Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bedankt!
Ik heb de methode van the pcv fix kit aangehouden van die man met die chevy cruze.
foto 1: Deze ventilatieklep gaat maar 1 richting op naar het inlaatspruitstuk. Na het terugslagklepje heb ik een T stuk geplaatst zodat de turbodruk via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo gaat.
foto 2: Hier zie je dat het T stuk ertussen zit
foto 3: De dunne slag is dus de vervanger van het PCV-klepje in het spruitstuk. Het T stuk op de dikke slang is misschien niet de juiste maar ik had even niets anders maar in theorie denk ik wel dat het werkt.
De dikke slang is de normale carterdruk die vanuit het kleppendeksel richting de inlaatturbo gaat.
foto 4: Hier zie je de dikke slang terug naar de turbo lopen
foto 5: Dit is een beetje het idee wat ik na gemaakt heb. met deze manier schakel je de PCV-klep uit omdat je die dicht maakt en dan kan de turbodruk nooit meer via het carterventilatie het motorblok in schieten zodat de motor teveel drukken opbouwt. (mijn motor lekte op meerdere plekken olie naar buiten) op de nieuwe manier kan de lucht enkel nog via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo.
Na deze reparatie hebben we weer flink gereden en tot op heden lekt de motor geen olie meer uit de inlaat.
De auto lekt nu alleen nog een klein beetje bij de carterpan.
foto 6: Ik heb dus inmiddels al 2 keer een nieuwe vloeibare pakking geprobeert maar de pan blijft op dit punt lekken.
Ik ga vandaag bij de opel dealer informeren of zij een pakking kunnen bestellen en als dat niet lukt ga ik er zelf een maken.
Waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe pan bestellen want wil gewoon op safe spelen.
Tot zover de olielekkage
Heb inmiddels het inlaatspruitstuk schoongemaakt en de pcv-klep verwijdert en dicht gemaakt met 2 componenten lijm.
Foto 1 met de pcv-klep (champignon)
foto 2 is de pcv klep verwijdert en dicht gelijmt.
Ik heb daarna de inlaat weer terug op de motor geschroefd en alles weer aangesloten.
De slangen van de carterventilatie heb ik niet aangesloten want die ga ik verleggen.
Ik neem het idee van de pcv fix kit over die ik via iemand hier op het forum heb gelezen.
Ik ben vergeten fotos te maken van de omleiding van de carterventilatie. Ga dat vandaag proberen om die temaken en ga ook kijken of de auto nog steeds zo erg olie lekt.
Ik denk dat het blauwe skoepwiel aan de onderzijde komt te zitten.
Groeten
Heb je er een foto van?
Er zal geen merkteken op zitten omdat die gewoon mee draait met de riem als de motor loopt. Ik denk dat die er gewoon op kan op welke manier dan ook.
Succes ermee
Hier nog een foto van het spruitstuk
Ik heb er nu de inlaat af liggen om te kijken hoe het eruit ziet met de pcv klep. Bij de inlaat zie ik dat oranje rubbertje liggen dus in denk dat dat klepje kapot is. Ga zometeen het spruitstuk goed schoonmaken om beter tezien hoe het eruit ziet.
Ik heb via dit forum meer gelezen over dat pcv klepje dus ik denk dat ik dat ga afsluiten en ombouwen zoals in dat filmpje wat ik daar vond.
Om eerlijk te zijn zou ik het zo niet weten. Ik zou wel als eerste richting je cilinderkoppakking denken of miss wel een gescheurde kop of onderblok.
Heb zelf ooit een gescheurd onderblok gehad waar ik pas achter kwam nadat alles daarboven vernieuwd was…
Succes ik volg je topic mee!
Groeten Pieter
Storing is weg!
Het ventilatie ontluchtingsklep was de dader voor mijn P0171 code.
Groeten
Zojuist gisteravond het kleppendeksel met nieuwe pakking vervangen en na een proefrit van 10min inderdaad geen olielekkage meer gevonden vanuit de boven zijde. De oorzaak was die pakking.
Echter lijkt het nu wel zo dat de auto nog olie lekt vanuit de distributie kant. Ik ben bang de het de krukaskeerring is… ik ga hier van de week verder onderzoek naar doen.
