srananmang

Aangemaakte reacties

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18559084
    srananmang
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 July 2023

      Trouwens ik heb waarschijnlijk een ‘shim’ systeem en kan het dus niet stellen.
      Alleen nieuwe shims bestellen en vervangen.
      Klopt dit?

      In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18559083
      srananmang
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 July 2023

        DSC_0019DSC_0018DSC_0020DSC_0024

        Lijk alsof de timing niet goed is!?

        Zo jammer dat er geen normale Haynes of Olieslager boekjes zijn.
        Wordt weinig wijzer van de online Haynes boekje van de Agila.
        Ook nergens info over het stellen van de kleppen…

        Afbeeldingen die ik eruit kan halen, ter vergelijking lijken de pijlen niet zoals het hoort bij mijn ketting.

        12

        In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18559077
        srananmang
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 July 2023

          Vanwege drukte gewoon zo doorgereden met de auto…

          UPDATE:

          Auto start niet meer! Slaat over, maar niet aan op zowel lpg als benzine niet.
          Compressietest gedaan.

          Voorafgaand aan bovenstaande:
          Viel steeds vaker uit.
          Er bleef een sterk verband met elektriciteit en uitvallen/stationair/toerental motor.

          Voordat de auto niet meer kon starten – opmerkelijk:
          1. Als ik de ramen gesloten had en stationair stilstond,
          door beide raamknoppen omhoog te houden viel motor uit binnen 15 seconden.
          2. Als ik bij 80+ km/h, in de vijfde versnelling de koppeling indrukte viel de motor binnen 5 seconden uit.
          Gebeurde enkele keren bij testen ook bij lagere versnellingen of toerental ging op en neer.

          De auto staat nu op parkeer en start dus niet.

          Compressietest werkwijze:
          Alle bobines eraf en bougies eruit. Benzinepomp relais eruit. Vijf seconden laten starten voor iedere test.

          Compressietest uitslag – van links (naast distributie ketting) naar rechts – 1/2/3/4:

          Met bougieadapter:

          1 = 205 | 2 = 55 | 3 = 125 | 4 = 40

          Met rubberkegel uiteinde:

          1 = 220 | 2 = 50 | 3 = 130 | 4 = 40

          Dus de vraag is nu:
          WAT NU?!

          1. Is de auto/motor afgeschreven, krom getrokken kleppen?
          2. Nu de auto niet meer start: Wat kan ik nog eventueel testen?
          3. Heeft het nooit gelegen aan de bobines, maar gewoon vanaf het begin steeds krommer trekkende kleppen?
          4. Indien de kleppen krom van twee cilinders, dan is er nog steeds een groot verschil tussen 1 en 3, wat zegt dit?

          Ik ging trouwens altijd uit van hydraulische stoters, dus nooit kleppendeksel eraf gehaald en gekeken.
          Staat voor morgen op de planning om hier naar te kijken. Bedankt Nick-GSI voor de waarden.

          In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18558402
          srananmang
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 July 2023

            Update:

            Ik ben bij forum-lid keyboard langsgeweest (nogmaals bedankt!!!) en hebben de auto uitgelezen en samen bekeken.
            Oorzaak is nogsteeds onbekend en een stuk vager geworden.

            We hebben eerst de accu uitgemeten met AUTEL, resultaten:
            Good battery: 98&, SOC 86%, Cranking normal, Charging normal: ripple 180mV
            Interessant hierbij is dat wanneer er meer stroomverbruikers aan gingen en toeren gehaald moest worden de v-snaar even begon te piepen.
            Maar de werking van de onderdelen lijkt goed te zijn.

            Hierna de auto uitgelezen, zelfde software, resultaten:

            • P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Current
            • P0302 Cylinder 2 misfire detected Current
            • P0304 Cylinder 4 misfire detected Current
            • P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Pending
            • P0304 Cylinder 4 misfire detected Pending

            Goed om te weten: op dit moment zaten er 3 nieuwe bobines in en 1 oude.
            Zodra we de 4 nieuwe bobines erin deden sloeg de motor niet meer aan.

            Toen zijn we de bobines gaan meten met PICOSCOPE.
            De bobines bleken niet allemaal een goeie ontlading te hebben.
            Er was een curve, maar deze ging niet weer terug naar helemaal beneden.
            Waardoor er dus geen complete ontlading zou plaatsvinden.

            Het was niet echt te pinpointen dat het nou aan één of enkele bobines lag.
            Ook niet perse dat het bij bepaalde cilinders wel of niet.

            Toen zijn we her en der op en achter de motor gaan kijken voor ‘je weet maar nooit…’.
            Alleen van boven, niet eronder geweest.

