Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@haasje17 : Hartelijk dank voor de tips. Ik ben (gezien het ‘vrolijke’ weer van de afgelopen weken en de tijd van het jaar met al z’n onontkoombare beslommeringen ) er nog niet toe gekomen, om aandacht te schenken aan beide tips. De eerste had ik van jou. Over de 2e tip heb ik afgelopen week ook al gelezen (met foto-uitleg mbt de richting/CC-stengel) elders op dit forum. Wellicht kwam die info ook wel van jou? Ik ga beide zaken onderzoeken, zodra ik een droge ruimte heb, om de klus te klaren. Tevens heeft een goede kennis van mij (gepensioneerd Opel-monteur) de beschikking over een computer met Tech2-sofware 9incl Opel-inlog). Dat zou uitlezen mogelijk maken en hij weet hoe te handelen wat betreft het uitbouwen van het stuur en de CIM. Helaas zie ik hem echter weinig, omdat hij nog steeds druk is met van alles (oa met de ombouw van een A-Corsa naar een regelrecht PK-kanon voor zoonlief :-D ) en ook nog een eind uit de buurt woont. Ik heb het echter al met hem besproken en we gaan proberen samen wat tijd te vinden voor de aanpak van CIM en stuurstengel. Dan pak ik gelijk ook de wisselstengen mee, want die intervalverstelling reageert ook niet lekker meer. Ik vermoed een vergelijkbaar probleem.
Hoewel het mogelijk even een week of wat kan duren, voor ik dit aangepakt heb en hopelijk het probleem daadwerkelijk gevonden en opgelost, zal ik mijn bevindingen wel gaan posten. Wellicht heeft een ander er dan ook wat aan. V
Voor nu héél hartelijk dank voor je bijdrage, alvast een goede jaarwisseling gewenst en een voorspoedig 2025!@Haasje17 : Nee dat tip kreeg ik nog niet, maar dat zal ik sowieso gaan doen.
Inmiddels heb ik al wel weer de remlichtschakelaar vervangen voor een nieuwe (en omdat het toch los lag direct ook maar de koppelingsschakelaar van € 9,-) en dat lijkt tot nu toe te helpen wat betreft de primaire functie ven het ding; de remlichten schakelen. Het lijkt erop, of daarmee probleemdeel ‘remlampen blijven branden’ voor nu is opgelost. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn, dat ze die oude schakelaar niet hebben vervangen, maar wellicht getracht hebben het ding weer gangbaar te maken met contactspray of zoiets?
Maar deel 2 in dit verhaal: de Cruise Control, die houd zich nu al 2 weken helemaal dood. Die gaat geen moment meer aan. Ook niet nu de remlichten weer -zo het lijkt- prima functioneren. Daar heb ik inmiddels op dit forum al een topic over gevonden, met de nodige info mbt slecht en vals contact en versmeerde contacten en zo. Dat ga ik ook maar eens uitvogelen.
Maar ik ga ook zeker een blik in die zekeringkast werpen, om de zaken daar eens te checken op vocht en corrosie. Al is het preventief. Dat kan überhaupt geen kwaad.Dank voor je tip in elk geval!
PS: volgens de verkoper was de remlichtschakelaar voor verkoop ook vervangen ivm een storingsmelding. en dat lijkt te kloppen, omdat er schade zat aan een bevestigingspunt van de pedaalruimte-afdekkap (schroefpunt achter de lichtschakelaar afgebroken).
Nog een opmerking bij bovenstaande: Er zijn op een Tech2 die na de aankoop op m’n Vectra is aangesloten geweest ook diverse (oude) storingen gevonden, die blijkbaar niet (geheel) gewist zijn. Eén daarvan was de storing P0170 sympto 11 / O2 sensor arm mengsel
met op dat moment de melding BIC-status : niet aanwezig. De persoon in kwestie kon door omstandigheden niet zo zeggen, wat dit betekende. Ik kan hierdoor niet nagaan, of die storing ooit verholpen is en de melding niet gewist, of dat de storing vrij nieuw was. Ik heb gedurende de laatste maanden geen storingsmelding gehad. Wellicht iemand met meer kennis van zaken en of ervaring op dit gebied13 maart 2024 om 21:35 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550733@liviu2004 & @opeltje17 : Afgelopen zaterdag heb ik een nieuw kleppendeksel geplaatst en het probleem is verholpen. De motor draait nu zoals je mag verwachten. Ik kan over het olieverbruik na een paar dagen natuurlijk nog niets vaststellen, maar het benzine verbruik is dramatisch gedaald en het momentane verbruik is vééél stabieler (lees: normaal) dan hiervoor. Ga ‘m op niet al te lange termijn nog een keer een complete flush geven om de motor intern ook goed te reinigen. Dit nadat we de carterpan hebben verwijderd (en schoongemaakt) voor vervanging van de oliepeilsensor.
