Vectra B 2001 automaat valt plotsling uit na 5 minuten rijden

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra B 2001 automaat valt plotsling uit na 5 minuten rijden

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18363427
    Snowwie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2013

      Ik wou vanmiddag even een pakje wegbrengen, nog even snel voordat de sneeuwtroep zou komen. Ik was net goed en wel 5 minuten aan het rijden kom ik op een t-splitsing aangereden en in 1x poefff. motor uit. Ik stond precies in de bocht. Ik probeer tig x te herstarten, maar hij wou niet. Even een paar minuten gewacht, auto handmatig even naar voren gedrukt uit de bocht, en weer opnieuw geprobeerd. Totaal geen sjoege. ANWB gebeld. De monteur heeft de boel nagekeken. Ik heb hem verteld dat vorige week het gasklephuis is vervangen. Deze was echter in orde. Hij heeft de luchtslangen e.d. los gehad en verder gecontroleerd. Ook heeft hij zijn stroom kabels op mijn accu gezet omdat hij dacht dat door het vele proberen te starten (minstens 15x) de accu wel leeg zou zijn. Maar ook met zijn accu gaf de wagen geen sjoege. De ANWB monteur vermoedde nu de bobine. Nu zat er gelukkig een garage op een kilometer afstand dus ben ik daar heen gesleept door de ANWB. Ondertussen was mijn vader er ook bijgekomen (die had ik in de tussentijd al even gebeld, voor het geval ik vervoer nodig had) en de auto bleef eerst bij de garage staan en ze zouden hem wel even inspecteren. 2 uurtjes later ging de telefoon en men zei tegen mij, “Nou meneer, aan uw auto kunnen wij niets vinden, onze monteur is er ingestapt, startte gewoon en reed de werkplaats naar binnen. Wij hebben nog wat rondgekeken maar we konden niets vinden”. De enige boosdoener aldus de monteur aldaar kon wel eens de ECU zijn. Maar deze ECU is 2 jaar terug ook al eens vervangen door een ander exemplaar. Toen dat exemplaar faalde gingen zowat alle storingslampjes branden, en dat is nu niet het geval. Ik heb met pijn en moeite de auto weer thuis gekregen (vanwege het bar en boze weer en drukte ook nog), maar tijdens het starten en het rijden merkte ik op de terugweg niets bijzonders op. Dus tja, wat heb ik nu? Of wat had ik nu? Een tijdelijke Poltergeist die het koud had?

      De auto betreft dus een Vectra B, motorcode Z16XE uit 2001, automaat, km stand nu 146.000, ik ben de 2e eigenaar, gekocht in 2014, toen nog 82.000km op de teller, het was toen een keurige wagen. Het is nog steeds een keurige wagen, staat altijd in de garage. Maar ja mechanisch gaat er ooit een keer iets kapot.

      Wat nu? Wat is wijsheid? Wat is verstandig? Hoe weet ik zeker of die (2e) ECU ook aan het falen is?
      Ik moet wel eerlijk opbiechten dat ik sinds ik deze auto heb, de bougies nog nooit heb vervangen, en daar heb ik dus nu wel al 64.000km mee gereden. Mijn vader zei, die moet je elke 10.000 a 20.000km vervangen.

      Suggesties, tips, een lekkere patatje speciaal, ze zijn momenteel erg welkom.

      #18363429
      VECTRAZ32SE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2019

        Ik zou ff opcom er aan hangen of ergens laten uitlezen staan vast wel foutcodes in.

        #18363437
        Snowwie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2013

          [quote quote=18363429]Ik zou ff opcom er aan hangen of ergens laten uitlezen staan vast wel foutcodes in.[/quote]
          Vorige week toen de ANWB kwam in verband met het defecte gasklephuis kon hij geen (geregistreerde) storingen vinden. Ook bij de garage waar ze een andere gasklephuis geplaatst hebben geen storingen te zien op de computer. En dat is nog maar een paar dagen geleden. Nu is het wel heel erg koud geweest hier in het noord-oosten van het land, maar zou dat parten gespeeld kunnen hebben? Electronica heeft meestal niet zoveel te lijden onder kou?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.