Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Mijn Vectra B Daimond Exlusive Automaat uit 2000 verloor ook zomaar koelvloeistof.
Ik heb het koelsysteem onder druk gezet en zelfs opgeschroeft tot 1,0 bar, geen lekkage te zien.
Maar na een proefritje, alles drijfnat van onderen.
Op de brug, met draaiende motor…..de 3 weg kachelklep.
Met veel geworstel dankzij die fijne slangklemmen de klep vervangen, en de klemmen natuurlijk, probleem opgelost.Ik heb ooit een gebroken riem gehad met een Astra 1.6-16v.
De zuigers krijgen zeker schade, de motor gaat roken door en olie verbruiken (blauwe rook)
Door de kracht op de zuigers worden deze ingedrukt met als gevolg dat de olieschraapveren vastkomen te zitten, de smeerolie die normaliter word afgevoerd word nu via de compressieveren opgestuwd en komt in de verbrandingsruimte terecht.
De reparatie van de kop, 16 nieuwe kleppen en klepgeleiders maar ook klepseals, olie verversen en alles wat er komt kijken bij de koprevisie kostte 1350 euro……..
Maar naar de zuigers werd niet gekeken, ook niet besproken.
Na een paar weken schoot het oliedruklampje aan in de bocht, schrikken……peilen, ja mooi een droge peilstok.
Vanaf dat moment regelmatig olie peilen en of vullen.Onlangs van onze Vec B uit 2000 de accu vervangen, geen enkel probleem met de systeemradio.
Oké, wel de zenders opnieuw programmeren, maar geen code’s oid.Dankzij het – vernieuwde – forum en wat overig speurwerk…….probleem opgelost.
Ik heb de LMM vervangen en de Vectra loopt weer als vanouds.
Een nieuwe Hella LMM voor de prijs van € 161,00, oké, niet for free maar wel weer lopen zoals het hoort.
Bedankt voor de reacties.Dank je Haasje, je hebt gelijk, de Vectra heeft een gaskabel, ik dacht in mijn onschuld…die is vast voor de kickdown omdat het een automaat is. En met de wetenschap dat er aan het gasklephuis ook een stekker zit…..
Inmiddels is de LMM ook schoongemaakt, echt vuil was die nu ook weer niet, en is het luchtfilter aandachtig bekeken, brandschoon, nog geen grasspriet te bekennen.
En toch……soms reageert de motor niet op het ingetrapte gaspedaal om vervolgens als een raket te gaan.
Er is geen onverbrandde benzine te ruiken, dus verzuipen doet hij ook niet.
De motor word niet warmer dan normaal door bijvoorbeeld overmatige tegendruk door een verstopte uitlaat.
Het voelt alsof hij niets “te vreten” krijgt, en dan zo in ene weer wel.
Vreemd, ik sta open voor suggesties, hulp en oplossingen natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties.Ik heb het gelezen Menno, echter ik heb een storing.
De standaard werking is mij wel duidelijk, het raam gaat open om de drukverplaatsing mogelijk te maken. Echter hier gaat het raam al rijdend of geparkeerd open en weer dicht, uiteraard met gesloten achterklep. Dus er word ergens iets geactiveerd wat de beweging van het rechterraam inzet.Ik kon het niet laten om toch even bij de middelste doorvoer te kijken bij de dakrand en de achterklep. Dus, afdekkapje eraf, daar viel gelijk een plens water uit en diverse draden waarvan de isolatie zodanig is beschadigd dat het koper goed zichtbaar is. Heb de boel drooggemaakt, de kap er nog even af gelaten, ga eerst de bekabeling repareren en bij de antenne, die er pal boven staat, kijken of daar wellicht het water naar binnen komt. Ik word nu toch wel in twijfel gebracht waar één en ander zit en hoe het bedient word om het rechterraam te openen bij het sluiten van de achterklep.
Bedankt voor de reacties, gelukkig lijkt een ieder op één lijn te zitten, ik ga kijken bij de gasveren, draadjes/stekker los en zien wat er gebeurd. Belde ook nog met de Opeldealer, die verwezen mij naar de bedrading doorvoer aan de bovenzijde van de klep, tussen de scharnieren loopt daar inderdaad een soort geleiderail, heb daar al eens een draadbreuk voor de achterwisser gehad. Kan mij niet heugen dat daar ook iets aanwezig was voor de aansturing van het rechterraam. Hier toch alleen de wisserbedrading, derde remlicht en achterruitverwarmingbedrading ?
