Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Tis een V6, en ook al heb ik geen V6, weet ik inmiddels dat de waterpomp niet over de distributieriem loopt. Is inmiddes al zovaak de revue gepasseerd op het forum ;). De V6-eigenaren liggen nog in bed (of zijn hun auto aan het poetsen…), maar zullen vast in de loop van de dag reageren. Maar volgens mij hoeft de waterpomp dus niet meevervangen te worden met de distributieriem. (als er geen andere problemen mee zijn, natuurlijk… want als je toch alles los en open hebt liggen, zal het vast makkelijker gaan als je de ruimte hebt)
Door een misverstand met een (Chinese) verkoper heb ik een betaling laten blokkeren voor de aanschaf van een opcom. En ondertussen bij een ander eentje aangeschaft. Maar inmiddels heb ik de ‘eerste’ ook binnen, en betaald. Dus heb ik 2 opcoms. Ik wil er 1 zelf houden, maar de ander kan tegen kostprijs weg. Ophalen in Amsterdam is het makkelijkst, anders komen er verzendkosten bij. Kostprijs is 21euro. Stuur maar een u2u als ik iemand gelukkig kan maken. Kastje is nieuw en verder ongebruikt, compleet met kabel en cd. Normaal hoort dit thuis onder verkoop gedeelte dat snap ik, maar hier zitten de geintresseerden, en ik heb er maar 1tje, en maak er (aantoonbaar) geen winst mee. Maar als het echt not done is, dan zet ik em wel op verkoop gedeelte! Overigens kan ik de opcom even aansluiten op mijn laptop en auto, dus werkend te zien! (alhoewel ik degene die ik hier aanbied dus nooit heb gebruikt)
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn B1, maar dit bleek aan de sleepring voor airbag en radiobediening te liggen. Maar ik zie een A als foto, en ik weet niet of die ook radio en of airbag heeft op het stuur. Ik heb toen de sleepring vervangen, en probleem opgelost. Er kwam toen ook een los stukje zwart kunststof uit, waar ik de oorsprong niet van kon vinden. Maar sindsdien is het probleem weg.
Overigens dacht ik ook eerst dat het aan de stuurbekrachtigings pomp lag, maar dat was dus niet zo.Yep, heb genoten van de Friese gastvrijheid! En ben er nog steeds heel blij mee dat het wel gelukt is. Nog een paar weken en dan op vakantie naar zuid europa, dus dan komt het weer helemaal mooi van pas! Maar zelfs in de stad is het makkelijk, zeker als er veel flitskasten staan…
Ik heb een Vectra 1998, 1.8 (=nagenoeg zelfde blok als 2.0) automaat en het is bijna niet te doen! Ook al is de auto voorbereid =connector onder stuurkap voor de handel en 10 polige stekker bij je ABS pomp. Verschil in ruimte tussen een hand en een automaat is echt een mega! Samen met Sjouke is het uiteindelijk gelukt (lees: Sjouke had handen en armen die dun genoeg waren en doorzettingsvermogen om het toch voor elkaar te krijgen).
Maar het komt er op neer dat je een servo + kabel uit een sloper moet hebben, andere richtingaanwijzer-handel, en een 4 polige remschakelaar. (alhoewel het ook met een 2 polige kan, zo zegt men…, maar voor de prijs kan je net zo goed een nieuwe 4polige halen bij de dealer en bij mij lukte het niet met 2-polige remschakelaar)
De servo zit in een houder, deze moeten los van elkaar. De servo via de ‘bovenkant’ erin gelegd, daarna de houder langs linkervoorwiel naar via de onderkant naar boven gewerkt. Daar de 2 onderdelen weer ‘blind’ aan elkaar schroeven, dan vastbouten aan de stukjes draadeind die op je schutbord zitten. Gaskabel vastzetten bij de gaskabel van het pedaal.