Dak voor de hulp!7 maart 2024 om 18:28 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550571Ik had @Liviu2004 al wel bedankt voor de info, maar uiteraard ook aan jou hartelijk dank daarvoor.
Inmiddels heb ik het kleppendeksel bij Porza besteld en in huis. Hopelijk heb ik de komende dagen even tijd om het ding te plaatsen en te testen of de problemen stotteren, inhouden, hoog olie- en pittig benzinverbruik daarmee uit de wereld zijn. Ik hoop het van harte…!Daarna zal ik het oude geval ook even ontleden, om te zien hoe dat eruit ziet; een kapotte ontluchtingsklep.
Ik houd jullie op de hoogte.
3 maart 2024 om 18:19 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550459@liviu2004
Hartelijk dank voor de concrete info. Vanmiddag bij het inhalen van 2 sukkelaars hing de Vectra ook even kort een leuk rookgordijntje boven het asfalt. Dat deed-ie laatst ook 1 keer (voor zover mij dat is opgevallen…), maar toen was alles achter mij in een geweldig dikke nevel gehuld Dat was nu niet. Maar dit zal wel ten grondslag liggen aan het olieverbruikIk heb (uiteraard) al wat breder onderzoek gedaan. Een maat van mij is Opel monteur (sinds afgelopen zomer met pensioen) en zijn vermoeden ging in dezelfde richting als die van jou, maar heeft de auto nog niet horen lopen of in gereden. Ook hij had het over vervanging van het hele kleppendeksel, hoewel men idd ook enkel de klep kan wisselen. Deze kleppendeksel had ik al zien staan en de losse membraanklep ook. Vroeg me in eerste instantie af waarom dan de hele deksel te wisselen, maar bij 2 gelijke adviezen neem ik dat bij deze direct aan als de beste oplossing.
Die zal ik dan zsm gaan aanschaffen en gaan vervangen. Baat het niet, dan schaad het de portemonne ook niet gigantisch en heb ik dat tenminste uitgesloten. Kleppendeksel vervangen lukt wel, mits ik passend gereedschap / bitjes heb. Anders wacht ik wel tot m’n maat de ex-Opelmonteur tijd heeft, die heeft het gereedschap zeker of koop ik het spul wel.
Dit is de enige klep in dat ventilatie/ontluchtingsysteem dat genoemde problemen kan veroorzaken? want mocht er nog een risicofactor uit te sluiten is door vervanging, dan hoor ik het graag. Ik meende te hebben begrepen dat er nog een ventilatie klep kan zitten (soort T-stukje) die het leven wel eens zou laten, maar weet niet of deze kelp ook op een z18xer zit. Als dat de wereld ook niet kost, vervang ik dat evt direct mee, want soms is meer kopen ineens net zo duur dan voor alles losse delen telkens verzendkosten dokken3 maart 2024 om 11:42 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550447@liviu2004
Dank voor je antwoord. Maar dan roept bij mij wel weer de volgende vragen: waar staat pcv voor en waar zit die PCV-klep op een Z18xer. De antwoorden daarop zouden helpend zijn. Foto’s en/of Youtube-linkje evt ook. Dan heb ik denk ik voldoende houvast voor de stap naar reperatie.
Heb wel de nodige probleemanalyse-ervaring opgedaan met m’n voorgaande Vectra B Z18XE, maar dit blok wijkt daarvan toch nog wel op de nodige punten af (ondanks slechts die ene extra ‘R’ in de typenaam)Alvast bedankt
2 maart 2024 om 20:45 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550442Aanvulling van bovenstaande:
Vandaag heb ik nog gemerkt, als ik de olievuldop van de draaiende motor haal, de motor ineens onregelmatiger begint te lopen. Dop er weer op en de motor draait weer stabiel. De dop wordt bij terugzetten ook echt op de vulopening gezogen. Er lijkt een vacuüm te heersen onder het kleppendeksel.
-
AuteurBerichten