            De massa kabel naar hitteschild was los, gerepareerd.
            Één kabel linksboven onder blokje hebben we gerepareerd.
            Deze reparaties veranderde de situatie niet.

            Drie kabels die vanuit de lpg cpu komen en zijn afgeknipt, ga ik nu navragen in Son bij Vogels.
            Maar het probleem is zowel op benzine als op LPG.

            LPG stekkers gecontroleerd en inspuiting, visueel goed.

            NIEUWE ONTWIKKELING:

            Misschien voegt het wat toe maar mijn verbruik met drie nieuwe en één oude bobine is aanzienlijk gunstiger dan de vier oude.
            Ik heb 1,5 week gereden met drie nieuw een één oude, verbruik was 1 op 15/15/18. Drie tankbeurten.
            Hiervoor en hierna (inmiddels zitten de oude er weer in) was mijn gemiddeld gebruik 1 op 10/11.

            Soort van conclusie was:
            Alle vier nieuwe bobine zorgt voor te hoge opbouw, waardoor de motor niet aanslaat.
            De oude bobines hebben minder weerstand en zullen minder hoog opbouwen waardoor de motor wel aanslaat met één oude.
            Dus probleem zou vermoedelijk niet persé liggen aan bobines, maar daarbuiten of en/en.
            Ik wil sowiso de nieuwe bobines erin, want de oude waren al wel toe aan vervanging

            Wie heeft er door de nieuwe informatie een mogelijk idee voor wat ik kan onderzoeken of een eventuele oplossing?

             

            Ps. Mijn elektrotechnische kennis is erg matig! Dus de conclusie is niet super duidelijk verwoord.

            In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18558283
            srananmang
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 July 2023

              Bedankt voor de reacties.

              Ik heb de accu gemeten. ~12.2 volt als de auto uitstaat.
              Geen grote dip bij het starten. Stationair 14.4 volt.
              Zodra ik de stroomverbruikers één voor één aanzet wordt het minder en valt motor uit.

              Hoe ik de dynamo uitmeet weet ik niet, aangezien ik haast niet bij de dynamo kan komen.
              Iemand tips? Maar als accu 14,4 volt is de dynamo dan in orde?

              De motor compressie lijkt door het verwisselen van de bobines opgelost.
              Het heeft weer vermogen zoals voorheen en kan ook normaal snelheid maken.
              Toch blijft het raar dat ik met drie nieuwe en één oude bobine rij.

              Gemonteerde bougies: YR8DII33X Bosch
              Uitvallen is inderdaad op beide brandstoffen.


              @keyboard
              :
              Waar meet ik de massapunten?

              In reactie op: Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie? #18558180
              srananmang
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 July 2023

                Update:
                Zojuist de vier nieuwe bobines vervangen.
                Hierna wou de auto niet meer aanslaan, maakte wel omwentelingen.

                Test 1: bobine nr1 vervangen met de oude.
                Auto slaat wél aan.

                Test 2: oude bobine nr1 in nr2 gezet en de nieuwe van nr1 teruggezet.
                Auto slaat wél aan.

                Zodra ik de vier nieuwe bobines monteer, slaat de auto niet meer aan.

                Nu met één oude bobine (nr.1 naast ketting) en drie nieuwe, start de auto wel.

                Maar…

                Nog steeds draait de motor niet zuiver.
                Nog niet echt mee gereden, dat doe ik straks, maar klinkt hetzelfde als hiervoor.

                Als ik alle stroomverbruikers aanzet dan valt de motor uit!
                Stroomverbruiker: Verlichting, mistlampen, gevarenlicht, radio, ventilator hoogste stand.
                Zodra ik de airco ook aanzet valt de motor uit.
                Dit was hiervoor ook zo.

                Wat nu?

                Ps. Omgeving Tilburg.

                srananmang
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 July 2023

                  Bedankt voor je reactie!

                  Compressie test is bij dealer 180 euro… Dus wil zo een set wel bestellen om het zelf te testen.
                  Maar ik vraag me echter af hoe groot de kans is dat de nieuwe bobines het probleem zal oplossen.
                  Kijkend naar de symptomen. Daarom mijn vraag wat ik écht eerst allemaal zou moeten/kunnen controleren?

                  De auto heb ik niet uitgelezen.
                  Dit is de eerste keer dat ik met de Opel technische problemen ervaar, dus ben van plan het aan te schaffen.
                  Advies is wenselijk: Tech2/3 is te duur en opcom wordt wel aangeboden op Marktplaats. Zie ook Delphi, lijkt me minder als opcom.

                  Heb me nog niet helemaal verdiept. Destijds voor mijn Skoda wel vagcom gehaald, kon er alles mee voor vag groep.

                   

                   

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)