Dan gaan we gymnastieken: ondersteboven, head first bij je pedalen om de schakelaar eruit en de ander erin te zetten. En dan kan je eindelijk een ontspannen stukje toeren zonder een pedaal vast te moeten houden. :)
Verder hoef je niets op de automaat aan te sluiten.origineel gepost door DOCTOR007
origineel gepost door Nondrip
Bolletje is de licht (zon) sensor van de climate control. Als de zon in de auto schijnt, moet de climate control koelere lucht geven voor dezelfde gevoelstemperatuur. Andersom geldt dat als het bewolkt/avond/nacht is, de uitstromende lucht wat warmer is.Oke ik maar denken dat het voor de ontvangs was van de CV. Waar zit de ontvanger hiervan dan??
De sleutel heeft een radio signaal, werkt dan ook zonder zicht (door muren, ramen etc) op de auto en met nieuwe batterijen over best grote afstand. Bij (oudere) Peugeots was deze bijvoorbeeld infrarood, en moest je echt naar binnen in de auto richten om te kunnen openen en sluiten.
Overigens weet ik niet waar deze zit, ik vermoed in de A-stijl, bij de passagier stoel. (dus gewoon in de CV-module) Antenne kan gewoon een draadje zijn van een paar centimeter dat ergens uitsteekt uit een electronische module. Maar ik heb em nooit ‘bewust’ gezocht, gevonden of gezien.Bolletje is de licht (zon) sensor van de climate control. Als de zon in de auto schijnt, moet de climate control koelere lucht geven voor dezelfde gevoelstemperatuur. Andersom geldt dat als het bewolkt/avond/nacht is, de uitstromende lucht wat warmer is.
Ik heb overigens wel het idee dat als de plug 4 polig bedraad is, je ook 4p schakelaar nodig hebt. Waarvoor zouden ze anders die draden trekken?!
Edit: misschien wel omdat de kabelboom voor een automaat gelijk is aan een handschakelbak, want ik heb ook een koppelings-connector aansluiting onder het dashboard liggen, ongebruikt.Owkee…. misschien is het iets anders omdat ik automaat heb, en dus geen schakelaar op de koppeling heb? Met de twee polige werkte het bij mij iig niet.
Overigens: lekker plekkie zit die schakelaar he…. je hangt echt op z’n kop in de auto tussen de pedalen!
origineel gepost door Bartjex88
heb nu de 2polige en gewoon hier de cc bij aangehangen, Dus je denkt dat dit verkeert is? Heb hier een 4polige liggen inc stekkerzeker weten dat dit niet klopt. Misschien branden je remlichten nu continu? En ook zal (indien je sluiting hebt (dus zekering door in het ene circuit)) dit rare effecten kunnen hebben. Ik verwacht niet dat je auto er stuk van gaat. Maar cruise control gaat niet werken op deze manier…
Overigens is dit dus voor veiligheid gedaan. Stel dat je remlicht zekering eruit ligt, voelt de CC nog steeds op een ander circuit dat er geremd wordt en valt af. Enne doorknopen van de draden werkt niet, daarom moet je eerst je rem aantikken voordat je kan cruisen (wat een fout woord anno 2010…. en als je het niet kent, zoek je het maar zelf op;)!
Volgens mij moet je toch echt een vierpolige schakelaar hebben. Een paar is voor remlicht (maak-contact) en de andere moet gesloten zijn als je NIET remt. Anders werkt het niet. Als je het verkeerd om (draden op het verkeerde schakel-paartje aansluit, branden je remlichten als je NIET remt, en gaan uit als je remt. Opletten dus wat je doet! Schakelaar kost niet zoveel, in vergelijking met de rest van de cruise control zooi. De schakelaar kan maar op 1 manier aangesloten worden, door een T-vorm op de aansluiting. Ik had dus de verkeerde, maar met een mesje de T eraf gehaald, en toen even gedraaid totdat de rem werkt. Daarna werkt de CC ook. Ik dacht 12euro voor de schakelaar 4P bij de VOD…
Enne Sjouke: ben er nog steeds zo blij mee! Echt helemaal top!Overigens geldt mijn hele verhaal voor een Vectra B (1 of 2 maakt verder in dit geval niet uit). Mocht je een C hebben, dan verwacht ik niet dat je daar een andere radio in gaat zetten, omdat daar de radio deel uitmaakt van de bediening van de auto.
