Het raadsel van de verdwenen koelvloeistof

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Het raadsel van de verdwenen koelvloeistof

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207741
    strokealpha
      Lid sinds:
      27 September 2008

      Voor alle duidelijkheid: Auto is een Calibra 20i met C2ONE moter.

      Het begon een aantal weken geleden….. Koelvloeistoflampje gaat branden. Koelvloeistof bijgevuld. Na ongeveer weer honderd kilometer hetzelfde verhaal……
      Gecontroleerd: geen witte rook uit de uitlaat, geen olie in de koelvloeistof en andersom ook niet. Geen zoete damp uit de uitlaat…..

      Naar de garage: Koelsysteem onder druk gezet. Druk liep in ongeveer tien minuten iets terug. Besloten werd de koppakking te vervangen (km-stand 198000) en omdat de kachel niet warm meer werd, ook de thermostaat.

      Nadat de werkzaamheden afgerond waren, liep de moter weer als een zonnetje. Tot precies een week NA de eerder genoemde werkzaamheden:
      Moter starten. Licht tikkend geluid onder de moterkap. (als van kleppen) Rijdt de auto een paar meter achteruit (staat in een garagebox) en luister goed naar de moter. Het tikkende geluid is over. Rijdt kalm weg. Na ongeveer 200 meter hoor ik een ratelend geluid wat heel snel over gaat in een soort snerpend tikken en gelijk daarna slaat de moter af.

      Voor de goede orde: Er brandde geen enkel waarschuwingslampje op het dashboard !!

      Auto naar de garage gesleept door de garagehouder. (Auto liet zich moeilijk slepen; ging erg zwaar > GEEN vaste remmen, goed ontkoppeld)

      Moterkap omhoog: Het eerste wat ik zag was een leeg koelvloeistof reservoir. Het knijpen in de slangen deed vermoeden dat er zowiezo weinig tot geen koelvloeistof aanwezig was.
      Bougies verwijderd en moter even rond laten draaien. De bougies zelf lijken nat te zijn van koelvloeistof…….
      Conclusie van de “heren”: Kop gescheurd.:(
      Dan zegt de monteur “Ik had em af moeten persen” Dat lever de mij het volgende commentaar op: :argue “Dat wordt verzekeringswerk dus.” (Dat is verder een juridische kwestie en laten we verder maar buiten dit topic)

      Ik hoor volgende week pas wat er nu precies aan de hand is.
      Zelf vrees ik een flinke aanslag op de geldbuidel.

      Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad (zonder de verzekeringsvraag natuurlijk) en hoe is dat afgelopen ?

      #17429872
      opelkadetje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 December 2004

        hey,

        welkom op ons forum.. stel je eventjes netjes voor wie je bent e.d.

        vervelend dat dingen zo lopen met je auto.. als de monteur aangaf dat het zijn schuld was gewoon blijven hameren..

        #17429873
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Een cilinderkop is nog wel makkelijk aan te komen van deze 8v motoren..
          Wel een vervelend iets..

          IK heb trouwens zelf nog nooit een gescheurde cilinderkop gehad en heb toch diverse motoren versleten..

          Succes met de afhandeling en hou ons op de hoogte

          #17429874
          Ronaldo
            Lid sinds:
            30 June 2004

            nog nooit een gescheurde 8v kop meegemaakt ……foto’s ervan ?

            #17429875
            strokealpha
              Lid sinds:
              27 September 2008

              Zodra ik zeker weet, dat de kop inderdaad gescheurd is, zal ik met de camera naar de garage gaan en er foto’s van maken en dezen hier beschikbaar stellen.

              #17429876
              StefanAscona1987
                Lid sinds:
                14 September 2007

                Belde jij mij gister avond voor die ander kop of is dat iemand anders?

