Niels1987

Aangemaakte reacties

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Olie kwaliteit sensor #18552783
    Niels1987
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 July 2022

      Hmm oke bedankt. Die melding krijg ik niet.

      Wel ‘controleer inspuiting’ oid maar volgens de garage is dat een generieke code die al heel snel opkomt bij een verstopt DPF. Of moet ik daar toch iets mee? Hij heeft hem zelf gereden en geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat er iets met de inspuiting is. De vorige garage (die ik niet vertrouwde, maar dat is een ander verhaal) had wel een testje gedaan op de injectoren met zo’n cilinders die vol lopen en 1 zat voller dan de anderen. Kon er nog mee door zei ie maar dat ‘sproeien ipv vernevelen’ van brandstof kon wel tot een minder goede verbranding en meer roet leiden. Moet ik daar dan toch wat mee als het vervangen van de DPF sensor niets oplevert?

      In reactie op: Olie kwaliteit sensor #18552774
      Niels1987
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 July 2022

        <p style=”text-align: left;”>Ik ben zelf een leek. De pijp van de turbo waar je het over hebt, gaat die naar de DPF sensor of zijn dit andere leidingen die er op uitkomen?</p>

        In reactie op: Olie kwaliteit sensor #18552773
        Niels1987
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 July 2022

          Bedankt Opeltje. Word er langzamerhand gek van. Ben hier nu al een klein jaar mee bezig en de garage (inmiddels een andere) heeft geen idee. Hij heeft alles gefontroleerd, pas een week met mn bus gereden, en geeft aan dat hij niks kan vinden. Waardes zijn allemaal goed en roet loopt heel langzaam op wanneer hij de computer er aan heeft hangen. Maar dan zit de filter op eens helemaal vol. Dat is elke keer na zo’n 1000km. Dan kan hij geregeld nog een geforceerde regeneratie uitvoeren waardoor die weer ‘goed’ is (maar na 1000km weer vol zit). Maar zoals nu zit de filter zo vol dat hij hem niet eens meer zo open krijgt. Olie is 6500km geleden vervangen maar nu dus al weer slecht. Zoals aangegeven DPF in januari vervangen (door vorige garage) maar dus al weer snel vol.

          In reactie op: Uitlaatsysteem #18550584
          Niels1987
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 July 2022

            Net terug van garage. Filter zit helaas al weer helemaal vol. Geforceerd regenereren is geen optie (kan wel maar niet zo simpel via de computer, en daar had hij nu geen tijd voor). Maandag de 18e gaat hij verder kijken.

            In reactie op: Uitlaatsysteem #18550582
            Niels1987
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 July 2022

              Oke interessant. De garage vanmiddag gaat m sowieso regenereren. Verder onderzoek komt later, hebben ze nu geen tijd voor helaas.

              Nogmaals bedankt voor al je hulp en advies!

              In reactie op: Uitlaatsysteem #18550579
              Niels1987
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 July 2022

                Dat zou heel mooi zijn. Maar toch geeft ie dus met een nieuwe roetfilter eronder en na 3000km opnieuw de motorcode voor ‘ash accumulation’. Vorige filter was niet meer schoon te maken (bij 210k km), dus moest een nieuwe onder.

                In reactie op: Uitlaatsysteem #18550576
                Niels1987
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 July 2022

                  Ik ga wel navraag doen of deze erin mag bii de garage. Ga ik morgen heen.

                  Auto verbruikt nauwelijks olie. Na de vorige oliewissel 12.000km gereden en niet bij hoeven vullen.

                  In reactie op: Uitlaatsysteem #18550570
                  Niels1987
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 July 2022

                    https://www.denhartogbv.com/technischedatabase/acea-c3/

                    Ook hier geven ze aan dat c3 spec is voor auto’s MET nabehandelingsapparatuur.

                    In reactie op: Uitlaatsysteem #18550569
                    Niels1987
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 July 2022

                      <p style=”text-align: left;”>RN 0700 / 0710 staat erbij.</p>
                      Even snel Google leert mij het volgende:

                      RN0700 – For non-turbo petrol engines
                      RN0710 – For turbo petrol engines and non-FAP turbo diesels.
                      RN0720 – For FAP turbo diesels.

                      FAP is hetzelfde als DPF toch? Dus dat zou de olie NIET geschikt maken voor mijn Vivaro.

                      Maar:

                      https://www.onlineolie.be/shop/product/castrol-edge-5w30-c3-titanium-fst-5l/

                      Geeft aan dat die geschikt is voor auto’s met katalysator en roetfilter.

                      Nu ben ik in de war….. :wacko:

                       

                       

                      In reactie op: Uitlaatsysteem #18550562
                      Niels1987
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 July 2022

                        Toch nog een laatste vraag :) lees her en der dat verkeerde motor olie ook de oorzaak kan zijn voor problemen met een roetfilter. Bij mij zit er de volgende olie in:

                        Castrol Edge 5w30 C3

                        Die zou oke moeten zijn toch?

                        Alvast bedankt.

                        Groet Niels

                        In reactie op: Uitlaatsysteem #18550561
                        Niels1987
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 July 2022

                          Oke bedankt voor al je adviesen Opeltje. Ik ga kijken wat ik er mee ga doen.

                          In reactie op: Uitlaatsysteem #18550522
                          Niels1987
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 July 2022

                            Oke bedankt weer Opeltje.

                            Nee ik rijd veel snelweg.

                            Motor: 84 kW / 114 PK / 1995cc

                            Heb je daar genoeg info aan of moet ik de motorcode opzoeken?

                            Ik zou even moeten kijken maar ik verwacht dat ik de DPF sensor zelf wel vervangen krijg. Mogelijk wil ik dat sowieso wel proberen voordat ik m weg breng want dan ben ik m een hele tijd kwijt en die mogelijkheid heb ik eigenlijk niet ivm werk. Volgens mij zit ie bij dit model onder de auto, naast de DPF zelf.

                            In reactie op: Uitlaatsysteem #18550518
                            Niels1987
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 July 2022

                              Dus beginnen bij de DPF slangen en de DPF sensor en als dat niet helpt de EGR? Inlaatslangen betreft ook de DPF sensor?

                              In reactie op: Uitlaatsysteem #18550498
                              Niels1987
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 July 2022

                                Update: foutcode P242F Diesel Particulate Filter Restriction – Ash Accumulation

                                Ik heb zelf het gevoel dat het aan de DPF sensor kan liggen. De garage meette ook rare waarden op deze sensor. Kan het dit zijn?

                                 

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)