Peter v.K

Aangemaakte reacties

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU #18558908
    Peter v.K
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 March 2025

      Stuurgevoel:

      Ik ben aan de slag geweest met het stuurgevoel.

      Ik ben gaan rijden met EPS en heb tijdens het rijden de EPS uitgeschakeld om zo het verschil te kunnen voelen:

       

      Met EPS:

      ·        Lichte besturing.

      ·        (te) Weinig tegendruk.

      ·        Vaag middelpunt.

      ·        Geen stuurgevoel.

       

      Zonder EPS:

      ·        Zware besturing (maar wel te doen).

      ·        Onplezierig veel tegendruk.

      ·        Vaag middelpunt.

      ·        Geen stuurgevoel.

       

      Daarna heb ik de motor van de EPS gedemonteerd om zo de massa van de motor uit het geheel weg

      te halen:

      ·        Zware besturing (maar wel te doen).

      ·        Onplezierig veel tegendruk.

      ·        Vaag middelpunt. (had verwacht dat dit verbeterde maar was niet zo…)

      ·        Wel stuurgevoel! (als je nu over kinderkopjes rijd en het stuur loslaat dan zie je het stuur netjes bewegen.

       

      IMG_20250625_113236IMG_20250625_123908

       

      Daarna heb ik de motor terug gemonteerd en heb ik de spanning op de EPS gezet maar het snelheid en motorkoppelsignaal los gehaald. Dit gaf een storing waardoor de EPS besluit niets te doen.

      Pas nadat het motorkoppelsignaal weer toegevoegd was werkte de EPS weer.

       

      Ik heb het signaal van het motorkoppel bekeken maar ik kon niet goed duiden wat het was. Later opgezocht en het zou een pwm signaal moeten zijn. Het signaal dat de ECU naar de EPS verstuurd ziet er in mijn geval vrij verminkt uit. Kennelijk wel voldoende voor de EPS….

      IMG_20250628_150735

       

      Mijn overweging is om de de EPS te behouden.

       

      ·        Ik vind korte stuuruitslagen bijdragen aan een sportief rijgevoel. En met een stuurhuis voor auto’s zonder EPS zijn er meer slagen nodig.

      ·        Rijden met dit stuurhuis is geen optie door de extreme mate van tegendruk. Echt onplezierig en eigenlijk ook gevaarlijk in deze mate.

      ·        Middelpunt blijft tocht vaag.

       

      Wat ik in de toekomst kan doen is met casterplaten meer tegendruk toevoegen zodat ook met EPS de tegendruk meer waarneembaar wordt.

       

      Om de EPS voor nu te houden ben ik aangewezen op zo’n kastje dat Corsa_GSI benoemde.

      Die heb ik gevonden op https://www.servtronic.com/products/corsa-b-c-kit-electric-power-steering-controller-box-with-ecu-plug-epas

      Schermafbeelding 2025-07-07 120539

      Deze is onderweg en ik was nog geen €25,- inclusief verzenden kwijt en dat is echt heel weinig!

       

      Wordt vervolgt!

      In reactie op: Kofferbak openen #18558884
      Peter v.K
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2025

        Dit klink als een van de sensoren die niet werkt. Via Aliexpres kun je een Opel Op-com dongle bestellen en dan kun je met een laptop de sensoren live uitlezen. Dan zie je ook welke sensor het probleem geeft. https://www.aliexpress.com/ssr/300000512/BundleDeals2?spm=a2g0o.productlist.main.1.4703731evxAsjd&productIds=1005008666531324:12000046154883187&pha_manifest=ssr&_immersiveMode=true&disableNav=YES&sourceName=SEARCHProduct&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

        Bij mij was het de sensor die aangeeft dat de klep dicht is, daar zijn er twee van. Even starten met het dak openen en als de klep open is kun je pallen met de hand bewegen. Ik heb ze gewoon een paar keer goed bewogen en toen was de klacht over.

        In reactie op: Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU #18558290
        Peter v.K
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 March 2025

          – Toen ik hem kocht zat er in inderdaad een openluchtfilter op. Klinkt wel lekker maar is niet optimaal. Vorige week op de sloop wat onderdelen gehaald en het weer original gemaakt met een nieuw luchtfilter en gelijk de AMS schoongemaakt. Loopt wat netter als hij koud is want dan wilde hij nog wel eens een kleine stotter geven bij de start van een lichte acceleratie.

          – Mijn Tigra heeft alleen ABS, geen traction controle en ook geen ESP, dus daar heb ik in mijn geval mazzel mee. Mijn auto heeft dus ook in het geheel geen stuurhoeksensor volgens de schema’s, is ook alleen nodig bij ESP.

          In reactie op: Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU #18558220
          Peter v.K
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 March 2025

            @Corsa_GSI: De Corsa C is ook zonder stuurbekrachtiging geleverd, en de Tigra B ook, maar niet in Nederland in ieder geval.

