Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Wow, 120pk NA chip? Uit een 1.7? Ouch… :P
Is die Astra gechipt? If not: why not!
Ik vrees trouwens ook voor m’n hoofdremcilinder. Iemand die nog liggen? Of kan ik beter gewoon meteen even zoeken naar een sloper met een 1.8/2.0 16V met remkrachtbegrenzer…
Die richtingaanwijzerdingen wil ik wel hebben. Kostie? Denk dat opsturen ‘t makkelijkst is, tenzij je zin hebt om (met brak gereedschap) ana de Astra mee te helpen in Scherpenzeel king:
Oke, kleine klemmetjes om de handremkabels in de korten zijn gekocht. We gaan dat van de week / van ‘t weekend (proberen te) monteren.
Afgelopen zondag ook verder gegaan met de voorkant, maar ik zie ‘t even niet meer lukken op de korte termijn:
- De achterveren schieten bij opkrikken al uit de houders, nog voordat de achterwielen van de grond zijn. Veilig? Lijkt me niet. Praktisch? Totáál niet.
- De achterveren lijken ook wel ERG veel korter dan origineel (15cm uncompressed, tov 30cm uncompressed origineel, give or take).
- Voorveren (Bilstein) monteren op de achteras past, lijkt iets stugger (=fijner) en hoogte komt beter uit. Ook vallen deze er niet zomaar uit bij opkrikken van de auto. De achterveren (Bilstein) komen qua hoogte meer overeen met de voorveren (origineel) na aftrek van zo’n 5cm verlaging, maar passen NIET om de veerpoot heen. Dus het lijkt er op alsof de boel tóch goed zat.
- De voorkant krijg ik met geen mogelijkheid los. Alleen al de doppen die om de homokineetbout zitten krijg ik er niet af (heb er maar één opengeknipt om toch te proberen die centrale bout los te halen). Die bout die erachter zit krijg ik met geen mogelijkheid beweging in. 67cm lange momentsleutel is niet sterk genoeg, de andere kant draait door (zelfs als ik daar een band op zet, en de auto aan die kant laat zakken).
- De remmen voelen compleet waardeloos. Zelfs na 2x ontluchten en nieuwe DOT5.1 Ferodo vloeistof en met draaiende motor heb ik nul remdruk, pedaal kan tot op de bodem zonder echte weerstand. We hebben nu een Eezibleed gekocht, van de week nog maar eens proberen, maar ik vrees voor een never ending story. De rechterachterklauw heeft geen ontluchtingsnippel meer (afgebroken, draadeind zit nog in de klauw, kan er niet meer uit), dus ik vrees dat de boel de kliko in mag…
Tips, hulp, anyone?
Wie zin heeft om te klussen, de auto staat in Scherpenzeel in een schuurtje ;).
Vandaag begonnen aan de Astra, en dat ging redelijk tot goed. De achteras die ik gekocht had heben we niet gebruikt, mede omdat de remleidingen afgeknepen waren. Gelukkig pastten de dempers (ondersteboven) en de naven + schijven ook gewoon op de huidige achteras, en konden we met wat voorzichtig buigwerk de originele remleidingen (hardlines naar de trommels) in de ‘nieuwe’ dubbelzuiger remklauwen draaien.
De verkoepr is zo stom geweest om één van de bleed nippels af te breken, dus ontluchten zal erg lastig cq. onmogelijk worden (iemand tips?) op één van de achterklauwen, dus daar worstelen we nog mee.
De voorkant: ik vervang alleen de veer, de demper is volgens mij gewoon dezelfde, of een andere Opel demper, dat komt misschien later wel. De voorremmen gaan we ook morgen doen, ik heb nieuwe Febi blokjes ervoor gekocht, en ga de ‘oude’ 284mm Calibra schijven gebruiken. Lijkt allemaal te gaan passen.
Wel nog twee prangende vragen:
1. De remmen achter zijn nu natuurlijk anders qua handrem. Ik las dat er wel een kleine aanpassing nodig is, en dat het krap zou zijn, echter, de remkabels lijken véél te lang te zijn. Zeg 20cm te lang. Hoe is dit het beste op te lossen?2. De veren op de achterkant lijken wel zodanig kort te zijn, dat ik bijna bang ben dat ze eruit floppen op een goede hobbel in de weg, is dat normaal?
