Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2019 om 23:11 In reactie op: Vectra B 2001 automaat valt plotsling uit na 5 minuten rijden #18363437
[quote quote=18363429]Ik zou ff opcom er aan hangen of ergens laten uitlezen staan vast wel foutcodes in.[/quote]
Vorige week toen de ANWB kwam in verband met het defecte gasklephuis kon hij geen (geregistreerde) storingen vinden. Ook bij de garage waar ze een andere gasklephuis geplaatst hebben geen storingen te zien op de computer. En dat is nog maar een paar dagen geleden. Nu is het wel heel erg koud geweest hier in het noord-oosten van het land, maar zou dat parten gespeeld kunnen hebben? Electronica heeft meestal niet zoveel te lijden onder kou?Klopt, maar als de stoters niet meer zo heel goed zijn en vermoeid, pakken ze minder olie en gaan ze daardoor klonkelen.
(aldus m’n neef).
@koenelsenaar wrote:
mag ik vragen waarom je je klepstoters wil vervangen?
M’n neef heeft de kop open gehad om de oorzaak te vinden van een tik in de motor.
Het bleek dat de klepstoters niet meer in orde waren, hij kon ze indrukken met een schroevendraaier (wel voor voorzichtig uiteraard) en een aantal maakten een kloink kloink geluid.
Bestelling geplaatst, bedankt :)
Vandaag bij de garage geweest, ze hadden niet zo veel tijd, maar de monteur dacht dat de nokkenas versleten zou zijn. Oh en dat dat alleen vervangen kan worden met een complete nieuwe nokkenas set a 875 euro.
Dat gaat em dus niet worden, want voor dat geld koop ik een tweede 2e handse vec compleet.
Hij zei dat het ook nog aan de olie kon liggen en dat geen kwaad kon om de olie te verversen en een nieuwe oliefilter te plaatsen. Dat is inderdaad nog mogelijk aangezien de olie nog nooit ververst is. Wel olie steeds toegevoegd, maar dit ruimt de olieresten natuurlijk niet op.
Ben er al achter dat mijn radio de oorzaak is.
@koenelsenaar wrote:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn x16xel…. strakjes gaat je olielampje op discostand. Verbruikt de auto ook veel olie? En wat is de kmstand? En ooit een keer gebroken distributie gehad/kopschade?
Olielampje blijft meestal na contact een seconde of 3 a 4 branden. De auto verbruikt inderdaad olie en waar het precies blijft weet ik niet, alhoewel aan de onderkant zitten vaak wel wat olierestanten.
KM stand is nu 209.000 km.
Of de auto een gebroken distrubutieriem of kopschade heeft gehad weet ik niet, de riem is het laatst bij 155.000 km vervangen.
@McKaamos wrote:Dat ja. Je weet het pas zeker als je de boel open trekt.
Als t goed is, is dat blokje een X16XE of XEL, en die hebben ook wel een beetje een reputatie voor de dingen die genoemd worden.
Wat ook nog kan, zijn de zuigerveren.
Doe voor de gein eens een droge en een natte compressie test, plus een test hoe snel de druk wegzakt.
Daarmee kan je in ieder geval elimineren tussen (kantelende zuigers of zuigerveren) en (drijfstanglagers).Het is inderdaad een X16XE.
Helaas weet ik niet hoe je zulke compressie testen doet, zoals jij ze suggereert.
@wim-v6 wrote:d te weinig oliedruk, draai met draaiende motor de oliedop is los..
kijk of er goed olie op de nokkenassen loopt..
Willem
Zal ik gelijk morgen eens testen :)
*denkt “kantelende zuigers”
*klinkt “drijfstang lagers”Niemand die het helemaal zeker weet?
@wim-v6 wrote:
Ik denk een stevig vervuilde gasklep.
mag ik vragen om welke 1.6 het gaat.
Willem
Het betreft de X1.6XEL
Vervuilde gasklephuis zou het inderdaad kunnen zijn, ik heb het probleem eerder gehad met een vorige opel en ook daar is de gasklephuis van gereinigd. Ik wist dat ik dit probleem eerder heb gehad, maar niet wat we er toen aan gedaan hebben.
Ik zie dat er een tutorial op het forum staat hoe je de gasklep zelf schoon kunt maken.
Andere mogelijkheden nog?
-
AuteurBerichten