Welke nokkenas en klepveren zijn dit?

Forumindex Forums Techniek Cih Welke nokkenas en klepveren zijn dit?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367906
    Tomton
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 August 2019

      Hallo allemaal,

      Ik ben e.e.a. aan het controleren aan mijn 20E blok met mechanische klepstoters. De afstelling lijkt niet optimaal, want ik mis wat vermogen, zeker als deze warm is.

      De stoters en tuimelaars zien er normaal uit, dus van de week even de kleppen opnieuw stellen op 0.30 mm.

      Kan iemand zien wat voor nokkenas erin zit?

      Ook ben ik benieuwd welke klepveren er zijn ingebouwd (inlaat = roze/wit, uitlaat = roze/rood/geel).

      Alvast dank voor de hulp!

      IMG_3563

      IMG_3564

      Achterkant nokkenas (foto is al gespiegeld):

      IMG_3568_flip_hor

      Ook achterkant nokkenas (foto al gespiegeld):

      IMG_3569_flip_hor

      #18367916
      Motormuis
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 March 2005

        aan de kleur code van de klepveren kun je zo niet zeggen wat ze zijn als heb verzwaarde veren zijn moet je dat met een druk meter achterhalen hoe zwaar ze zijn en de nokken as is lastig te zien wat voor een het is misschien kun je via Google achterhalen wat voor een het is

        #18367921
        Tomton
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 August 2019

          Google geprobeerd, maar niet gelukt. De vorige eigenaar had het uitbesteed… Ik probeer nog wat foto’s te maken van andere plekken op de nokkenas.

          Is anyway een speling van 0.30 mm de juiste?

          #18367929
          Motormuis
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 March 2005

            je moet proberen er achter te komen welke van tuner deze nokkenas is maar dat zal moeilijk worden er waren meerdere tuners die met nummers werkte of ff bij bekende nokkenas leveranciers infomeren ik noem ff kent cams  schrick  enem in zweden zo zijn er wel meer ook zijn er een aantal opel tuner niet meer dan word het niet makkelijker van

            #18367941
            Tomton
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 August 2019

              Ik heb toch nog even met de vorige eigenaar kunnen schakelen. Hij zegt een complete kop met grotere kleppen te hebben aangeschaft bij Risse Motorsport in Duitsland. Ik heb door enkele gaten nog wat foto’s genomen van een logo, een “HH” en een “1” (?) op de nokkenas. Morgen ook eens proberen contact op te nemen met Risse zelf.

              IMG_3570

              IMG_3571

              IMG_3572

              #18368335
              Tomton
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 August 2019

                De complete kop (bewerkt, en met grotere kleppen) komt volgens de vorige eigenaar van Risse Motorsport in Duitsland. Dus ik probeer met hun te communiceren. Volgens mij staat op de achterkant van de nokkenas “25C” en “db”.

                Weet iemand wat het dan is?

                #18368370
                Motormuis
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 March 2005

                  als het risse nokkenas is moet het op de site terug te vinden zijn volgens mij

                  #18368388
                  Tomton
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 August 2019

                    Ik heb inmiddels van Risse Motorsports een terugkoppeling:

                    It seems that this engine was built in the 90ies. At least we have some information on the camshaft:
                    – 292° duration
                    – 108° spread
                    – 11.6 max. lift
                    – 3.0 lift at TDC
                    – 0.25/0.25 mm clearance
                    – 38/74 inlet timing
                    – 74/38 outlet timing

                    Actie 1: van ’t weekend even de klepspeling controleren en stellen op 0.25 mm…

                    #18368408
                    lonspeed
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 April 2012

                      van een beetje verkeerde klepspeling gaat hij echt niet beter of slechter lopen hoor

                      zal wel iets anders zijn      zitten alle nokken nog op de as?

                       

                       

                      #18368411
                      Motormuis
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 March 2005

                        zijn alle stoters nog vlak van onder deze willen nog wel eens hol slijten

                        #18368473
                        Tomton
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 August 2019

                          Ik heb zaterdag aan de afstelling gedraaid. Over het algemeen was er bijna geen speling, en zat alles te strak, met name cilinder 4.
                          Mijn conclusie is dat we alles met een expert goed moeten nakijken en optimaliseren/afstellen. Waarschijnlijk (en hopelijk) is alles mechanisch prima in orde.

                          Als de motor erg warm word, loopt ie niet meer goed. Ik weet dat er binnenin de luchtmeter en de regelunit/computer van de L-Jetronic aanpassingen zijn gedaan, dus het zal nog best wel een klus worden om alles eruit te halen over het hele temperatuur/luchtdruk/luchtvochtigheids-gebied.

                          #18368968
                          jethro
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 February 2008

                            Had je ook gelijk kunnen vragen hoe de ontsteking af te stellen.

                            Compressie meten, cilinderlektest, ontsteking afstellen, kleppen afstellen bij warme motor.

                            En hoe lijkt het met de 4-gas test?

                            Bougie kleur?

                            Daar aan kun je al veel zien.

                            Bougiekabelset nog goed?

                            Luchtfilter nog open?

                             

                            #18368993
                            Tomton
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 August 2019

                              Ik heb inmiddels ook een andere LuchtMassaMeter gemonteerd, en mijn probleem is weg!
                              De auto trekt nu als een tierelier (boven 4.000rpm) en ik denk dat een fijn-afstelling eventueel nog een beetje kan helpen.

                              Er zit een contactpunt-loze verdeler in met centrifugaalvervroeging, en geen slangetje op de vacuüm aansluiting.
                              Ik moet er nog achter komen hoe dat exact af te stellen met de nokkenas (bepaalde hoek bij 3.500 rpm?).

                              Ik weet niet of er een verstelbaar nokkenastandwiel in zit. Maar wellicht staat dit al helemaal goed (?)

                              #18369062
                              Tomton
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 August 2019

                                Ik heb inmiddels achterhaald dat het de volgende nokkenas is:
                                dbilas-shop.com/sportnockenwellen

                                Klepspeling moet naar 0,30mm, dus we kunnen weer aan de bak!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.