9 april 2013 om 19:55 In reactie op: Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt #18123603Even een QQ: ik heb natuurlijk Calibra klauwen (turbo, 751 FN 54/24/G en 752 FN 54/24/G). Is voor de 284mm schijven. De blokken zijn zo op als maar kan, dus even snel een tijdelijk setje eronder.
Gaat dit passen?
http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsbelage-13-0460-7052-2-vorne-OPEL-Astra-Calibra-Kadett-Omega-Vectra-/390389383927?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3ACalibra+A&hash=item5ae50542f7″ onclick=”window.open(this.href);return false;Qua maat lijkt het overeen te komen (evenals het gaatje in de rand), maar deze schijnen ook in elke Astra F klauw te passen? Zijn die hetzelfde dan? If so – waarom kan de Ferodo DS2500 dan niet in de Astra?
http://www.fineline-imports.nl/ferodo-racing-remblokken/ferodo-ds2500-remblokken/ferodo-ds2500-fcp685h-p9076-107284.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Voor ik zinloos spullen bestel (ook al is ‘t dirt-cheap, je ziet ze zelfs al vanaf €9,90!), toch even checken… Later ook 284mm 4×100 Meriva schijven, als ik me niet vergis?
Handig om te weten :). Ik heb nodig:
– remleiding achteras deel, zeg maar van de auto naar de remklauw (dubbel zuiger achterklauwen); de huidige hard lines zijn afgeknepen. Beide kanten.
– richtingaanwijzerhendel
– zonneklepjes + houders (beide kanten)
– aircopomp voor een X16SZR (slopers bieden ze aan vanaf 100 euro, liever van een forummer echter ;) )
– indien beschikbaar: armsteun vóór (liefst originele, de huidige aftermarket is rommel)
– kofferklepbekleding stationwagon, zwart/grijs (donker)Misschien nog wel wat klein grut, ik hou me aanbevolen voor eventuele upgrades (elektrische ramen voor/achter, dat soort fratsen).
Nope, geen cruise control. Wel airco, maar ook geen elektrische ramen of iets dergelijks :). Mooi dat ze eender zijn dan. Binnenkort eens een 1.8/2.0 16V zien te vinden op de sloop.
Ik ben een rustige rijder (haal ruim 1:15 met een V6 diesel), en de Astra zal ook nooit hard bereden worden (wel af en toe eens doorhalen natuurlijk). 90% van woon/werk is in de <90km/u regio, al was 't maar door hutje-mutje rijden. En, ik hou er van om rustig 100km/u op de snelweg te rijden. Ik ga dus wel gewoon voor de 5 serie. Zo veel power heeft die Astra ook weer niet ;).
Klepdekselpakking zat ik aan te denken, gezien de kosten neem ik die denk ik gewoon mee, al zweet-ie bij mijn weten nu niet. Hij staat nu al wel 5 of 6 maanden stil, op bokjes, dus het zal wel droog zijn daarboven. Nog een speciaal soort kit nodig?
Massapunten zijn iets wat ik ook met de rotor/verdeler wil doen, contacten even nalopen en schoonmaken. Kleine moeite, groots resultaat. EGR en gasklephuis neem ik ook mee in de inspectie. Zit er over te denken om de EGR af te doppen (net als bij de A4) – plaatje metaal erin? Of krijg je dan een motorstoringslampje.
Nog iets: heeft iemand nog een richtingaanwijzerhendel over? Hoe zit dat bij de Astra? De huidige heeft de neiging om te seinen met groot licht na gebruik..
Thanks voor de hulp so far!
Ik doe dit nu voor de eerste keer aan de Astra, het is niet moeilijk en ik ben wel redelijk handig, gaandeweg komen we er altijd wel uit, toch is ‘t fijn om voor de eerste keer even dit soort dingen duidelijk te hebben. Thanks!
Iemand nog wat extra’s dat erbij moet? Alle filters zijn van Bosch, by the way. Geen FRAM.
