Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb inmiddels achterhaald dat het de volgende nokkenas is:
dbilas-shop.com/sportnockenwellenKlepspeling moet naar 0,30mm, dus we kunnen weer aan de bak!
Ik heb inmiddels ook een andere LuchtMassaMeter gemonteerd, en mijn probleem is weg!
De auto trekt nu als een tierelier (boven 4.000rpm) en ik denk dat een fijn-afstelling eventueel nog een beetje kan helpen.Er zit een contactpunt-loze verdeler in met centrifugaalvervroeging, en geen slangetje op de vacuüm aansluiting.
Ik moet er nog achter komen hoe dat exact af te stellen met de nokkenas (bepaalde hoek bij 3.500 rpm?).Ik weet niet of er een verstelbaar nokkenastandwiel in zit. Maar wellicht staat dit al helemaal goed (?)
Ik heb zaterdag aan de afstelling gedraaid. Over het algemeen was er bijna geen speling, en zat alles te strak, met name cilinder 4.
Mijn conclusie is dat we alles met een expert goed moeten nakijken en optimaliseren/afstellen. Waarschijnlijk (en hopelijk) is alles mechanisch prima in orde.Als de motor erg warm word, loopt ie niet meer goed. Ik weet dat er binnenin de luchtmeter en de regelunit/computer van de L-Jetronic aanpassingen zijn gedaan, dus het zal nog best wel een klus worden om alles eruit te halen over het hele temperatuur/luchtdruk/luchtvochtigheids-gebied.
Ik heb inmiddels van Risse Motorsports een terugkoppeling:
It seems that this engine was built in the 90ies. At least we have some information on the camshaft:
– 292° duration
– 108° spread
– 11.6 max. lift
– 3.0 lift at TDC
– 0.25/0.25 mm clearance
– 38/74 inlet timing
– 74/38 outlet timingActie 1: van ‘t weekend even de klepspeling controleren en stellen op 0.25 mm…
De complete kop (bewerkt, en met grotere kleppen) komt volgens de vorige eigenaar van Risse Motorsport in Duitsland. Dus ik probeer met hun te communiceren. Volgens mij staat op de achterkant van de nokkenas “25C” en “db”.
Weet iemand wat het dan is?
Ik heb toch nog even met de vorige eigenaar kunnen schakelen. Hij zegt een complete kop met grotere kleppen te hebben aangeschaft bij Risse Motorsport in Duitsland. Ik heb door enkele gaten nog wat foto’s genomen van een logo, een “HH” en een “1” (?) op de nokkenas. Morgen ook eens proberen contact op te nemen met Risse zelf.
Google geprobeerd, maar niet gelukt. De vorige eigenaar had het uitbesteed… Ik probeer nog wat foto’s te maken van andere plekken op de nokkenas.
Is anyway een speling van 0.30 mm de juiste?
-
AuteurBerichten