de waterpomp (die was goed naar de getver) en de distributie vervangen. Blijft dus nog de lekke koppakking over, maar daar heb ik spontaan ook geen last meer van. Geen witte rook meer uit de uitlaat, dus zal een klein lek geweest zijn? Ik hou het de komende tijd in de gaten (kvs peil vooral) en wellicht in de nabije toekomst (als het weer beter wordt? ;p) zelf die pakking vervangen. Hij rijd in ieder geval weer prima, vorig weekend 150 km mee gereden.
Nu alleen nog even de veerpootlagers voor vervangen want die zijn rot en piepen bij het leven, en dan is alles weer redelijk spik en span!
Bas, ik heb ook gekeken voor een nieuw blokje (meteen 1.6 want waarom niet) en die kon ik voor 250 euro vinden (70.000 gereden). Misschien is dat wat voor je, want zo te horen is jouw probleem nog een tandje erger..
zit ik ook aan te denken.. Waar vind ik echter een los blok, heb je daar websites voor o.i.d.? Of ff hier op t forum zoeken?
Nee nog niets gemaakt, ben nog een beetje aan het dubben.. Fijne auto en nog best mooi, maar 224000 km en de koppeling is ook beetje gaar.. Voorlopig kan ik de auto lenen van m’n pa dus ben even een plan van aanpak aan het verzinnen.
Vanmorgen auto opgehaald en nog wat nagevraagd. De koppakking was lek tussen cilinder en kvs-kanaal, dus kvs systeem kwam onder druk. Dat hebben ze opgemerkt, compressiemeting hebben ze niet gedaan, ging niet volgens hem. Waar hij dan daadwerkelijk de kvs eruit gooit weet ik niet, maar dat kan overal zijn als er zoveel druk op komt. Hij rijd verder (voorlopig) nog prima, maar de man gaf aan dat je kans hebt dat hij binnenkort niet meer start als het lek groter wordt en er kvs in je cilinder komt.
Aan de waterpomp lekt er dus niets, dat is alleen een flink versleten lager.
Laag oliepeil is dus aparte issue, gewoon hoog verbruik of klepseals zoals bart aangaf. Bij het naar huis rijden gaf m’n vriendin (die achter me reed) wel aan dat er erg veel witte rook uit kwam, veel meer dan andere auto’s. Kan ook zijn dattie koud was/condens, was maar 5 mins rijden maar vermoed toch gewoon dat ie de olie verbrand.
Hoi Bart, er staat helemaal bovenaan een filmpje van het geluid, wellicht heb je daar wat aan. Ik heb vroeger een Seat Ibiza uit 99 gehad waarbij de kleppen ook tikten, daar lijkt het niet op. Het loopt niet gelijk met toerental en is erg onregelmatig.
Wat betreft koppakking hebben ze dacht ik een compressiemeting gedaan, waaruit bleek dat de boel lek was. Ik heb de man vandaag alleen aan de telefoon gesproken dus zal bij het ophalen v.d. auto nog wat extra navragen.
Wat betreft oliepeil: ik weet dat ze wel iets kunnen gebruiken deze autotjes. Maar het oliepeil was laag voordat ik aan een 400 km rit op en neer naar friesland begon, dus toen bijgevuld. het weekend daarna de auto naar de garage en toen was het peil dus alweer laag volgens hun. Dus .5-1.0 liter op 400 km. Is dus wel zeker weten meer dan normaal verbruik.
Overigens heb ik geen reden om te twijfelen aan hun diagnose, maar kan natuurlijk altijd dat ze er naast missen. Zal morgen bij ophalen nog even duidelijk navragen wat ze allemaal gedaan hebben.
Zelf had ik nog geen lekkage opgemerkt, dus of het is recent allemaal echt gaan lekken (na die grote rit op en neer naar Friesland) of dat heb ik gewoon gemist.
distributie bedoel je? Daar weet ik inderdaad niet zeker van of ie (bijna) versleten is, maar als de waterpomp er toch af ligt.. Daarnaast weet ik niet wanneer die voor het laatst gedaan is, auto 2dehands gekocht op 200000 km. wellicht dus wel zo veilig.
Lekke koppakking is geconstateerd door de opel dealer. waar de kvs lekt (kop of pomp) weet ik niet..
Hoi,
geprobeerd zelf de diagnose te stellen maar ik kwam er toch niet helemaal uit. Bij hoge uitzondering langs de opeldealer geweest voor enkel een diagnose, wilde wel zeker weten wat er aan de hand was. Reparatie dan wellicht zelf of elders.
helaas slecht nieuws gekregen: waterpomp kaduuk en gezien de km stand (224000) was distributrieriem vervangen ook verstandig. Klap op de vuurpijl was echter dat bij het onderzoek een lekke cilinderkoppakking aan het licht kwam. Lekte koelvloeistof en oliepeil was ook erg laag (terwijl ik dat recent bijgevuld had).
Bij de opel dealer komen de totale kosten rond de 1100 euro uit, wat einde oefening zou betekenen. Dat gaat vooral in de manuren zitten, want onderdelen (waterpomp/distributie, koppaking/olie/koelvloeistof) gok ik rond de 200/300 euro?
Heb nog niet gekeken wat dit geintje kost bij de lokale turk of andere garage, maar ik vrees niet veel minder.
Ik ben nu een beetje mijn opties aan het bekijken.1) einde oefening, nieuwe kopen. Auto is verder nog mooi maar toch 224000 op de teller.
2) zelf doen. Lijkt me op zich nog wel een leuk klusje, kan een handboek lenen, maar heb dan wel hulp(lijnen) nodig.Snap dat ik die keuze uiteindelijk zelf moet maken, maar wellicht heeft iemand nog wat wijsheden en/of tips ;)
Groeten,
Willem
Ga ik morgen even controleren dan. Waar ben ik naar op zoek als ik op 3500 toeren draai, of hoor ik dat vanzelf ;p
Update: ze passen niet. Op zich was de buitendiameter geen probleem, maar de binnendiameter was ook groter en er zit dus speling op als je de schijf op de naaf plaatst. Helaas!
Hoi,
ja ga het dit weekend maar gewoon proberen. Vraag me alleen af als ik nu een paar mm speling heb, of die er met een reden zit? In principe beweegt het nauwelijks ten opzichte van elkaar zou je zeggen, dus heb je nauwelijks speling nodig.
Goede opmerking over diepte op de naaf, dat zou inderdaad anders kunnen zijn.. Dikte is wel hetzelfde maar zegt natuurlijk niets. Hopen dat Opel een beetje consequent is geweest.
Laat wel weten hoe het ging.
Groeten,
Willem -
AuteurBerichten