Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik dacht dat ik dit topic netjes had afgesloten, maar blijkbaar niet. De problemen gingen pas helemaal weg na een nieuwe LMM van een andere leverancier die wel een Bosch part leverde. Uit mijn hoofd 130 euro voor de sensor.
29 juli 2014 om 05:24 In reactie op: Corsa P0130 foutcode, lambda & LMM vervangen zonder succes #18240448Het is meer dat het n.a.w. alleen maar erger wordt en dat het super vervelend rijdt. Ik moest er bij normaal wegrijden bij een stoplicht echt rekening mee houden. Daarnaast is mijn brandstofverbruik ook beter geworden na de wissel.
12 juli 2014 om 10:05 In reactie op: Corsa P0130 foutcode, lambda & LMM vervangen zonder succes #18240446Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je hier ff langs rijden. Ik heb een nieuwe Bosch LMM over. Kun je het testen en als het is opgelost dat ding van me kopen. Stuur maar een PM
Ik vond trouwens onderstaande omschrijving met betrekking tot de gasklep en verwante componenten. Het topic ging daar over een 1200 8 klepper btw.
Even wat extra info, mocht je dat leuk vinden:
Bij jouw auto loopt de gaskabel naar het gasklephuis. Dit is een metalen behuizing, waarin een rond klep zit, die om zijn as kan draaien. Als je gas niet induwt kan er geen lucht door het gasklephuis, doordat de ronde klep de luchttoevoer afsluit. Als je het gas intrapt gaat de ronde klep opendraaien. Hoe verder de gasklep draait, hoe meer lucht er naar de motor kan. En hoe meer lucht en naar de motor kan hoe harder de motor kan draaien en hoe harder de auto dus gaat.Om te voorkomen dat de motor ‘stikt’ op het moment dat de gasklep dicht zit, is de stappenmotor uitgevonden: dit is een onderdeel dat op het gasklephuis zit en als de gasklep dicht zit kan er lucht via de stappenmotor naar de motor, een soort bypass. De stappenmotor regelt door de hoeveelheid lucht die naar de motor gaat het stationair toerental. De automatische choke op je auto werkt via deze stappenmotor: er zit een onderdeel gevuld met temperatuurgevoelige was in de stappenmotor. Hoe warmer de motor wordt hoe meer deze was uitzet en hoe minder lucht door de stappenmotor gaat: het stationair toerental neemt dan dus af.
Bedankt voor jullie reacties. Ik houd de puntjes even in de gaten.
Dit zijn prima klusjes voor het weekend. Zwerft er overigens ergens een x12xe Haynes PDF rond op het forum?
Thanks. Ik zal van de week eens een blik werpen op de stuurkogel.
Nog wat kleine dingetjes;
Bij gas helemaal loslaten merk je een soort van ‘schokken’. Alsof hij schakelt tussen 0% gas en de kleinste waarde. Is dat een corsa eigenschap of bijvoorbeeld een vuile gas regelaar?Hij stuurde al een tijdje niet ‘symmetrisch’ naar mijn idee. Bij een bepaalde snelheid voelde linksom sturen anders dan rechtsom. Carlo bevestigde dat er een klein beetje speling op het voorwiel aan de bestuurderskant zat. Is dat simpelweg een bus die vervangen mag worden? En zo ja; welke is de meest waarschijnlijke ‘boos’ doener?
Zo, ook deze jongen zit er weer in. Wat een genot weer.
Indien ik niet de enige ben die twijfelt mbt de montage van de schokbrekers. Het is van ‘beneden naar boven’;
Oog, Demper, Ring, Rubber ring, metalen bus, chassis, rubber ring, Ring, (rare) veerring, moer. Dit is iig zo bij de Monroe 23456.Vervangen kost tien minuten per kant als je weet wat je moet doen. Mijn originele dempers (Sachs?) zaten aan de bovenkant met steek 16 vast en onder een normaal maatje groter. Als je die bovenste moer wilt losmaken zul je er met een dop achter komen dat er weinig gebeurt. De bovenste helft van de demper draait namelijk vrolijk mee. Om die tegen te houden zou je in de wielkast de demper kunnen tegenhouden. Echter, die heeft een stofkap die los draait. Daar heb je dus niks aan. Je moet/kan met een verstelbare steeksleutel (Bahco) het draaideind aan de bovenkant vasthouden. Daar zit een 5mm-10mm afgevlakt draadeind. Je kan er dan natuurlijk geen 16 dop meer op zetten. Je moet dan dus een 16 steeksleutel hebben om de originele demper los te halen. Deze draai je dan onder je Bahco/Griptang door.
Aan het einde van je reparatie heb je als het goed is via de twee ringen en de metalen bus een harde verbinding tussen de demper en je bovenste moer. Dit voel je ook bij het aandraaien van de bovenste moer. Eerst ben je gewoon rubber in aan het duwen. Later zul je voelen dat je niet langer rubber aan het indrukken bent maar dat je staal op staal zit. Tussen die ‘harde’ verbinding in, zitten de twee rubber ringen met je chassis. Het chassis is dus geklemd tussen een harde verbinding van de demper en de rubber ringen aan zowel de boven- als de onderkant.
Ik weet niet of dit DE manier is, maar zo heb ik het gedaan. Resultaat; de achterkant valt als een blok van drempels af en lijkt alle energie kapot te maken. Voorheen was de achterkant ‘zachter’ dan de voorkant. Nu voelt het alsof de voorkant ook aan vervanging toe is.