Het geeft mij meer vertrouwen om bij de gasveren te kijken.
Ik houd jullie op de hoogte, nogmaals bedankt.De achterklep moet ik stevig dicht duwen voor deze in het slot zit.
Is er een electrische verbinding bij het slot van de achterklep ?In mijn beleving opent het rechter raam al vóór dat de achterklep het slot bereikt, vandaar dat ik denk aan een benaderingsschakelaar. Rechts achter de bekleding in de “kofferruimte” heb ik een zwart kastje gezien met draden.
Wat dat moge zijn ??
Vandaag heb ik zelf ondervonden door met de Tigra te gaan rijden, het raam opent en sluit zich continue. Even gestopt, kontakt uit en weer aan, toen was het even weg. Daarna door een bocht en hup…….daar was het weer terug. Zelfs thuis terug op de parkeerplaats, met de sleutel in mijn hand, nog het raam open en weer dicht, en dan stopte het vanzelf.
Strange…….Het afkoelen na het warm maken is echt niet vreemd, en de bout, moer of wat dan ook gaat echt niet strakker zitten.
Bij uitlaat verbindingen is het de roest die spelbreker is, wat er gebeurd is het volgende, door het plotselinge afkoelen schrikt de roest in de schroefdraad los. Wij gebruiken deze techniek bij ons in de truckgarage al 10 tallen jaren, toen ik dit voor het eerst te horen kreeg reageerde ik ook zoals andere forumleden alhier. De logica zegt dat je het vast krimpt, echter, het tegendeel is waar. Wij gebruiken natuurlijk geen campinggasbrander maar 2 flessen, gas en zuurstof en een brander die geschikt is om het materiaal warm te maken. Kersrood is minder heet dan oranje/geel want dan ga je al richting het smeltpunt, pas daar voor op.
Probeer het gewoon eens, je kunt er niets mee verknoeien maar zult tot de conclusie komen dat het echt werkt.Het veiligste om afbreken te voorkomen is: Het gedeelte van het spruitstuk waar de bouten ingedraait zitten warm stoken, tot het materiaal ongeveer kersrood is, dan in één keer afkoelen met doeken die je in een emmer water hebt liggen, afkoelen tot het spruitstuk weer helemaal koud is.
100% dat je de bouten er dan zo uitdraait zonder dat de schroefdraad in het spruitstuk gaat vreten of dat de bouten afbreken. Monteren met nieuwe bouten en koperpasta.
Voor het loshalen van moeren geldt natuurlijk hetzelfde, warm maken en afkoelen. Bedek wel de overige delen alvast met een natte doek of een branddeken, zo voorkom je brandgevaar. Breek je een bout af dan word het probleem groter, door het warm worden en weer afkoelen word het materiaal kogel hard, uitboren is dan nog moeilijker dan het eigenlijk al is. Probeer maar eens in het hart van de bout te blijven boren, en met boortjes van de doehetzelfzaak word het niets, er zijn van Stahlwille mooie setjes met speciale boren en andere hulpstukken te koop, maar dan nog moet je afgebroken bout wel willen draaien. Ook dan is warm maken en afkoelen van het afgebroken stuk de enige optie.Succes, Simon.
Lekker toch, beppen over de vec ! Het is toch wel een wagen om trots op te zijn, en als je elkaar kunt helpen, waarom zouden we het niet doen hé.
Grootlichtrelais misschien kapot ?
Hoor je een klikje links in het dashbord als je de handel op sein of grootlicht zet ?Klopt, maar daarna leg je de kast niet even omgekeerd op schoot om de juiste connectoren en pen bezettingen te vinden. Daar gaat het eigenlijk om.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Astra station uit 1992.
Van alles geprobeerd, zelfs de sleepcontacten in de wissermotor schoonmaken, de draaipunten smeren, alles zonder voldoende resultaat, even lijkt het goed en is de ellende weer terug.
Uiteindelijk bij de Opeldealer een complete set gekocht die bestaat uit de motor en het stangenstelsel en het probleem was opgelost. Dit was de enige optie, want losse onderdelen waren niet te koop.