Ik heb gister ook die ventilatie klep eraf gehaald en gecontroleert of ik eraan kon zuigen en of ik erdoor heen kon blazen, zuigen lukt niet en blazen gaat wel.
Deze zou dus nu stuk zijn?
Ik denk dat ik die venilatieklep gewoon is vernieuw om dat alvast uit te sluiten.
Hallo Fon,
Ik ga dit zeker nog controleren dit weekend. Wat doet die klep zoal? Wat is de functie ervan?
Ik heb gister alles schoongemaakt en met remreiniger over veel rubbere aansluitngen en klemmen gespoten om te kijken of de auto reageert erop maar dat was niet het geval. Er zat ook teveel motor olie op en de auto lekte inmiddels ook redelijk veel olie ( motorblok was erg nat) en ook boven bij de bougies lag olie. Heb nu een nieuw kleppendeksel met pakking besteld dus hopen dat dat dan over is.
Groeten Pieter
Hee Bas!
Leuk project heb je!
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn Opel Rekord D op gelapt en hem een nieuwe jas gegeven. Wat ik je kan aanraden is gewoon lekker eraan gaan knutselen maar wel genoeg foto’s ervan maken hoe iets zat zodat je het naderhand als je het even niet meer weet terug kan zoeken hoe het zat.
Ik heb zelf ook zo mijn hobby werkplaats en ik vond en vind het nog steeds erg leuk om zo’n oudje rijdend op de weg te houden. Het is toch een beetje het cultureel auto erfgoed wat er nog is in Nederland.
Succes met jouw Opel !
De gaskabel heb ik zojuist net vervangen omdat ik er een ander inlaat en carburateur erop monteerde.
Vanmorge weer lekker bezig geweest om het lpg af te stellen en dat zit opzich wel goed. Als ik nu gas geef dan heb ik ook power…
Dit is mijn lpg mengstuk
Nu heb ik wel weer een ander probleem waar ik niet uitkom.
Als de auto stationair loopt, loopt hij lekker maar als ik dan het pedaal bedien dan blijft hij regelmatig hoger in zijn toeren hangen. Als ik dan wat speel met het pedaal zakt het weer naar stationair toeren.
Heel vreemd…
Ik heb nu de shoke helemaal verwijdert incl dat vacuum potje met stang en heb de stelschroef zodanig verzet dat die niets kan raken.
Nog steeds het zelfde probleem…
Wat kan ik nog doen?
Goedenmorge,
inderdaad, het lpg moet ook weer opnieuw worden afgesteld. Ik kreeg hem eerst niet goed lopend omdat de 2de klep niet opende, ik ga het vandaag nog is proberen.
Heb afgelopen week de carburateur helemaal zuiver en alles gangbaar gemaakt maar die 2de klep van 46mm wil heel soms nog klemmen. Nu is mij verteld dat die misschien een klein beetje krom is geraakt als de carburateur ooit een backfire heeft gehad. Ik heb die klep een beetje op het oog die kant op getikt zodat die niet meer klemt maar dat is even afwachten hoe alles reageert als hij loopt.
Ik zal straks even een foto maken van mijn lpg mengstuk. Mijn mengstuk zit boven op de carburateur op mijn luchtfilterhuis geschoeft.
Owja voor ik het vergeet te melden…. deze opel rijd enkel alleen op lpg
De bougies zijn zo oud nog niet omdat ik laatst problemen met de ontsteking had.
Ik heb gister geprobeert om de carburateur af te stellen en telkens te testen maar ik kwam er niet. Ik had besloten om de carburateur te demonteren en te kijken of ik er iets aan kon zien. Er zitten aan de onderzijde 2 kleppen, 1 van 36mm die goed werkt en de 2de van 46mm zat vast en dat verklaart een hoop van zijn gedrag!
Ik heb nu een revisie set besteld en via internet een verslag over de carburateur uit geprint en ga hem helemaal als nieuw maken zodat alles weer werkt zoals het moet.
Ik denk dat de carburateur al enige tijd heeft stilgelegen en dat het gewoon een revisie nodig heeft.
Kun je eigenlijk zo’n klep (46mm) ook afstellen?
<p style=”text-align: center;”>Met vriendelijke groet,</p>
-
AuteurBerichten