Tomton

Aangemaakte reacties

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18369062
    Tomton
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 August 2019

      Ik heb inmiddels achterhaald dat het de volgende nokkenas is:
      dbilas-shop.com/sportnockenwellen

      Klepspeling moet naar 0,30mm, dus we kunnen weer aan de bak!

      In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18368993
      Tomton
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 August 2019

        Ik heb inmiddels ook een andere LuchtMassaMeter gemonteerd, en mijn probleem is weg!
        De auto trekt nu als een tierelier (boven 4.000rpm) en ik denk dat een fijn-afstelling eventueel nog een beetje kan helpen.

        Er zit een contactpunt-loze verdeler in met centrifugaalvervroeging, en geen slangetje op de vacuüm aansluiting.
        Ik moet er nog achter komen hoe dat exact af te stellen met de nokkenas (bepaalde hoek bij 3.500 rpm?).

        Ik weet niet of er een verstelbaar nokkenastandwiel in zit. Maar wellicht staat dit al helemaal goed (?)

        In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18368473
        Tomton
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 August 2019

          Ik heb zaterdag aan de afstelling gedraaid. Over het algemeen was er bijna geen speling, en zat alles te strak, met name cilinder 4.
          Mijn conclusie is dat we alles met een expert goed moeten nakijken en optimaliseren/afstellen. Waarschijnlijk (en hopelijk) is alles mechanisch prima in orde.

          Als de motor erg warm word, loopt ie niet meer goed. Ik weet dat er binnenin de luchtmeter en de regelunit/computer van de L-Jetronic aanpassingen zijn gedaan, dus het zal nog best wel een klus worden om alles eruit te halen over het hele temperatuur/luchtdruk/luchtvochtigheids-gebied.

          In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18368388
          Tomton
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 August 2019

            Ik heb inmiddels van Risse Motorsports een terugkoppeling:

            It seems that this engine was built in the 90ies. At least we have some information on the camshaft:
            – 292° duration
            – 108° spread
            – 11.6 max. lift
            – 3.0 lift at TDC
            – 0.25/0.25 mm clearance
            – 38/74 inlet timing
            – 74/38 outlet timing

            Actie 1: van ‘t weekend even de klepspeling controleren en stellen op 0.25 mm…

            In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18368335
            Tomton
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 August 2019

              De complete kop (bewerkt, en met grotere kleppen) komt volgens de vorige eigenaar van Risse Motorsport in Duitsland. Dus ik probeer met hun te communiceren. Volgens mij staat op de achterkant van de nokkenas “25C” en “db”.

              Weet iemand wat het dan is?

              In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18367941
              Tomton
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 August 2019

                Ik heb toch nog even met de vorige eigenaar kunnen schakelen. Hij zegt een complete kop met grotere kleppen te hebben aangeschaft bij Risse Motorsport in Duitsland. Ik heb door enkele gaten nog wat foto’s genomen van een logo, een “HH” en een “1” (?) op de nokkenas. Morgen ook eens proberen contact op te nemen met Risse zelf.

                IMG_3570

                IMG_3571

                IMG_3572

                In reactie op: Welke nokkenas en klepveren zijn dit? #18367921
                Tomton
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 August 2019

                  Google geprobeerd, maar niet gelukt. De vorige eigenaar had het uitbesteed… Ik probeer nog wat foto’s te maken van andere plekken op de nokkenas.

                  Is anyway een speling van 0.30 mm de juiste?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)