            Dat van dat kastje is wel interessant, dat ga ik opzoeken als denk ik dat het weinig voor het gevoel doet. Het lijkt gevoelsmatig of de overbrenging van de motor naar de as teveel weerstand oplevert en daarmee de zaak dood laat aanvoelen. Zal de auto eens van zijn voorpoten halen en dan eens sturen zonder bekrachtiging, dan voel je direct de mechanische weerstand als het goed is. Bedankt voor de tip in ieder geval!


            @keyboard
            : De stuurhoek wordt alleen doorgegeven bij ESP, dan is er ook een stuurhoeksensor aanwezig, die heb ik gelukkig niet want bij het loskoppelen van de accu moet deze weer ingeleerd worden…

            In reactie op: Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU #18558107
            Peter v.K
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 March 2025

              Ik ben geen tegenstander van stuurbekrachtiging maar hij is elektronisch (EPS) en wat gevoelloos, zeker rond neutraalstand. Ze waren toen gewoon nog niet zo goed als nu en ik snap wel goed dat ze als fabrikant voor die keuze gegaan zijn, het was een logische keus. (Gisteren toevallig in de nieuwe swift gereden en daar was het stuurgevoel erg goed, dus het kan met EPS wel).

              Ik hoop zonder stuurbekrachtiging meer gevoel terug te krijgen. Ik zou zij de huidige unit de motor en controller kunnen verwijderen en de as vast lassen, maar dan zit ik nog met het stuurhuis. Het aantal slagen is minder dan die zonder stuurbekrachtiging, dus denk dat hij dan niet meer rond te krijgen is in de stad. Dus er moet ook een andere stuurhuis in…. moet er nog even over nadenken. De auto heeft geen ESP dus hoog geen hoeksensor die eten in het roet kan gooien dus mogelijk moet het zeker zijn.

              In reactie op: Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU #18558049
              Peter v.K
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2025

                Vrijdag heb ik met OPCOM de auto uitgelezen en in de ECU kwam ik het volgende tegen:

                – Dat er geen communicatie is met de ABS unit, maar dat is logisch.

                – Maar ook dat de communicatie met de BCM en de Imobilizer niet goed ging, en dat snap ik niet. Zover ik begrijp uit de schema’s zou het onderbreken van de groene/witte draden van de ECU naar de ABS unit er niet voor moeten zorgen dat deze problemen ontstaan. Heb nog getracht de groenwitte kabel aan de ECU zijde met een 120 ohm weerstand af te sluiten maar dit maakte niets uit, demand een idee?

                – De p170 code was voor mij nieuw, ontstond tijdens het uitlezen omdat de motor een uur stationair stond te draaien. (kreeg mijn laptop niet aan de gang). Na het wissen de code niet meer terug gekregen overigens. Wel de MassAirflowSensor maar voor de zekerheid gereinigd met speciale reiniger hiervoor. De auto heeft een openluchtfilter die ik pas schoongemaakt en in de olie heb gezet. Hoop dat de storing weg blijft.

                ECU foutcodes 02-05-2205

                 

                 

                In de ABS unit kwam ik gelukkig alleen maar het probleem tegen dat de communicatie met de ECU verbroken, en dat klopt.

                ABS module foutmelding

                Kreeg van het weekeind wel een ander idee. Feitelijk is het voldoende als de ABS en de ECU de onderlinge communicatie tijdens het rijden verliezen om te testen of de ABS standalone kan werken.

                In de schema’s gekeken hoe de stroomvoorziening loopt naar de ECU en aan het testen gegaan door alle zekeringen naar de ECU stuk voor stuk te onderbreken en kijken naar de effecten op de communicatie.
                – Als de stroomvoorziening via zekering F2 onderbroken wordt dan wordt het circuit in de ECU onderbroken dat ook de CANNUS communicatie verzorgt. Krijg ook netjes dezelfde storingscode in de ABS unit als boven.

                Heb een kabeltje gemaakt zodat ik tijdens het rijden de stroomvoorziening kan onderbreken die via F2 verloopt.
                (een zekering uit elkaar gehaald voor de juiste pootjes en de verder maar solderen. Wel weer een zekering opgenomen voor de zekerheid.)

                100001223310000122321000012234

                Tijdens het rijden heb ik iemand de schakelaar laten overhalen en vervolgens de auto in de ABS getrapt, en die werkte gewoon prima. Motor natuurlijk uitgevallen en de bekende storingscode in de ABS unit.
                Conclusie: De ABS kan standalone kan werken van de ECU :yahoo:

                 

                Voor mij wel een vraagje voor de zekerheid: De immobilizer, heeft die enkel gevolgen als startonderbreker of zij er meer zaken die hij blokkeert zoals stuurbekrachtiging ofzo?

                Iemand?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)