Echt geen idee…maar dacht het niet. Ik weet alleen ik dat de radio die er standaard in zit, (voor mij) zich teveel bemoeit met het geluid. De loudness werkt goed bij laag volume, alleen bij hoog wordt alle bas ‘ineens’ weggedraaid. En dat kan je wel weer wat rechttrekken, maar zodra je zachter speelt klinkt het nergens meer naar. En nee, ben geen ‘petje’ met gepimpte wagen die bonkent door de straat rijdt, maar een beetje knap geluid is wel zo fijn! :)
Overigens is het met zo’n ‘standaard’ radio al veel beter dan in de meeste andere auto’s/merken! Samen met de standaard speakers zijn ze echt prima voor een stukkie muziek. Wil je echt harder, dan moet er wel e.e.a. vervangen worden natuurlijk.
Waar het mij vooral omging was dat ik DVD gevuld met MP3 kan afspelen. Meer heb ik niet nodig!79 euro kost ie ‘maar’ in het linkje :) En ik heb hem gevonden voor 15 euro, maar wel met 17 euro verzendkosten ofzo… Was alleen dus ‘verkeerde’ aansluiting, geen idee hoe dat heet, maar dus geen ISO-ouderwets-standaard, maar een nieuw soort plug.
Ik gebruik inmiddels ook alweer 2 jaar een Sony radio in m’n vectra. Stuurwiel bediening en display werken. Helaas wordt bij MP3 niet de titel weer gegeven in het display, maar met radio werkt dat wel zoals het hoort. (RDS, flitsmelding etc.)
Kastje heb ik op Ebay.de gekocht, ga even zoeken of het nog bestaat.
Ik herinner me ineens dat het een andere stekker had, maar door de pinnetjes op een andere manier in de connector te proppen heb ik het toch aan de gang gekregen. Had daarvoor even de schema’s op internet opgezocht.
Maar je moet wel goed checken op website of je radio ondersteund wordt…
Hier LinkjeIk heb achter het dashboard kastje van mijn x1.8xe automaat 1998 vectra ook een gele stekker liggen voor een airbag (die ik dus niet heb voor de passagier). Ik wil daar eigenlijk wel een airbag opzetten voor de passagier, maar ik vraag me af of dat alleen een kwestie is van inpluggen of dat daar meer bij komt kijken? En of ik hiervoor extra electronica nodig heb? (met de accupool los, natuurlijk)
En mocht ik een melding creeeren als hij erin zit, kan je dit dan wissen met zo’n opcom? (in een ander topic gelezen)Waarschijnlijk zal het niet mogen. Achter aanzicht alleen rood, voor aanzicht alleen wit. Je kan em dus wel met achteruit-rij licht mee schakelen, maar of dat voor de APK ook mag… Ik denk overigens niet dat er een agent is die je bekeurt als je dit zo installeert.
En als je nu vraagt of je er een rode lamp in mag zetten…
(wordt het dan niet een beetje een hoerenkast??;)), maar dan vermoed ik dat dat vast ook niet mag. Achterlichten moeten dacht ik symmetrisch zijn, en niet verder dan zoveel centimeter van de zijkant etc.etc.
