Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Wat Bas al zei: is het niet gewoon het koppelingspedaal dat je hoort? Had ik ook, is een rotklus om daar bij te komen. Maar is vanzelf weer weg gegaan.
Sowieso bij een gebroken veer beide kanten vervangen!
Het startrelais zul je op de foto niet vinden.
Dat zit namelijk op de startmotor. Als dat kapot is draait de startmotor niet als je wilt starten.@total_recall wrote:
Heb even een stukkie gereden is zover ik in de gaten heb kunnen houden niet eens voorbij de 95 geweest,
voor hij daar kwam zakte hij weer terug naar 88/90 graden.
Dus dat zit wel goed met die KVS klep :DDan is je thermostaat in ieder geval nog goed. Dat hij zakte wil zeggen dat de thermostaat dus netjes op tijd open ging. Zie dit elke morgen bij mijn Vectra.
Lijkt mij dat de thermostaat in orde is. Maar wat Astra Arnhem zegt zie ik dus ook bij mijn Vectra A. En dus ook bij mijn thermometer. Reageert gewoon allemaal heel traag.
Kan zijn dat het schakelblokje in het contactslot kapot is. Heb het ook gehad: deed dus helemaal niks meer. Bleek dus het schakelblokje achter het contactslot doorgebrand, waarschijnlijk door regelmatig de motor uit te zetten wanneer de koelfan nog draaide.
18 april 2015 om 11:47 In reactie op: steeds terugkerende trillende remmen vectra b 1.6 16v #18281590Zijn de wielen origineel? Heb zelf zomervelgen waarvan het naafgat 0,1mm te groot is. Had dat in het begin niet in de gaten waardoor ook onverklaarbare trillingen. Supervelg in Drunen ontdekte het wel, en vulde het verschil op met, jawel, isolatietape. Want pasringen zo dun kan niemand maken. Sindsdien geen trillingen meer.
En? Al wat wijzer geworden?
Exact hetzelfde gehad. Heb vervolgens bij draaiende motor een voor een de bougiedoppen losgetrokken en het bleek de linker cilinder (bij de verdeler) te zijn die niet meedeed. Dacht al het ergste, dus de bougie gewisseld zonder verschil. Een compressietest leerde dat alle cilinders goede compressie hadden. Wat remmenreiniger bracht aan het licht dat het een lekke inlaatspruitstukpakking was! Vervangen en loopt weer als een zonnetje! Bovendien zuiniger en veel beter op constante snelheid te houden. Ook uitlaat blijft nu schoner.
Controleer de massa vanaf de accu eens.
Dat flikkeren is het heel snel uit gaan en weer starten van de xenons.
Dat het bij jou alleen gebeurt als de motor stationair draait lijkt inderdaad te wijzen op een massaprobleem waardoor er onder die omstandigheden te weinig spanning is.
Dus loop alle verbindingen even na: alle stekkers even los trekken en weer vast maken kan al helpen, eventueel ook even inspuiten met contactspray.Thermostaat kapot.
Vectra A CC, C18NZ van 90 pk:
Ik bezorg er kranten mee (dagelijks) op 20 kilometer van huis. Elke dag zo’n 65 km.
Haalde dan 1 op 8,2.
Stationair ging de motor op 3 poten lopen, naar laten kijken, en bleek een lekke inlaatspruitstukpakking te zijn.
Laten vervangen, en sindsdien haal ik een gemiddelde van 1 op 9,6! Dat is 84 kilometer meer per volle tank!!Vroeger, onder normale omstandigheden, haalde ik net de 1 op 11,3. Weet niet hoe dat nu zal zijn, want normale omstandigheden doen zich nauwelijks nog voor.
@stiggel wrote:
Toch even bij mijn monteur langs geweest:
Blijkt dat beide lampen beetje knipperen. Hij verdenkt dynamo.
Die kan bij km.stand 190.000 wel eens op einde lopen.Ik wacht nog even af.
Xenons branden constant, ongeacht de spanning van het boordnet. Met brandende xenons je auto starten laat alle lampen even wat flauwer branden, behalve je xenons. De ballast zorgt namelijk niet alleen voor de hoge spanning waarop de xenons branden, het is ook een spanningsstabilisator.
Als de spanning veel te laag wordt gaan de lampen eventjes uit en springen dan (omdat de spanning daardoor weer wat hoger wordt) direct weer aan: de xenons knipperen dan 1 keer. Dat kan aan je dynamo liggen. Bij mij bleek het een kapotte accu te zijn omdat het alleen gebeurde als ik de auto weer startte.@gose91 wrote:
Dat van die duizenden volts is de starter. Kan in de ballast geïntegreerd zitten, maar is meestal een los kastje.
Zonder ballast zou een lamp zich stuk branden, omdat het hele elektronen proces wat zich in het bolletje plaatsvindt dan oncontroleerbaar steeds heviger wordt.
Het lampje start op een hoger voltage maar brandt ook op een paar duizend volt.
En de starter apart? Ben je niet in de war met het relaiskastje? Heb nog nooit een losse starter gezien namelijk. Wel het kleinere zwarte relaiskastje.
De ballast is het kastje dat 12V omzet in de duizenden volts die nodig zijn om het lampje op te starten en brandend te houden.
Als het lampje knippert dan is het meestal het lampje dat bijna stuk gaat.
Als dat zo is vervang dan beide lampjes. En bewaar de ene nog goede als reservelamp in je auto.Denk ook aan de dynamo. Had dat namelijk precies zo: diodebrug kapot.
Wat ik gedaan heb:
met een kettingsnijder de middendemper ertussen uit gesneden en vervangen door een gewoon stuk pijp. Ik heb de pijpen voor en achter de middendemper vlakbij de middendemper doorgesneden zodat ophangpunten behouden bleven. 2 uitlaatklemmen en wat Gungum en klaar was ik. Totale kosten? 14 euro! En APK goedgekeurd!Ben er ook geweest, en het was weer ontzettend gezellig! Heel veel mooi Opels gezien, sommigen juweeltjes!
Ik mocht, voor de 2de keer op rij, de 1ste prijs voor de mooiste Niet Big Opel mee naar huis nemen!Heb echt genoten! Graag tot volgende keer!
Die zijn bijna universeel voor Opels. Kijk eens op een autodemontagebedrijf. Voor een paar centen heb je ze.
Je even voorstellen wordt zeer op prijs gesteld!
En handig om te weten welke Vectra je hebt omdat sommige B’s en C’s met xenon zijn uitgerust.
(Sommige A’s ook, b.v. de mijne! :D )Doorhangen van de achterkant is meestal te hoge kogeldruk. Zorg dat die rond 50 kg is, en er is niks aan de hand.
Het is in ieder geval niet een lekkende klepdekselpakking.
Er zijn diverse oorzaken voor olielucht uit je uitlaat:
lekke koppakking
lekke klepsealsOf je gasklephuis de boosdoener is durf ik niet te zeggen, weet niet of olie daar je motor binnen kan komen.
Verbruikt de motor olie?
Vectra A (zie onderschrift) gekocht bij 149.000 (2005).
Inmiddels 272.000.O? De koplampen van de auto van mijn buurvrouw blinken nu, na 4 maanden, nog steeds.
-
AuteurBerichten