                #17429877
                strokealpha
                  Lid sinds:
                  27 September 2008

                  Was ik dus niet…

                  #17429878
                  StefanAscona1987
                    Lid sinds:
                    14 September 2007

                    Aha oke. Iemand belde mij op voor een cilinderkop die ook motorschade heeft. Ik dacht dat kon jij ook nog wel eens zijn. Maar succes met je reparatie.

                    #17429879
                    strokealpha
                      Lid sinds:
                      27 September 2008

                      Dank ! Maar zoals wel duidelijk mag zijn: ik voer em zelf niet uit ! Ondanks de “bekentenis” van de monteur vertrouw ik deze man en het garagebedrijf nog steeds voor de volle 100%. (Ben daar al meer dan 30 jaar “kind aan huis” en altijd zijn de zaken naar tevredenheid opgelost)
                      De garaga eigenaar heeft dus zelf ook aangegeven: Eerst onderzoeken, dan oordelen. (Ik mag daar in principe gewoon bij aanwezig zijn; meestal heb ik daar dus geen tijd voor)

                      In geval: Tenzij de garage mij verzoekt om zelf een cilinderkop te regelen, doe ik dat. In andere gevallen laat ik dat aan hen over. :thumbup

                      #17429880
                      robbyrood
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 February 2006

                        koppakking , niets vreemd!

                        #17429881
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Als je een koppakking vervangt…moet de kop altijd worden afgevlakt en afgeperst.
                          Nu hebben ze gewoon een gok genomen door het goedkoper klaar te maken :mad:

                          #17429882
                          strokealpha
                            Lid sinds:
                            27 September 2008

                            Ik heb gelukkig niet aangegeven dat het voor een koopje zou moeten en dat weten ze ook best: het moet gewoonweg GOED gebeuren.

                            Nogmaals: Ik neem aan, dat we hier discussies voeren over auto’s en techniek en niet over juridische kwesties ten gevolge van fouten gemaakt door derden t.a.z. van deze auto’s en/of techniek. Daar hebben we Tros Radar voor :o

                            #17429883
                            strokealpha
                              Lid sinds:
                              27 September 2008

                              Ik vrees, dat ik me niet aan mijn toezegging kan houden om foto’s van de kop te plaatsen: Dat heeft te maken met de aangeboden oplossing van het probleem: De garagehouder heeft n.l. een aanbod gedaan wat ik heb geaccepteerd: Mijn Calibra krijgt een harttransplantatie :D
                              Er wordt een andere moter in gezet. De redenatie van de garage: Als we alles (weer) moeten demonteren en dan de boel herstellen kost meer dan een goede vervangende moter te plaatsen. Over het financiele gedeelte zijn we het ook eens geworden :thumbup

                              #17429884
                              robbyrood
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 February 2006

                                …. heeft ie gelijk in!

                                #17429885
                                opel-devil
                                  Lid sinds:
                                  22 February 2007

                                  Ik zou wel even op de km’s van het andere blok letten ;) , minder km’s is nooit erg natuurlijk maar als het al meer had gelopen dan je huidige dan ga je er zelf natuurlijk wel wat op achteruit naar mijn mening (2000/3000 ofzo is dan weer niet zo’n ramp he :P).

                                  #17429886
                                  strokealpha
                                    Lid sinds:
                                    27 September 2008

                                    Als het goed is, lezen jullie vanavond het resultaat van “het gebeuren” !! :D

                                    #17429887
                                    strokealpha
                                      Lid sinds:
                                      27 September 2008

                                      De Cali rijdt weer ! Het vervangende blok heeft 150k gedraaid (Mijn oude bijna 200k) Ziet er schoon uit en lijkt prima te lopen. Mag er eerst een tijdje mee rijden eer het financiele deel wordt afgehandeld.
                                      Mijn eigen koppelingsplaten/drukgroep zijn gebruikt evenals mijn eigen distributieriem (Beiden zaten er nog geen 10k op)

                                      De oude motor hebben we nog even bekeken: door de koelvloeistof in een cilinder is een klep gebroken hetgeen het snerpend ratelende geluid veroorzaakte…

                                      Over een week laat ik nog even weten of ik nog zo enthousiast ben :)

                                      #17429888
                                      robbyrood
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 February 2006

                                        heb ook nog een origineel C20ne motor voor Calibra, 1994 met multiriem.