Als je ook maar het idee hebt dat je Corsa B achter een beetje sompig is en/of als je je schrap moet zetten op die ene vervelende bult in de snelweg, wss is het de voor- of achterkant schokdemper.
Denk niet; ik wil het voor de zekerheid extra ‘strak’ gedempt hebben. De Monroe’s voor de Corsa zijn (meer dan) straf genoeg voor de meeste bestuurders.
Inmiddels Monroe 23456 geplaatst. De eerste demper die ik er onderuit haalde was al matig. De 2e kon ik zelfs met mijn kippenspiertjes erg makkelijk heen en weer pompen. Dinsdag komt de LMM.
Mijn lekker/rotte/kapotte motortje is door CarloAstra vervangen.
Oordeel;
Rotte thermostaat, waterpomp, multiriem en vast nog wat ander klein spul moesten er ook nieuw op.Hij rolt weer. Vandaag even een ritje van 250 km en dat ging, afgezien van een vervelende LMM, prima.
Todo;
LMM (besteld), Schokdemper achter (liggen in de winkel voor me klaar), Airco (zeker niet noodzakelijk, maar misschien wel lekker)So far so good. Ik zal hem de komende tijd eens wat vertroetelen.
Kun je uitleggen wat bedoelt en waardoor dit zou komen?
Als ik het goed lees zeg je dat de kans dat een 75.000, x12xe blok meer kans heeft op ellende met de ketting dan een 125.000, x112xe blok.
“Tussen € 750,- en € 1000,- vind je makkelijk een andere en waarschijnlijk betere Corsa B. “
Dat dacht ik dus ook, maar dat lijkt tegen de vallen. De prijzen op Marktplaats zijn over het algemeen wat hoger dan de prijzen die jij noemt. 1500 euro begint het een beetje met de 1999-2000 modellen met acceptabele km’s.Ik heb het per PM ook al gezegd, maar zal het hier ook plaatsen;
-Leuk dat er zo enthousiast wordt gereageerd op mijn verhaal en dat mensen hun handige handjes aanbieden om me te helpen. Ik vreesde dat het voorbij was met de Corsa, maar het zou zo maar kunnen dat hij binnenkort weer de weg op kan. Top! Het is misschien nog wat voorbarig, maar ik heb weer hoop!
Ter indicatie, wat mag een net blok kosten naar jouw idee?
Moet bij de X12XE blijven? Er zijn vast geen plug ‘n play blokjes die er in kunnen zonder dagen troubleshooten.
Kun je er voor mij ook een toveren? Ik moet eigenlijk met iemand die er wat vanaf weet zo’n blokje halen. 1 omdat die wss weet waar op te letten en 2 omdat ik anders geen vervoer heb om het blok mee te nemen.
Goed, oordeel van de garage is niet mis;
Hij levert vast goed werkt, maar de prijs is hoger dan de waarde van de auto. De kop eraf, vlakken persen, cilinders eruit, nieuwe veren erin, cilinders terug, etc.etc.
Aan onderdelen ex btw ongeveer 500 euro
Aan arbeid ex btw ongeveer 900 euro
Prijs inclusief btw dik 1700 euro en dan zou het zomaar kunnen dat er nog een waterpomp/radiator/sensor oid bij moet.De enige manier om hem weer op de weg te krijgen is om er een beter blokje in te leggen.
Anders twee opties;
naar demontagebedrijf => ongeveer 150-200 euro opbrengst
op mp zetten voor onderdelen => 400-500 euro?Ik heb je een berichtje gestuurd. Misschien kun je me helpen met een swap? ;)
Ik was even langs een lokale garage gelopen. Een die liever contant krijgt zegmaar. Schatting 1000 1200 euro. Ik ben niet onhandig, maar heb weinig ervaring met sleutelen aan auto’s.
Motor vervangen door een uit een schade wagen met weinig km lijkt me een goede oplossing, maar dat kan ik dus (nog ) niet zelf.Is dat makkelijker/beter dan hem repareren?
En ik maar denken dat hij alleen maar beter zou gaan lopen dan de afgelopen tijd…
Die handige jongens had ik in mijn oude woonplaats ook, maar dat is ivm de afstand niet echt praktisch.
@wim-v6 wrote:
Simpel:
Link 1 is gebruikt
Link 2 is een IMI
Link 3 is een OrigineleWillem
Waar maak je dat uit op dan? Ik zie drie keer staan; Bosch 280 217 123. Enkel de prijs, zo doet de omschrijving vermoeden, is anders. Hierboven werd eerder gezegd dat de 2e OEM was, en daarmee ook gewoon een goed part.
Wat ik me dan afvraag is waarom de prijzen variëren van 35 euro tot zo’n 250.
http://www.onderdelenhuiswebshop.nl/a-214493/luchtmassameter-1.0-1.2-1.4-opel-alfa-bosch/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.onderdelenhuiswebshop.nl/a-214497/luchtmassameter-1.0-1.2-1.4-opel-alfa-nieuw/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.onderdelenhuiswebshop.nl/a-339578/” onclick=”window.open(this.href);return false;is het origineel niet gewoon een bosche dan?
-Ja volgens mij wel, maar volgens de beste man waren die van Opel ‘net anders’ik heb nog wel een z20let 70mm LMM liggen, kweenie of je daar wat aan hebt :P
-Helaas, dat is zo te zien echt een ander ding dus dat wordt lastig vergelijken. -
AuteurBerichten