Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik kan me voorstellen dat het lampje ten onrechte gaat branden. Misschien door sluiting ergens? In dat geval zou het kunnen dat er geen storing is toch? Het is een bovag bedrijf dat hier in de regio goed staat aangeschreven, dus ik geloof niet direct dat hij me op wil lichten :-). Misschien is de foutcode per ongeluk gewist ofzo, dat zou natuurlijk wel kunnen.
Aha! Dat verduidelijkt het een en ander. Echter, de monteur gaf aan dat er geen foutcode instond toen hij mijn auto had uitgelezen. Het lampje was bij een volgende start ook weer uit.
Volgens de monteur zou het nog in de boord computer kunnen zitten die langzaam aan het aftakelen is?
Maar vandaar dat ik de melding eigenlijk “live” wil vangen, ik ben bang dat hij weg is als ik hem uit zet. Maar goed, dan zou ik het ook met draaiende motor zelf kunnen bekijken. Op zich is die 20 euro dan niet zo duur in vergelijking met een garage bezoek. Zit de software die nodig is er dan gewoon bij?
Ik zie mezelf ook niet echt de komende dagen/weken rijden met een laptop in de auto :-). De bedoeling is primair alleen maar op de foutcode door te kunnen geven aan de garage. De rest wat die apps tonen lijkt me best geinig om te zien tijdens het rijden, maar is eigenlijk niet van belang. Het gaat me in eerste instantie om de foutcode waardoor het lampje gaat branden.
Is dat onmogelijk met een standaard ODB2?
Ik zag nu ook een ScanMyOpel app in de playstore staan, maar die moet ik nog testen.
Ok, dat klinkt positief. Maar nu; aangezien ik niet zo’n pimper ben, waar koop je zo’n backlight? Ik neem aan dat zoiets exact op maat is m.b.t. het led display?
Oei. Ik heb geen idee wat er nu in zit…
Ik heb een 1.6 benzine motor. Een 1.6 i 16V (100Pk) benzine volgens mister-auto :-). Ik zal even in het boekje kijken inderdaad en bijvullen. Ohja, hoe weet ik nu hoeveel ik er bij moet gooien? Is elk streepje 0,1 ltr ongeveer? Of 0,2?
Ok. En waarom zou je zoiets doen? Staat het leuker? Rijdt het beter? Ik zou denken: hoe breder de bander, hoe hoger het benzineverbruik?
Dat vroeg ik mij dus ook af! Zou ik dit weer 205 kunnen maken als ik de achterbanden ooit moet verwisselen? Maar het is de breedte, dus daar kun je toch niet zomaar een andere maat op zetten? De ‘dikte’ zeg maar, dat is die 55 geloof ik? kan ik me nog voorstellen .. maar de breedte kan je toch niet zomaar breder maken?
Voor de search engines: in mijn geval bleek de oplossing te zijn om de dikke rode draad met de dunne rode draad te verwisselen. Dankzij een tip van een garage. Dus dat heb ik gedaan en nu werkt het als een zonnetje. De instellingen van mijn radio blijven keurig bewaard, en de radio gaat netjes vanzelf uit als ik de sleutels uit het contact haal.
Heb vanavond een poging gedaan om het probleem op te lossen. Uiteindelijk heb ik toch een kroonsteen gebruikt, al was het maar om te proberen of het iets uit zou halen. Er was een carkit van Nokia geinstalleerd uit de tijd dat SMS-en nog geld kost. De vorige eigenaars hebben van rood, geel en bruin afgetakt om het ding aan te sluiten. Dus ik dacht: mooi; die rode en gele moet ik hebben en omdraaien.
Dat ging dus niet werken. De stroom bleef nu inderdaad op de radio, maar er kwam geen geluid meer uit de speakers. Ook had ik het idee dat de verklikker gek ging doen, maar ik weet nog niet helemaal zeker of dit nu gewenst gedrag is, aangezien hij ook een pieptoon geeft als de sleutels nog in het contact zitten.
Nu viel me wel op dat er nog een soort ISO stekker te vinden is. De dubbele ISO stekker past zo in mijn radio, en dan lijkt alles goed te werken (op de stroom na dan). Maar waar is deze andere stekker dan voor? Op de afbeelding rechts.
Alvast bedankt!
Die kabel is ook niet erg lang, dus solderen zal ook lastig worden denk ik. Kroonsteentje lijkt mij het makkelijkst. Moet ik eerst nog de stroom eraf halen ofzo? Een schok zal ik wel overleven gok ik, maar gaan er wellicht zekeringen aan als ik bezig ben met het strippen van het draadje?
Dat hebben ze er niet bijgeleverd, zo luxe is de radio nu ook weer niet ;-). Hoe kan ik dan het beste de draadjes om draaien. Doorknippen en een kroonsteentje er tussen? Of is het mogelijk de draadjes uit die ISO stekker te pielen en weer terug te plaatsen? Die kroonsteen lijkt mij op zich het makkelijkst.
Het is inderdaad wel normaal dat de radio uit gaat als ik de sleutel er uit haal. Maar in mijn vorige auto, als ik de sleutel er weer in deed en de auto weer aan, ging de radio verder waar hij gebleven was. Bovendien waren mijn instellingen gewoon nog hetzelfde: de radio stations stonden in memory, het irritante bliepje dat ik had uitgeschakeld was nog steeds uit, en mijn telefoon werd automatisch verbonden met de radio.
In mijn vectra is het zo dat als ik de auto weer aan zet, de radio uit blijft. Deze moet ik met de power button aan zetten, en alle instellingen zijn weer terug bij de fabrieksinstellingen. En dat is dus volgens mij niet in orde.
Zou dat ook te verhelpen zijn door rood en geel om te wisselen?
-
AuteurBerichten