Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18550439
    RodeSedan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 March 2024

      Ik rijdt sinds 6 weken een verder echt keurig onderhouden Vectra C Station Executive van 2008 meteen Z18XER motor. Gekocht van  een handelaar met 141.000 km op de klok (NAP en ingevulde dealer-onderhoudsgeschiedenis tot 132.000). Bij aankoop viel op dat de motor helemaal onderin ietsje stoterig was. Maar verder leek hij goed te lopen. Heb tijdens de testrit van ca 30 km de motor ook niet helemaal ‘losgetrokken’. Wel even boven de 3500 rpm geweest, maar toen is me niets opgevallen. Na aankoop en de rit naar huis (± 1½ uur later) Bleek bij het opdraaien van de oprit naar de A1, dat de motor echt niet lekker meer vooruit wilde. Vanaf zo’n 2800 rpm begon de motor stoterig te lopen en vanaf zo’n 3300 rpm tot circa 5000 hield hij echt in. Er zaten behoorlijke dips in de trekkracht. Onderin liep de motor redelijk naar behoren, met een klein hikje.
      Anderhalve week later bleek dat de motor waarschijnlijk wel een redelijk fors olieverbruik heeft. Ook het benzine verbruik is navenant; flink hoog naar mijn mening (8,3 L/100km) bij een rustig rijstijl.
      Ik heb de motor daarna laten reinigen met waterstof en een oliewissel gedaan met (gedeeltelijke) flush. De gedeeltelijke flush had overigens meer effect dan die H2-reiniging. (Op termijn volgt een 2e oliewissel met volledige motorflush).

      Kort geleden heb ik ook de bougies gewisseld (origineel GM), en hierbij bleek dat 1 bougie duidelijk slechter was dan de 3 anderen. Op die ene zat erg veel kool en het iso-potje was binnenin was deels weg. Na bougiewissel werd de motorloop onderin wel weer een stuk fijner en het optrekken onderin is nu best wel OK. Het hikje daar is weg en de loop vrij soepel.

      Dit alles is nog echter nog steeds geen oplossing gebleken voor de slechte loop in het middentoerengebied. Het stoterig optrekken en  leek het in eerste instantie ook over te zijn , maar tijdens diverse ritten daarna bleek het probleem nog steeds niet weg. De loop is wel licht verbeterd (want bougies waren wel redelijk op). Het gebied van haperen en inhouden is wel ietsje minder, maar is nog steeds fors aanwezig. Maar nu tussen 3300 en 4500 rpm en  daarnaast is het benzine verbruik , in tegenstelling van wat ik verwacht had met nieuwe vonkpitten, eigenlijk eerder nog slechter dan beter geworden.
      Ook een raar bijkomend ding (waarvan IK denk dat het verband houd) met het voorgaande: ik gebruik de cruise control (‘cc’) echt héél erg véél!!! Die ‘cc’ staat bij mij vaker aan dan uit. Alleen…. als ik afrem op de motor of de ‘cc’ handmatig uitzet, dan geeft de motor soms 1 of 2 kleine extra ‘hikken’. Na optrekken blijkt dan dat ‘cc’ even zin heeft in z’n werk omdat-ie dan niet meer in wil schakelen. Dan moet ik eerst een versnelling terug, dan kort en fel optrekken en dan is de ‘cc’ weer in te schakelen.

      Wie herkent deze combi van zaken, heeft hier ervaring mee en/of kan een een concrete zoekrichting geven. :yahoo:

      #18550442
      RodeSedan
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 March 2024

        Aanvulling van bovenstaande:

        Vandaag heb ik nog gemerkt, als ik de olievuldop van de draaiende motor haal, de motor ineens onregelmatiger begint te lopen. Dop er weer op en de motor draait weer stabiel. De dop wordt bij terugzetten ook echt op de vulopening gezogen. Er lijkt een vacuüm te heersen onder het kleppendeksel. :scratch:

         

        #18550446
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          PCV klep beschadig. Dan heb je heel veel ellende met de motor.

          #18550447
          RodeSedan
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 March 2024

            @liviu2004
            Dank voor je antwoord. Maar dan roept bij mij wel weer de volgende vragen:  waar staat pcv voor en waar zit die PCV-klep op een Z18xer. De antwoorden daarop zouden helpend zijn. Foto’s en/of Youtube-linkje evt ook. Dan heb ik denk ik voldoende houvast voor de stap naar reperatie.
            Heb wel de nodige probleemanalyse-ervaring opgedaan met m’n voorgaande Vectra B  Z18XE, maar dit blok wijkt daarvan  toch nog wel op de nodige punten af (ondanks slechts die ene extra ‘R’ in de typenaam)

            Alvast bedankt

            #18550450
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Positive crank ventilation.

