Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vandaag een paar foto’s gemaakt van mijn overleden C20ne plus nog wat bijzonderheden:
Eerst de “bijzonderheden” dan maar:
De koelvloeistof bleek onder in het carter te zitten.
De monteur verwijderde de stukgeslagen zuiger. Er was niet zoveel meer van over…. Ook de zuigerstang was niet bepaald recht meer :oAangaande de foto’s: De eerste foto laat het motorblok van boven zien. Opvallend is dat de meest rechtse zuiger aan de bovenkant zwart is. Ook zien we roestvorming in cilinder 2 en 3.
Om de beschadiging van de linkse zuiger beter te kunnen bekijken heb ik een zwart/wit foto toegevoegd (foto 2)
De derde foto toont de kop. De kapot geslagen klep zit wel op een vreemde plaats……. Ook hier valt de vierde positie op door het zwart branden.
Tenslotte de vierde foto: Hierop zien we de afgebroken klep met het grootste stuk van de klepsteel (Deze laatste werd in de uitlaat terug gevonden)
Hiermede lijkt me het verhaal kompleet.
Tenslotte: Ik hoop echt, dat dit soort “grappen” aan jullie voorbij gaat. :angel
Volgens de monteur is er koelvloeistof in de cilinder gekomen en door een te hoge druk is de boel kapot gegaan. Het betreft de eerste cilinder: bij een foute afstelling van de distributie had de motor nooit eerst nog 60 km kunnen lopen zonder problemen en was ingeval de vierde cilinder hetzelfde lot beschoren geweest. Ook de genoemde roestvorming in de andere cilinders duidt op een kop met scheuren.
Voor degenen die goedkoop en goed een complete koppelingsset zoeken: Kijk eens op http://www.ebay.de Zelf heb ik mijn koppelingsset inclusief druklager daar aangeschaft (nieuw!!!) voor E 139,- inclusief verzendkosten.
Zo, de eerste week met “nieuwe” motor zit er op ! Ben tot nu toe zeer tevreden. Heb uiteraard wel even regelmatig de olie gepeild en de koelvloeistof in de gaten gehouden. Het is en blijft natuurlijk een gebruikte motor en de vorige eigenaar zijn/haar rijstijl zal nooit gelijk zijn aan de mijne………
Bij de garage hadden ze inmiddels de kop van de oude verwijderd. Ik heb gezien wat voor schade er was aangericht :o
Ja, dat was zeker schokkend: De, al genoemde afgebroken klep had een stempeltje gedrukt in de zuiger, die daar niet goed tegen kon blijkbaar: lag dwars door en een helft was ongeveer 5mm naar boven gekomen: een zuigerveer was duidelijk zichtbaar boven de rand van de cilinder :o
De afgebroken klep had men terug gevonden in de uitlaat………… De andere cilinders vertoonden overgens roestsporen.Had helaas geen camera bij me. Zal proberen komende week toch nog wat foto’s te maken en dezen hier publiceren.
De Cali rijdt weer ! Het vervangende blok heeft 150k gedraaid (Mijn oude bijna 200k) Ziet er schoon uit en lijkt prima te lopen. Mag er eerst een tijdje mee rijden eer het financiele deel wordt afgehandeld.
Mijn eigen koppelingsplaten/drukgroep zijn gebruikt evenals mijn eigen distributieriem (Beiden zaten er nog geen 10k op)De oude motor hebben we nog even bekeken: door de koelvloeistof in een cilinder is een klep gebroken hetgeen het snerpend ratelende geluid veroorzaakte…
Over een week laat ik nog even weten of ik nog zo enthousiast ben :)
Als het goed is, lezen jullie vanavond het resultaat van “het gebeuren” !! :D
Ik vrees, dat ik me niet aan mijn toezegging kan houden om foto’s van de kop te plaatsen: Dat heeft te maken met de aangeboden oplossing van het probleem: De garagehouder heeft n.l. een aanbod gedaan wat ik heb geaccepteerd: Mijn Calibra krijgt een harttransplantatie :D
Er wordt een andere moter in gezet. De redenatie van de garage: Als we alles (weer) moeten demonteren en dan de boel herstellen kost meer dan een goede vervangende moter te plaatsen. Over het financiele gedeelte zijn we het ook eens geworden :thumbupIk heb gelukkig niet aangegeven dat het voor een koopje zou moeten en dat weten ze ook best: het moet gewoonweg GOED gebeuren.
Nogmaals: Ik neem aan, dat we hier discussies voeren over auto’s en techniek en niet over juridische kwesties ten gevolge van fouten gemaakt door derden t.a.z. van deze auto’s en/of techniek. Daar hebben we Tros Radar voor :o
Dank ! Maar zoals wel duidelijk mag zijn: ik voer em zelf niet uit ! Ondanks de “bekentenis” van de monteur vertrouw ik deze man en het garagebedrijf nog steeds voor de volle 100%. (Ben daar al meer dan 30 jaar “kind aan huis” en altijd zijn de zaken naar tevredenheid opgelost)
De garaga eigenaar heeft dus zelf ook aangegeven: Eerst onderzoeken, dan oordelen. (Ik mag daar in principe gewoon bij aanwezig zijn; meestal heb ik daar dus geen tijd voor)In geval: Tenzij de garage mij verzoekt om zelf een cilinderkop te regelen, doe ik dat. In andere gevallen laat ik dat aan hen over. :thumbup
Was ik dus niet…
Zodra ik zeker weet, dat de kop inderdaad gescheurd is, zal ik met de camera naar de garage gaan en er foto’s van maken en dezen hier beschikbaar stellen.
-
AuteurBerichten