Waar je wellicht wel mee weg kan komen, is om er een rode lamp in te zetten, en het dan te gebruiken als ‘3de’ remlicht. Maar er zijn vast gasten hier die dat (APK-technisch) weten.origineel gepost door sw_reijnders
origineel gepost door Nondrip
:) Dat lampje van B1 bumper-kentekenverlichting achter het gaas… :D
Maar heb je je normale kentekenverlichting wel aangesloten in je B2-kofferbak?dat is een B1 kofferbak ;)
Je hebt gelijk! Niet goed gezien! Maar wel een bumper voor een B2 dan dus. (of inderdaad zonde om er een gat in te zagen maar volgens mij geen kentekenplaat verlichting)
:) Dat lampje van B1 bumper-kentekenverlichting achter het gaas… :D
Maar heb je je normale kentekenverlichting wel aangesloten in je B2-kofferbak?origineel gepost door aapje1963
origineel gepost door Nondrip
Ik heb mbt. je handrem hetzelfde. Als ik die zachtjes aantrek hoor je een klap(je) waarna de handrem gewoon werkt. Zoals in het boekje staat, (handleiding van je auto) is dat je af en toe een paar honderd meter met licht aangetrokken handrem moet rijden, omdat het niet zelfreinigend is. Dit geldt alleen voor auto’s met schijven achter overigens, bij trommels is het zelfreinigend vermogen er wel doordat de blokken van de handrem ook gebruikt worden voor t normale remmen. Zo staat het in t boekje, t lijkt mij niet de bedoeling (lees: is heel erg gevaarlijk) om kilometers achtereen met aangelopen rem te rijden (BRANDGEVAAR!)en wellicht dat voortschrijdend inzicht inmiddels andere oplossingen biedt. Zoals bij mij, heeft dit overigens niets te maken met hobbels in de weg. Ik merk het voornamelijk als ik de handrem aantrek terwijl de auto nog in beweging is. De rem grijpt dan in 1 keer hard aan. Daarna (als ie ‘schoon’ is) kan je wel ‘doseren’ met de handremhandel. Omdat ik automaat heb, en dus in P sta, is de handrem niet zo heeel erg boeiend, auto staat sowieso geblokkeerd als de sleutel uit contact is (dan moet ie in P staan), hoewel er in t boekje staat dat men nooit alleen P moet gebruiken, maar alleen i.c.m. handrem. Dus dat doen we dan maar braaf in ons platte landje… ;)Je schrijft over trommel achter remmen dat deze meer gesmeerdworden doordat de met het gewone remmen meedoen.
Maar ik kan simpel zijn hoor, maar de achterschijfremmen werken toch ook normaal mee bij het remmen?
Ok dat je vliegroest krijgt bij stiltaan Ok even goed remmen of indd de handrem stukje omhoog…
Schijven roesten natuurlijk altijd meer als trommels…..heb ik het idee.
Bij schijven achter zijn er aparte trommels voor de handrem. De schijven worden zeer zeker niet gebruikt als handrem.
Bij trommels achter worden de normale trommels wel gebruikt voor de handrem, en worden daardoor ook draaiend gebruikt waardoor de aanslag/roest inderdaad bij de eerste remactie weer weg is. Bij schijven is dat natuurlijk ook het geval bij normaal remmen.Ik heb mbt. je handrem hetzelfde. Als ik die zachtjes aantrek hoor je een klap(je) waarna de handrem gewoon werkt. Zoals in het boekje staat, (handleiding van je auto) is dat je af en toe een paar honderd meter met licht aangetrokken handrem moet rijden, omdat het niet zelfreinigend is. Dit geldt alleen voor auto’s met schijven achter overigens, bij trommels is het zelfreinigend vermogen er wel doordat de blokken van de handrem ook gebruikt worden voor t normale remmen. Zo staat het in t boekje, t lijkt mij niet de bedoeling (lees: is heel erg gevaarlijk) om kilometers achtereen met aangelopen rem te rijden (BRANDGEVAAR!)en wellicht dat voortschrijdend inzicht inmiddels andere oplossingen biedt. Zoals bij mij, heeft dit overigens niets te maken met hobbels in de weg. Ik merk het voornamelijk als ik de handrem aantrek terwijl de auto nog in beweging is. De rem grijpt dan in 1 keer hard aan. Daarna (als ie ‘schoon’ is) kan je wel ‘doseren’ met de handremhandel. Omdat ik automaat heb, en dus in P sta, is de handrem niet zo heeel erg boeiend, auto staat sowieso geblokkeerd als de sleutel uit contact is (dan moet ie in P staan), hoewel er in t boekje staat dat men nooit alleen P moet gebruiken, maar alleen i.c.m. handrem. Dus dat doen we dan maar braaf in ons platte landje… ;)
