Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Een EGR cheater houdt je ECU voor de gek.
Deze electronica (lees: EGR-cheater) laat je ECU denken dat er nog een (werkende) EGR-klep is gemonteerd, terwijl je die gewoon kunt verwijderen en afdoppen.Let op: Dit gaat niet bij elk type motor werken!!!
Hoi Jericho,
Bedankt voor je reactie!
Nee, ik ben niet naar Driessen geweest, daar kom ik al lang niet meer…. die denken alleen maar in €€€€€’s.
Ik ben bij Vullings in Oirschot geweest, die over het algemeen toch wel goed met de klant meedenken en met goede oplossingen komen.Maar misschien heeft de verkeerde monteur erna gekeken, of was ‘t druk en hadden ze niet veel tijd voor mij…
Ik heb er in elk geval een slecht gevoel aan over gehouden, dat ik voor het resetten van een storingsmelding wel even 30,- euri’s mocht afrekenen, terwijl er bij werd gezegd dat de lamp best wel weer ‘s aan kon gaan en mijn probleem niet werd opgelost.Ik heb er al veel op internet over gelezen en ben er zo goed als zeker van, dat de EGR bij mijn motortype (Z2.2SE) gewoon uitgeprogrammeerd kan worden… maar dan heb je een TECH II nodig en dan ben je eigenlijk al gebonden aan een Opel-dealer.
En het probleem bij (meeste) Opel-dealers is, dat ze veel liever een nieuwe EGR-klep monteren, want daar is veel meer aan verdiend, dan aan het uitprogrammeren van de EGR !
Jammer dat er tegenwoordig zo wordt gedacht door de merkdealers.
En dan vinden ze het gek dat er dan steeds meer autobezitters wegblijven voor onderhoud…Maar nogmaals, als er iemand een TECH II heeft en mij kan helpen… GRAAG !
Gr.
MartinNiemand een reactie….??? :(
Kom op techneuten !
UPDATE:
Ik heb gisteren de slang die vanaf de benzinetank naar de actieve koolstoffilter loopt EN de slang die vanaf het koolstoffilter naar de electr. brandstof ontluchtingsklep lopen losgemaakt. (op die groene snelsluiting onder de motorkap tegen het rechter voorspatbord).
Vervolgens heb ik op de aanvoerleiding naar het koolstoffilter geblazen. Uit de retourslang die naar de brandstof ontluchtingsklep loopt kwam lucht, dus volgens mij kan het actief koolstoffilter niet verstopt zijn… en hoeft dus volgens mij dan ook niet vervangen te worden.Vervolgens heb ik de electr. brandstof ontluchtingsklep uitgebouwd. Dit was een vrij lastig karwei, want die zit tussen het luchtfilter en de voorzijde van het blok, net onder een dikke radiateurslang, waardoor je weinig ruimte overhoudt om te sleutelen.
Maar goed… nadat deze brandstof ontluchtingsklep was verwijderd heb ik deze getest door er 12 Volt op te zetten. Je hoort de klep dan tikken en nadat er op een bevestigde slang werd geblazen, kwam er op bepaalde momenten (als de klep open stond) lucht doorheen. Dus je zou zeggen dat die dan ook niet kapot is…
Ook heb ik de slang, vanaf de brandstof ontluchtingsklep naar de inlaat op het blok, gedemonteerd en ik zag dat deze slang op de inlaat was bevestigd aan een plastic (gebogen) nippel/wartel. Deze nippel kun je losschroeven en uitnemen.
Ik zag dat deze nippel behoorlijk wat rotzooi, soort van koolstofaanslag, had langs de randen.
Ook het gaatje waar deze nippel inzat op de inlaat, had behoorlijk wat van deze aanslag.
De nippel en het gaatje zijn door mij voor zover mogelijk gereinigd met alleen een doekje, geen oplosmiddelen gebruikt.Hierna heb ik alles weer teruggemonteerd. Ik heb er echter nog niet met de Zafira gereden en de zon heeft ook nog niet geschenen ;)
Ik vraag me nu af hoe die aansluiting op de inlaat zo vuil kan zijn en aanslag kan hebben… want door die aanvoerslangen zouden in principe alleen maar benzinedampen moeten komen… waar komt die aanslag dan vandaan en zou dit verderop in de inlaat voor een verstopping kunnen zorgen :hmmz
Wie heeft dit ook al eens meegemaakt ?
Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor de benzinedampen die ik regelmatig ruik als mijn auto enige tijd in de zon heeft gestaan of er even mee gereden is.Gr.
MartinHey Collin,
Er hebben best veel Opel bezitters -en dan met name Zafira rijders- last van dit benzinedamp probleem…
Er worden diverse topic’s over gestart, maar ik heb helaas nog niet echt een bericht gevonden waarin de oplossing wordt gemeld.
Het moet, gezien de vele meldingen, toch eigenlijk een bekend probleem zijn waarvoor een oplossing is..?Ik hoop dat iemand ons kan helpen, want volgens mij kan dit ook nog wel eens (brand)gevaarlijk zijn. :(
Indien ik de oplossing heb, zal ik ‘m zeker hier ook posten, zodat de anderen hier ook iets aan hebben.Gr.
MartinHoi Cobus,
Ik ben benieuwd of jou probleem is opgelost en de benzinelucht is verdwenen…
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Zafira A Z2.2SE autom. uit 2003.
Zie hiertoe het topic: viewtopic.php?f=187&t=156301&p=2224966#p2224966Het lijkt erop dat veel Opel’s hier last van hebben…
Wat is wijsheid? :hmmzHoi Paul,
Ik ben benieuwd of jouw probleem is opgelost… en wat uiteindelijk de oorzaak was.
Ik heb namelijk ook een Opel Zafira A Z2.2SE automaat uit 2003 en EXACT hetzelfde probleem als jij hierboven omschrijft.Mijn probleem openbaarde zich door een zeer snel teruglopende benzinemeter en een sissende tankdop (tijdens het losdraaien).
Mijn benzinetank werd dus kennelijk vacuum gezogen. Ik heb toen als tijdelijke oplossing voor het vaccuum zuigen, een heel klein gaatje in mijn tankdop gemaakt, waarna het vacuum probleem was opgelost.Ook ruik ik regelmatig een sterke benzinelucht als mijn auto in de zon heeft gestaan of nadat er een stuk mee is gereden.
Deze benzinelucht lijkt vanaf onder de motorkap te komen en niet uit de buurt van de tankdop!
Nadat ik alle mogelijke oorzaken heb onderzocht en e.e.a. op internet heb nagelezen, lijkt mij het meest waarschijnlijke dat ook mijn actieve koolstoffilter en/of de elect. brandstof ontluchtingklep defect is…Tijdens navraag bij de Opel dealer bleken de aanschafprijzen hiervan niet mals:
– Actief koolstoffilter: 149,- euro ex. BTW
– brandstof ontluchtingsklep: 36,- euro ex. BTWOm dit nu maar even te vervangen, zonder er zeker van te zijn of dit ook werkelijk de oorzaak is, lijkt me een duur grapje.
Bovendien zei een monteur bij de Opel dealer dat hij nog nooit een actief koolstoffilter had hoeven te vervangen, omdat deze nagenoeg nooit kapot gaan….
Vandaar dat ik benieuwd ben naar jou definitieve oplossing !?Ik weet dat jou laatste reactie inmiddels al een jaar geleden is, maar misschien krijg ik toch nog een reactie van jou of iemand anders.
Alvast bedankt hiervoor!Gr.
MartinOK, bedankt voor je snelle reactie.
Ik vind het dan alleen vreemd dat je wanneer je gaat zoeken op een einddemper voor bv. een Zafira 2.2 je een aantal verschillende einddempers ziet, zowel voor de 1.6 / 1.8 / 2.2 en 2.2 sport met allemaal verschillende bestelnummers. :hmmz
En dat hier bovendien ook nog eens een ander prijskaartje aan hangt…:o en dan heb ik het over hetzelfde merk uitlaat.
Worden we nu gefopt met al die verschillende prijskaartjes of zit er toch ergens verschil… meer vermogen met de juiste uitlaat ???
-
AuteurBerichten