                                        #17429889
                                        strokealpha
                                          Lid sinds:
                                          27 September 2008

                                          Zo, de eerste week met “nieuwe” motor zit er op ! Ben tot nu toe zeer tevreden. Heb uiteraard wel even regelmatig de olie gepeild en de koelvloeistof in de gaten gehouden. Het is en blijft natuurlijk een gebruikte motor en de vorige eigenaar zijn/haar rijstijl zal nooit gelijk zijn aan de mijne………

                                          Bij de garage hadden ze inmiddels de kop van de oude verwijderd. Ik heb gezien wat voor schade er was aangericht :o
                                          Ja, dat was zeker schokkend: De, al genoemde afgebroken klep had een stempeltje gedrukt in de zuiger, die daar niet goed tegen kon blijkbaar: lag dwars door en een helft was ongeveer 5mm naar boven gekomen: een zuigerveer was duidelijk zichtbaar boven de rand van de cilinder :o
                                          De afgebroken klep had men terug gevonden in de uitlaat………… De andere cilinders vertoonden overgens roestsporen.

                                          Had helaas geen camera bij me. Zal proberen komende week toch nog wat foto’s te maken en dezen hier publiceren.

                                          #17429890
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Denk dat die distributie niet lekker gezeten heeft. Zoiets gebeurd normaal niet zomaar na het vervangen van een koppakking.

                                            Wel netjes opgelost dacht ik zo….maar wel kut dat de auto weer de garage in moest.

                                            #17429891
                                            strokealpha
                                              Lid sinds:
                                              27 September 2008

                                              Volgens de monteur is er koelvloeistof in de cilinder gekomen en door een te hoge druk is de boel kapot gegaan. Het betreft de eerste cilinder: bij een foute afstelling van de distributie had de motor nooit eerst nog 60 km kunnen lopen zonder problemen en was ingeval de vierde cilinder hetzelfde lot beschoren geweest. Ook de genoemde roestvorming in de andere cilinders duidt op een kop met scheuren.

                                              #17429892
                                              strokealpha
                                                Lid sinds:
                                                27 September 2008

                                                Vandaag een paar foto’s gemaakt van mijn overleden C20ne plus nog wat bijzonderheden:

                                                Eerst de “bijzonderheden” dan maar:
                                                De koelvloeistof bleek onder in het carter te zitten.
                                                De monteur verwijderde de stukgeslagen zuiger. Er was niet zoveel meer van over…. Ook de zuigerstang was niet bepaald recht meer :o

                                                Aangaande de foto’s: De eerste foto laat het motorblok van boven zien. Opvallend is dat de meest rechtse zuiger aan de bovenkant zwart is. Ook zien we roestvorming in cilinder 2 en 3.

                                                Om de beschadiging van de linkse zuiger beter te kunnen bekijken heb ik een zwart/wit foto toegevoegd (foto 2)

                                                De derde foto toont de kop. De kapot geslagen klep zit wel op een vreemde plaats……. Ook hier valt de vierde positie op door het zwart branden.

                                                Tenslotte de vierde foto: Hierop zien we de afgebroken klep met het grootste stuk van de klepsteel (Deze laatste werd in de uitlaat terug gevonden)

                                                Hiermede lijkt me het verhaal kompleet.

                                                Tenslotte: Ik hoop echt, dat dit soort “grappen” aan jullie voorbij gaat. :angel

                                                #17429893
                                                Ronaldo
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  ‘k heb het wel eens erger en wel eens vreemder gehad ….maar…………je bent wel weer blij dat ie “praat “:thumbup

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.