Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Update:
Ik ben bij forum-lid keyboard langsgeweest (nogmaals bedankt!!!) en hebben de auto uitgelezen en samen bekeken.
Oorzaak is nogsteeds onbekend en een stuk vager geworden.We hebben eerst de accu uitgemeten met AUTEL, resultaten:
Good battery: 98&, SOC 86%, Cranking normal, Charging normal: ripple 180mV
Interessant hierbij is dat wanneer er meer stroomverbruikers aan gingen en toeren gehaald moest worden de v-snaar even begon te piepen.
Maar de werking van de onderdelen lijkt goed te zijn.Hierna de auto uitgelezen, zelfde software, resultaten:
- P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Current
- P0302 Cylinder 2 misfire detected Current
- P0304 Cylinder 4 misfire detected Current
- P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Pending
- P0304 Cylinder 4 misfire detected Pending
Goed om te weten: op dit moment zaten er 3 nieuwe bobines in en 1 oude.
Zodra we de 4 nieuwe bobines erin deden sloeg de motor niet meer aan.Toen zijn we de bobines gaan meten met PICOSCOPE.
De bobines bleken niet allemaal een goeie ontlading te hebben.
Er was een curve, maar deze ging niet weer terug naar helemaal beneden.
Waardoor er dus geen complete ontlading zou plaatsvinden.Het was niet echt te pinpointen dat het nou aan één of enkele bobines lag.
Ook niet perse dat het bij bepaalde cilinders wel of niet.Toen zijn we her en der op en achter de motor gaan kijken voor ‘je weet maar nooit…’.
Alleen van boven, niet eronder geweest.De massa kabel naar hitteschild was los, gerepareerd.
Één kabel linksboven onder blokje hebben we gerepareerd.
Deze reparaties veranderde de situatie niet.Drie kabels die vanuit de lpg cpu komen en zijn afgeknipt, ga ik nu navragen in Son bij Vogels.
Maar het probleem is zowel op benzine als op LPG.LPG stekkers gecontroleerd en inspuiting, visueel goed.
NIEUWE ONTWIKKELING:
Misschien voegt het wat toe maar mijn verbruik met drie nieuwe en één oude bobine is aanzienlijk gunstiger dan de vier oude.
Ik heb 1,5 week gereden met drie nieuw een één oude, verbruik was 1 op 15/15/18. Drie tankbeurten.
Hiervoor en hierna (inmiddels zitten de oude er weer in) was mijn gemiddeld gebruik 1 op 10/11.Soort van conclusie was:
Alle vier nieuwe bobine zorgt voor te hoge opbouw, waardoor de motor niet aanslaat.
De oude bobines hebben minder weerstand en zullen minder hoog opbouwen waardoor de motor wel aanslaat met één oude.
Dus probleem zou vermoedelijk niet persé liggen aan bobines, maar daarbuiten of en/en.
Ik wil sowiso de nieuwe bobines erin, want de oude waren al wel toe aan vervangingWie heeft er door de nieuwe informatie een mogelijk idee voor wat ik kan onderzoeken of een eventuele oplossing?
Ps. Mijn elektrotechnische kennis is erg matig! Dus de conclusie is niet super duidelijk verwoord.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de accu gemeten. ~12.2 volt als de auto uitstaat.
Geen grote dip bij het starten. Stationair 14.4 volt.
Zodra ik de stroomverbruikers één voor één aanzet wordt het minder en valt motor uit.Hoe ik de dynamo uitmeet weet ik niet, aangezien ik haast niet bij de dynamo kan komen.
Iemand tips? Maar als accu 14,4 volt is de dynamo dan in orde?De motor compressie lijkt door het verwisselen van de bobines opgelost.
Het heeft weer vermogen zoals voorheen en kan ook normaal snelheid maken.
Toch blijft het raar dat ik met drie nieuwe en één oude bobine rij.Gemonteerde bougies: YR8DII33X Bosch
Uitvallen is inderdaad op beide brandstoffen.
@keyboard:
Waar meet ik de massapunten?Update:
Zojuist de vier nieuwe bobines vervangen.
Hierna wou de auto niet meer aanslaan, maakte wel omwentelingen.Test 1: bobine nr1 vervangen met de oude.
Auto slaat wél aan.Test 2: oude bobine nr1 in nr2 gezet en de nieuwe van nr1 teruggezet.
Auto slaat wél aan.Zodra ik de vier nieuwe bobines monteer, slaat de auto niet meer aan.
Nu met één oude bobine (nr.1 naast ketting) en drie nieuwe, start de auto wel.
Maar…
Nog steeds draait de motor niet zuiver.
Nog niet echt mee gereden, dat doe ik straks, maar klinkt hetzelfde als hiervoor.Als ik alle stroomverbruikers aanzet dan valt de motor uit!
Stroomverbruiker: Verlichting, mistlampen, gevarenlicht, radio, ventilator hoogste stand.
Zodra ik de airco ook aanzet valt de motor uit.
Dit was hiervoor ook zo.Wat nu?
Ps. Omgeving Tilburg.
Bedankt voor je reactie!
Compressie test is bij dealer 180 euro… Dus wil zo een set wel bestellen om het zelf te testen.
Maar ik vraag me echter af hoe groot de kans is dat de nieuwe bobines het probleem zal oplossen.
Kijkend naar de symptomen. Daarom mijn vraag wat ik écht eerst allemaal zou moeten/kunnen controleren?De auto heb ik niet uitgelezen.
Dit is de eerste keer dat ik met de Opel technische problemen ervaar, dus ben van plan het aan te schaffen.
Advies is wenselijk: Tech2/3 is te duur en opcom wordt wel aangeboden op Marktplaats. Zie ook Delphi, lijkt me minder als opcom.Heb me nog niet helemaal verdiept. Destijds voor mijn Skoda wel vagcom gehaald, kon er alles mee voor vag groep.
-
AuteurBerichten