              Membraam is onderdeel van je kleppendeksel, in theorie zou je die los kunnen vervangen maar is niet aan te raden.

              Beste is om de kleppendeksel compleet te vervangen met een originele: https://www.porza.nl/product/cilinderkopkap-general-motors-55564395

              Hier staat zat over op YouTube.

              #18550459
              RodeSedan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 March 2024

                @liviu2004
                Hartelijk dank voor de concrete info. Vanmiddag bij het inhalen van 2 sukkelaars hing de Vectra ook even kort een leuk rookgordijntje boven het asfalt. Dat deed-ie laatst ook 1 keer (voor zover mij dat is opgevallen…), maar toen was alles achter mij in een geweldig dikke nevel gehuld :wacko:   Dat was nu niet. Maar dit zal wel ten grondslag liggen aan het olieverbruik

                Ik heb (uiteraard) al wat breder onderzoek gedaan. Een maat van mij is Opel monteur (sinds afgelopen zomer met pensioen) en zijn vermoeden ging in dezelfde richting als die van jou, maar heeft de auto nog niet horen lopen of in gereden. Ook hij had het over vervanging van het hele kleppendeksel, hoewel men idd ook enkel de klep kan wisselen. Deze kleppendeksel had ik al zien staan en de losse membraanklep ook. Vroeg me in eerste instantie af waarom dan de hele deksel te wisselen, maar bij 2 gelijke adviezen neem ik dat bij deze direct aan als de beste oplossing.
                Die zal ik dan zsm gaan aanschaffen en gaan vervangen. Baat het niet, dan schaad het de portemonne ook niet gigantisch en heb ik  dat tenminste uitgesloten. Kleppendeksel vervangen lukt wel, mits ik passend gereedschap / bitjes heb. Anders wacht ik wel tot m’n maat de ex-Opelmonteur tijd heeft, die heeft het gereedschap zeker of koop ik het spul wel.
                Dit is de enige klep in dat ventilatie/ontluchtingsysteem dat genoemde problemen kan veroorzaken? want mocht er nog een risicofactor uit te sluiten is door vervanging, dan hoor ik het graag. Ik meende te hebben begrepen dat er nog een ventilatie klep kan zitten (soort T-stukje) die het leven wel eens zou laten, maar weet niet of deze kelp ook op een z18xer zit. Als dat de wereld ook niet kost, vervang ik dat evt direct mee, want soms is meer kopen ineens net zo duur dan voor alles losse delen telkens verzendkosten dokken ;-)

                 

                #18550571
                RodeSedan
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 March 2024

                  @opeltje17 ,

                  Ik had @Liviu2004 al wel bedankt voor de info, maar uiteraard ook aan jou hartelijk dank daarvoor. :good:
                  Inmiddels heb ik het kleppendeksel bij Porza besteld en in huis. Hopelijk heb ik de komende dagen even tijd om het ding te plaatsen en te testen of de problemen stotteren, inhouden, hoog olie-  en pittig benzinverbruik daarmee uit de wereld zijn. Ik hoop het van harte…!

                  Daarna zal ik het oude geval ook even ontleden, om te zien hoe dat eruit ziet; een kapotte ontluchtingsklep.

                  Ik houd jullie op de hoogte.

                  #18550733
                  RodeSedan
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 March 2024

                    @liviu2004 & @opeltje17 : Afgelopen zaterdag heb ik een nieuw kleppendeksel geplaatst en het probleem is verholpen. De motor draait nu zoals je mag verwachten. Ik kan over het olieverbruik na een paar dagen natuurlijk nog niets vaststellen, maar het benzine verbruik is dramatisch gedaald en het momentane verbruik is vééél stabieler (lees: normaal) dan hiervoor. Ga ‘m op niet al te lange termijn nog een keer een complete flush geven om de motor intern ook goed te reinigen. Dit nadat we de carterpan hebben verwijderd (en schoongemaakt) voor vervanging van de oliepeilsensor.
                    Dak voor de hulp! :good: :good: :good:

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.