Zou ik niet doen, ik zou toch gaan voor origineel. Is, als je auto al voorbekabeld is, toch makkelijker dan een aftermarket setje. Originele onderdelen zijn 2de hands best te vinden op sloop of ebay (tip: ebay.co.uk). Daarna hangt het van je motor en je versnellingsbak (aut. of hand) of het er makkelijk in te zetten is…
Niet vandaag, maar vorige week zaterdag bij Sjouke langsgeweest voor de cruise control. Voor wie dat topic (van een paar weken terug) niet gevolgd heeft: Ik had op een website een how-to gevonden om cruise control in te bouwen. Spullen waren binnen, maar ik kreeg de module er niet in. Kwam niet eens in de buurt van de plek waar ie terecht hoort te komen. Van WimV6 begrepen dat de ABSpomp/rembekrachtiger eruit moet.:fy1
Toen kwam dus dat topic langs van een paar weken terug, waarin hierover gesproken werd en waarin Sjouke zei dat hij met dezelfde auto (x18xe, B1) het er “zo” in kon schuiven. En dat mocht hij natuurlijk wel eens even voordoen dan! Want ik heb het geprobeerd, maar kwam er met geen mogelijk bij. Dus ik naar Friesland vorige week zaterdag! Lekker over de dijk (stond nog een flitser, maar reed niet te snel…)
En wat blijkt: een automaat (mijne) is dus veel groter dan een handbak. Dat is dus net de ruimte die je nodig hebt. Fijne constat-ering maar hoe nu verder? Toch het remspul eruit?
De module zit in een beugel, en aan elkaar geschroefd wordt dat sowieso niets. Dan is het veel te groot om van bovenaf erin te zetten. Dus hebben we de beugel eraf geschroefd, en die is door het wiel te verwijderen, en stuur naar links te zetten erin gegaan. Daarna de module van bovenaf naar beneden geduwt, en dankzij de slanke en soepele armen van Sjouke kreeg hij het voor elkaar om het op de tast terug in elkaar te bouten en daarna vast te zetten in de auto. En daarna ging alles vrij voorspoedig, op een plastc kabelbindertje na die, geheel vakkundig en zachtzinnig door Teun V6 (die liet ook even van zich horen…) met een breekijzer :o verwijdert werd.
Daarna bakkie koffie voor Sjouke en Teun en testen… ennnnn….. niet werken…. grrrr…:( Probleem gezocht in de koppelingsschakelaar, en dat was het niet. Uiteindelijk met de voet op t gas terug naar Amsterdam :(. Daarna nagezocht op internet en ook op suggestie van Sjouke toch aandacht gericht op de remlicht schakelaar. Bleek een 2 polige in te zitten, das 2 te weinig. Alles was wel voorbekabeld, dus voor 15 euro 4 polige schakelaar gekocht bij de VOD. Afgelopen zaterdag binnengekomen enn….. verkeerde…. Remlichten blijven branden dus dat werd niets. Kan er maar op 1 manier in door een plastc T. Deze verzocht op te zouten (weggeknipt) nu kan ie er op 2 manieren in: enn… t doet het! Eindelijk hoef ik niet meer mn been continu te strekken! En vooral met een automaat is het vrij lastig om constant te rijden, ene keer rij je 90, herstel je dat, kijk je 500m later: 110. Gevoel in je gaspedaal wordt door de koppelomvormer enzo wat wazig, denk ik. Maar ik ga lekker op vakantie binnenkort op de cruise control! Helemaal top! Met grote dank aan Sjouke voor zijn doorzetting en hulp! -
AuteurBerichten