Je hebt dan wel alle armen van het stangenstelsel, de ruitenwisser assen en de motor.Als je de achterwisser inschakelt kijk dan even of je het asje in je achterklep ziet bewegen. Zo ja, dan zit de wisserarm los op het asje, als je met sleutel 13 dan het moertje aandraait moet de wisser werken. De bedrading voor de achteruitverwarming loopt ook het doorvoerbuisje in het midden van de klep en het plafond, vaker zijn hier draden gebroken, bij de Tigra van mijn dochter dus voor de achterwisser, misschien bij jouw Tigra wel voor de verwarming. Als je de schakelaar uittrekt, met je kontakt aan, hoor je dan links in het dashbord wel een klikje ? Hier zitten naast de zekeringen ook de relais. Succes !
Zeker dat de verklikker er in zit.
De Tigra van mijn dochter tingelt er vrolijk op los als het licht aanstaat, de motor niet draait en de deur word geopend.De voorste motorsteun moet je weghalen. Niet moeilijk te doen, maar wel voor de veiligheid en het terugplaatsen van de steun het motorblok ondersteunen met een potkrik. Aan de motorsteun zit ook een loop / spanrol voor de multiesnaar. Het word wel tijd voor de snaar, kun je eindelijk weer rijden in je Tigra. Succes !!
Hier maakte ik voor mijzelf min of meer uit op dat het om de loop van de distributieriem zou gaan, bij de 16 kleppers met 2 nokkenassen kan ik me goed voorstellen dat een tekening uitkomst bied om te zien hoe de riem moet lopen. De loop van de multiriem is namelijk eenvoudiger. Maar voor alle zekerheid een tekening gebruiken is niet verkeerd hoor.
Helemaal gelijk, iets te makkelijk gelezen, sorry.
Anderzijds…….er word om een tekening gevraagd, voor een multiriem……….
Maargoed, ik heb het verkeerd gelezen, dan valt alles mee.Er is al een topic over de distributiesnaar, onder de naam: probleem tigra (distributie riem).
Hier staat voor een 16V een mooie afbeelding hoe de snaar er op gezet moet worden.
Bedenk wel………….naast een kapotte snaar kan er nog meer kapot zijn, zeker bij de 16 kleppers.
Succes en sterkte aan je portemonnee, banksaldo en pinpas.Werkt de achterwisser niet via de stuurkolomschakelaar ?
Laat je vader dan even kijken bij de doorvoer van je achterklep.
Klep open, in het midden zie je het hulsje, die verdwijnt via een wit kapje in het plafond. Dat witte kapje kun je weghalen, achter de afdekdopjes zitten sterschroefjes, 2 stuks. Als je het kapje los hebt zie je onmiddelijk enkele draden lopen en een stekkerblokje. De blauwe draad is de stroomdraad naar de ruitenwissermotor, de zwarte draad is de draad voor de 0 stand en de bruine draad is de massa.
Hopelijk heb je hier iets aan, volg anders mijn topic bericht om diagnose te stellen. Succes !Heb zelf met een Astra F 1.6-16V een gebroken snaar gehad bij 120km/u.
Alle kleppen krom en enkele geleiders gebroken.
Na een rep van 1300 euro had ik ook een olieslurper.
Oorzaak……..de zuigers zijn zo hard met de kleppen in aanraking gekomen dat hierdoor de zuigerveren vast gedrukt raakte in de groeven. Naast olie zuipen vloog ook het brandstof gebruik omhoog, logisch.
Ook pufte de uitlaat blauwe walmen, de olieschraapveren zitten op het zwakste punt van de zuigers, namelijk in de buurt van de pistonpen, de kans op vervorming is hier het grootst en dat is ook precies wat er gebeurd als met hoog toerental / snelheid de distributiesnaar breekt.
Een revisie is het meest zeker om te doen, koop je een blok van de sloop weet je geen geschiedenis, en wie verteld jouw de staat van onderhoud ?de wisser er af halen en niet verder zoeken is wel het simpelste wat er is, en met zo’n groot achteruit is een wisser toch een uitkomst. En wat als de motor op een hoop draait…………niet zoeken en de motor naar de sloop brengen, gaten in de bodem maken en als Fred Flintstone de Tigra door het verkeer trappelen ??
Het kan niet anders zijn dan een kwaal, zeker als de achterklep regelmatig word gebruikt.
Nog een geluk dat er geen sluiting is ontstaan tegen het metalen stukje plaatwerk waar de witte afwerkkap aan geschroeft zit, dan zou op z’n minst de zekering klappen en heb je ook gelijk geen wissers op je voorruit meer, die zitten op één en dezelfde zekering………….is dat handig ?? -
AuteurBerichten