Corsa P0130 foutcode, lambda & LMM vervangen zonder succes

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa P0130 foutcode, lambda & LMM vervangen zonder succes

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266665
    Timmieman
      Lid sinds:
      27 June 2014

      Beste Opel-liefhebbers,

      Ik ben een gelukkige eigenaar van een Opel Corsa 1.2 16v X12XE uit 2000 met kenteken 23-FB-XG
      Ongeveer 2 weken geleden begon mijn anders altijd trouwe corsa wat kuren te vertonen.
      Op het moment dat de motor warm was (alleen dan treed het op) en ik bij ~80+ km/h het gas wat dieper intrapte, sprong de motor in de noodloop.
      Het motormanagement lampje ging dan branden en op dat moment liep de motor zeer slechts.
      Als ik dan van het gas af ging doofde het lampje weer en kon ik met rustig gas geven weer doorrijden.

      Ik ben daarop naar de garage 1 gegaan, en daar werd foutcode P0130 uitgelezen (P0130 O2 Sensor 1 Circuit Voltage Low).
      Er werd een 4gas-test gedaan in z’n neutraal en alle waarden vielen ruim binnen de APK-norm.
      Daarop hebben we vervolgens de Lambda sensor vervangen voor een gebruikt exemplaar (geen ECU reset uitgevoerd).
      Er was geen enkele verbetering en bij het gas indrukken op de snelweg gebeurde weer exact hetzelfde.

      Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat meerdere corsa’s hier last van hebben waar bleek dat de LuchtMassaMeter de oorzaak was van de problemen.
      Dus ben ik naar garage 2 gegaan aangezien garage 1 er heilig van was overtuigt dat het toch de lambda sensor was en geen raad meer wisten.
      Na overleg bij garage 2 leek het hen ook verstandig om de LMM te vervangen, dus daar een gebruikte originele bosch luchtmassameter er tussen gezet en de ECU ge-reset d.m.v accu een avond te ontkoppelen.
      Tot mijn verbazing was het euvel nog steeds niet verholpen en dus ben ik eens wat dieper gaan nadenken.
      Ik dacht, stel dat de LMM i.p.v. 5 volt maar 4 volt binnen krijgt, dan zullen er natuurlijk nooit goede waardes uitkomen.

      Ik heb dus met draaiende motor de LMM losgekoppeld en met een multimeter de 12v en 5v nagemeten waarbij de 5v precies 5.00 was en de 12v ~14.2 (gelijk aan de accuspanning)

      Om eerlijk te zijn heb ik nu zelf geen ideeën meer en aangezien ik al meer dan 250€ lichter ben zonder geholpen te zijn, zou ik hier graag om hulp vragen aangezien diagnosticeren bij een goede opel garage me nog eens €350,- zou kosten :(

      Alvast bedankt!

      #18240434
      robert_corsa
        Lid sinds:
        16 May 2009

        Gebruikte lmm is ook stuk denk ik.

        #18240435
        Ivo1976
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 June 2013

          Lijkt me stug dat een nieuwe LMM van Bosch niet goed is.
          Misschien is het de krusas(positie)sensor.

          Ik heb het idee dat je garages op de gok maar wat vervangen hebben. Kwalijke zaak. Voordeel is wel dat al je sensoren straks nieuw zijn ;-)

          #18240436
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Staat dat er een gebruikte LMM in is gekomen, heb daar zelf ook geen goede ervaringen mee. Heb je garantie dat die goed is?

            #18240437
            Ivo1976
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 June 2013

              Hmm, inderdaad. Dan is het helemaal een duur geintje geweest. Gebruikte onderdelen die makkelijk te vervangen zijn, en dan toch al € 250,- kwijt… :swear :argue

              #18240438
              Timmieman
                Lid sinds:
                27 June 2014

                @ Ivo, Inderdaad, dit idee had ik ook.
                Vandaar dat ik dit nu dus ook zelf wil oplossen aangezien ze allemaal het rijtje lambda, LMM, EGR gaan vervangen en dan pas gaan nadenken.
                Maar inderdaad, de LMM die erin is gezet was niet nieuw, deze was 2e hands.

                @ Joop, de garage die mij deze verkocht gaf garantie dat hij goed is.
                Ik was hier natuurlijk niet bij dus het kan net zo goed een verkoperspraatje zijn.

                Is mijn aanpak van ECU resetten d.m.v accu een avond los te hangen wel de goede stap om te verrichten als je een LMM vervangt?
                Of moet je wellicht nog iets meer resetten?

                Bedankt voor de reacties in ieder geval!

                #18240439
                joop1970
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 September 2010

                  LMM is een beetje lastig testen

                  #18240440
                  Ivo1976
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 June 2013

                    Volgens mij kan je die LMM gewoon vervangen en hoef je niks te resetten of zo.
                    Is ook vrij makkelijk te doen.

                    #18240441
                    Timmieman
                      Lid sinds:
                      27 June 2014

                      @ Ivo, oke top!

                      Ik las iets op internet dat een te hoog/laag LMM voltage (waardoor de auto waarschijnlijk slecht loopt), kan worden veroorzaakt door een slechte massa (ground), is er een makkelijke manier om dit te controleren?

                      Gaat het dan om de massa van de ECU of van de accu?

                      #18240442
                      corsa14slow
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 December 2011

                        van blok naar massa is ook een oplossing die goed werkt.

                        #18240443
                        camper
                          Lid sinds:
                          25 December 2011

                          ik heb het zelfde gehad kat kapot
                          leeg gemaakt trekt weer als een nieuwe
                          heb nog wel een storing maar kan weer rijden

                          #18240444
                          Timmieman
                            Lid sinds:
                            27 June 2014

                            @ Camper,

                            Hoe kun je controleren of de katalysator kapot is?
                            Gewoon fysiek controleren of er een gat in zit?

                            @ Corsa14slow

                            Wat bedoel je precies?
                            Een nieuwe draad leggen tussen het motorblok en de negatieve pool van de accu?

                            #18240445
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              LMM en andere motorsensoren kan je gewoon Vervangen zonder dat er een Reset nodig is.
                              Gebruikte LMM, en Imitatie LMM, allebij een NO-GO voor dit motortype!!

                              Nieuw Oririgineel exemplaar monteren, Let op ORIGINEEL onderdeel nummer.
                              Bosch levert ook een Aftermarket met ander nummer, deze werkt evenmin als de andere Imitaties.

                              Willem

                              #18240446
                              SuperR
                                Lid sinds:
                                24 February 2012

                                Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je hier ff langs rijden. Ik heb een nieuwe Bosch LMM over. Kun je het testen en als het is opgelost dat ding van me kopen. Stuur maar een PM

                                #18240447
                                JOZO
                                  Lid sinds:
                                  29 September 2006

                                  Als je nu door blijft rijden met zo’n auto met dit probleem. Kan dat problemen geven op den duur? Vriendin heeft er nu ook last van bij der Corsa, dus verwacht dat LMM ook kapot is..

                                  #18240448
                                  SuperR
                                    Lid sinds:
                                    24 February 2012

                                    Het is meer dat het n.a.w. alleen maar erger wordt en dat het super vervelend rijdt. Ik moest er bij normaal wegrijden bij een stoplicht echt rekening mee houden. Daarnaast is mijn brandstofverbruik ook beter geworden na de wissel.

                                    #18240449
                                    Timmieman
                                      Lid sinds:
                                      27 June 2014

                                      SuperR, zou je me eens een PBtje sturen, ik ben wel geïnteresseerd in je aanbod.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.