Haha ik zit er wel aan te denken, maar voorlopig niet. Ik weet niet hoe lang ik nog blijf werken waar ik nu zit, dus ik ben op weg de maandlasten wat te drukken (de A4 kost €200 per maand om te mogen parkeren, de Astra maar €40). De A4 gaat voorlopig dus even de stalling in (+ die heeft voor €3000 aan nieuwe banden en draagarmen nodig, bespaar ik nu ook mooi even), en de Astra gaat na de beurt weer rijden.
Ik ga nu eerst proberen de remmen op de 1.6 poten te zetten (samen met de dempers), wat ik met de 2.0 assen/naven/homokineten ga doen weet ik niet. Misschien wel verkopen. Zal anders ook een versnellingsbak nodig hebben, en een donorblok (en ik voel weinig voor de zoveelste C20LET ombouw; dan liever een 1.6T maken, of een A3 1.8T erin lepelen).
NGK bkr5ek vs NGK bkr6ek – wat zijn de verschillen in de praktijk?
http://www.winparts.nl/53/ontsteking/bougies/0087045/ngk-v-line-bkr5ek-p-stuk” onclick=”window.open(this.href);return false;
Verpakkingseenh: verpakking 4 stuks
Aantal stuks pe: per stuk bestellenMoet ik er nu 1, of 4 bestellen :wtf
Wim-v6 heeft inderdaad al gereageerd in m’n specifieke topic hiervoor. (Thanks Wim-v6!)
Blijft inderdaad nog de bougie vraag open staan. PM vind ik prima, maar ik kan me voorstellen dat Willem dan platgespamd wordt, en het antwoord gewoon publiek neerzetten is ook voor anderen fijn denk ik.
2 april 2013 om 19:45 In reactie op: Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt #18123602@touro_louco wrote:
@muizenissen wrote:
Willem, thanks voor de reply. Ik heb me al flink rotgezocht, maar kom meestal Corsa en Manta projecten tegen ;).
Iemand nog tips? In de regio Alphen is bijna geen sloper te vinden die niet meer geld verdient met ‘t kweken van plantjes in de achtertuin van z’n sta caravan, dan met het effectief demonteren van auto’s..Ik neem aan dat je met ‘Alphen’, ‘Alphen a/d Rijn’ bedoelt: dan kan je misschien ‘Carmix’ in Woerden proberen, die hebben van alles op voorraad liggen. Of anders ‘Auto Recycling Nederland BV/Verweij’ in Lopik. Die laatste heeft vaak wel een aantal F-jes en andere Opels op het terrein staan (en stapelt ze niet op, zoals bij ‘t Vertrouwen in Utrecht) en e.e.a. op voorraad.
Thanks! Inderdaad a/d Rijn. Ik zal beide slopers aanschrijven/bellen.
Ander idee: is zo’n hard line niet te vervangen door een ‘standaard’ flexibele, van auto naar klauw? Regelmatig goed vastzetten natuurlijk..
2 april 2013 om 19:22 In reactie op: Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt #18123600Fair enough, maar goed, ik vind ‘t wel jammer dat-ie dat op beide kanten heeft gedaan ;). Beste is dus nu gewoon om een setje remleidingen van een as af te slopen… en dan ben ik er.
2 april 2013 om 17:21 In reactie op: Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt #18123598Willem, thanks voor de reply. Ik heb me al flink rotgezocht, maar kom meestal Corsa en Manta projecten tegen ;).
Afgeknepen remleidingen zijn geen optie voor mij, het moet werken. ‘t Is jammer dat de ‘sloper’ niet gewoon de leidingen uit de klauwen heeft geschroefd, dat moet immers gewoon kunnen lijkt mij. Dat sloop je tenminste niks (ja, dan loopt de vloeistof eruit, dat wel, maar da’s niet boeiend). Het beste leek het mij om de dempers gewoon over te zetten op de huidige naaf, dan hoef ik ook niets te klooien met homokineten (zijn nog prima en de hoezen zijn dicht, op de andere zitten volgens mij haarscheurtjes). Zolang de klauwen maar op de huidige poot passen vind ik het best, dan komen we daar wel uit.
