Xenon defect?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Xenon defect?

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268912
    stiggel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 November 2010

      Mijn 2009 Vec heeft last van een knipperende koplamp (xenon zonder AFL). Betekent dit dat lamp (bijna) defect is?
      Graag zou ik deze originele lamp vervangen door een 6000K variant. Iemand suggesties welke ik het beste kan aanschaffen? Bij voorkeur online.

      Thanx!
      STiGGEL

      #18259645
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Eeerst lampen wisselen om te kijken of de lamp defect is of de ballast.

        #18259646
        stiggel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 November 2010

          Wat is een ballast en wat kost deze?

          #18259647
          Navy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 August 2005

            De ballast is het kastje dat 12V omzet in de duizenden volts die nodig zijn om het lampje op te starten en brandend te houden.

            Als het lampje knippert dan is het meestal het lampje dat bijna stuk gaat.
            Als dat zo is vervang dan beide lampjes. En bewaar de ene nog goede als reservelamp in je auto.

            #18259648
            gose91
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 November 2013

              Dat van die duizenden volts is de starter. Kan in de ballast geïntegreerd zitten, maar is meestal een los kastje.

              Zonder ballast zou een lamp zich stuk branden, omdat het hele elektronen proces wat zich in het bolletje plaatsvindt dan oncontroleerbaar steeds heviger wordt.

              #18259649
              lucas1975
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                Goeie originele lampen

                Google maar even op
                Philips ultinon
                Osram coolblue

                Groetjes

                #18259650
                stiggel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 November 2010

                  Dank voor de info :thumbup
                  Welk type lamp heb ik nodig? Ik zie allerlei types/codes voorbij komen… :hmmz

                  #18259651
                  stiggel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 November 2010

                    Toch even bij mijn monteur langs geweest:
                    Blijkt dat beide lampen beetje knipperen. Hij verdenkt dynamo.
                    Die kan bij km.stand 190.000 wel eens op einde lopen.

                    Ik wacht nog even af.

                    #18259652
                    Navy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 August 2005

                      @gose91 wrote:

                      Dat van die duizenden volts is de starter. Kan in de ballast geïntegreerd zitten, maar is meestal een los kastje.

                      Zonder ballast zou een lamp zich stuk branden, omdat het hele elektronen proces wat zich in het bolletje plaatsvindt dan oncontroleerbaar steeds heviger wordt.

                      Het lampje start op een hoger voltage maar brandt ook op een paar duizend volt.

                      En de starter apart? Ben je niet in de war met het relaiskastje? Heb nog nooit een losse starter gezien namelijk. Wel het kleinere zwarte relaiskastje.

                      #18259653
                      Navy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 August 2005

                        @stiggel wrote:

                        Toch even bij mijn monteur langs geweest:
                        Blijkt dat beide lampen beetje knipperen. Hij verdenkt dynamo.
                        Die kan bij km.stand 190.000 wel eens op einde lopen.

                        Ik wacht nog even af.

                        Xenons branden constant, ongeacht de spanning van het boordnet. Met brandende xenons je auto starten laat alle lampen even wat flauwer branden, behalve je xenons. De ballast zorgt namelijk niet alleen voor de hoge spanning waarop de xenons branden, het is ook een spanningsstabilisator.
                        Als de spanning veel te laag wordt gaan de lampen eventjes uit en springen dan (omdat de spanning daardoor weer wat hoger wordt) direct weer aan: de xenons knipperen dan 1 keer. Dat kan aan je dynamo liggen. Bij mij bleek het een kapotte accu te zijn omdat het alleen gebeurde als ik de auto weer startte.

                        #18259654
                        stiggel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 November 2010

                          [/quote]
                          Xenons branden constant, ongeacht de spanning van het boordnet. Met brandende xenons je auto starten laat alle lampen even wat flauwer branden, behalve je xenons. De ballast zorgt namelijk niet alleen voor de hoge spanning waarop de xenons branden, het is ook een spanningsstabilisator.
                          Als de spanning veel te laag wordt gaan de lampen eventjes uit en springen dan (omdat de spanning daardoor weer wat hoger wordt) direct weer aan: de xenons knipperen dan 1 keer. Dat kan aan je dynamo liggen. Bij mij bleek het een kapotte accu te zijn omdat het alleen gebeurde als ik de auto weer startte.[/quote]

                          Ik verwacht dat ik daar idd ook last van heb. Mijn xenons knipperen namelijk af en toe een keer. Accu of dynamo dus. Ik verdenk nog steeds dynamo.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.