Voor de achterremmen: goed, dus op de sloop op zoek naar 16V blokkies (1.8+) met schijfremmen achter, en daar de leidingen vanaf halen. Is die drukbegrenzer ook nodig als ik de Calibra klauwen monteer? Dit omdat deze natuurlijk ook wat meer remkracht leveren dan de OEM Astra klauwen (en GSI klauwen), dus wellicht is die druk verhoudin voor/achter zo weer prima? Anders meteen meenemen van dezelfde 16V sloper…
Iemand nog tips? In de regio Alphen is bijna geen sloper te vinden die niet meer geld verdient met ‘t kweken van plantjes in de achtertuin van z’n sta caravan, dan met het effectief demonteren van auto’s..
Ik mis de ‘vind ik leuk’ knop!!
Jonge wat denk je :P
Vind ‘t vooral leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zowel Audi als Opel kan waarderen ;).
Yuxel! Ouwe snoepert met je Astra. Leuk om je ook hier weer terug te zien!
Even een (snelle) update, met een sneak preview.
Wegens mogelijke werkwisseling ga ik mijn A4 in de schorsing doen voor een aantal maanden, en ga ik weer in de Astra rijden. Daarom moet-ie vervroegd road-ready gemaakt worden, dus vandaag heb ik vast wat parts gekocht. Later deze maand volgen andere parts, waarvoor ik nog wat hulp nodig ga hebben.
Vandaag gekocht:
– GSI achteras, hoop dat ‘t past, dacht dat er weinig verschil in zat (deze komt van een hatch, moet op een station)
– Bilstein schokdempers
– Bilstein verlagingsveren
– Veerpoot vóór
– Naaf + remschijf achter (met dual piston remklauw)
– 284/288mm (geen idee) remschijven vóór + calibra turbo remklauwenAlles gemonteerd op elkaar aangeschaft, dus ‘t zou moeten passen. Nu maar hopen dat ik geen blunder heb gedaan mbt hatch/station, gezien Opel Teile diverse onderdeelnummers hanteerd.
De remklauwen zijn nu zwart, ik denk er over om ze een kleurtje te geven (net als geel op m’n A4), maar twijfel nog. Ergens is zwart wel zo netjes. Anders zou ‘t oranje worden denk ik. Blauw is misschien wat opzichtig (al zou dezelfde kleur als de veren wel leuk zijn; keertje wat anders). Your thoughts? Rood = no go.
Dan. Later van de maand gaan we de aircopomp vervangen, en de auto een beurtje geven. Als ik bij winparts bijvoorbeeld onderdelen zoek (gewoon Bosch filters etc.) loop ik vast bij de bougies – zelfs op kenteken filteren resulteert in tig verscihllende versies, met verschillende vonkafstanden en eletrodes. Ik wil meteen alles vervangen, dus ook de kabels:
http://www.winparts.nl/1180/ontsteking/bougie-kabels/0269678/bougiekabelset” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.winparts.nl/53/ontsteking/bougies” onclick=”window.open(this.href);return false; > kenteken PR HX 55. Resulteert in 24 producten. Welke moet ik hebben? Ik wil origineel, of in elk geval minstens die kwaliteit (Bosch, NGK?). Opel Teile is ook hierin weinig nuttig, wel sets, maar geen duidelijke partnr’s en/of bougie specificaties.
Dus, tips anyone?
@ Pastry: geef ‘m dan even een heads-up als je wil! ;)
Daarom, maar goed, ik weet ook niet in hoeverre hij probeerde (en daar ging ‘t ook niet om). Ik ging ook mee in de 6e, en in mijn diesel is alles vanaf de 4e al een ‘overdrive’ (gear ratio van <1:1), dus fors koppelreductie..
Heb ‘t vermoeden dat als ik in 4 of 5 mee ging, dat-ie er niet zo ‘makkelijk’ vanaf kwam… Maar again, daar ging ‘t niet om :D.
Het zou kunnen, de voorbanden staken net zo ver uit. Lijkt mij echter dat die ene die ik bedoel vlakkere velgen had (geen diep hart), de acherkant was een ongespoten stukje plastic (klein), en de rolkooi kan ik me niet herinneren.. Maar, het *zou* kunnen…
Linkje?
Stom, het is een Corsa A, en geen Kadett D. Ik ben weer eens een noob :D
Zoeen:
-
AuteurBerichten