Corsa A gespot op de A12 – sprintverhaaltje

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Corsa A gespot op de A12 – sprintverhaaltje

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253889
    muizenissen
      Lid sinds:
      9 July 2008

      Vandaag, 1e Kerstdag 2012, 25 december. Druilerige middag, mondjesmaat verkeer, rustig rijden (er is toch niks meer mee te beginnen). Veelal families op de weg, Kerstverkeer zullen we het noemen. Het rijdt, ik doe mijn ding, en rij terug van een bezoekje aan mijn opslag cq. klusruimte, waar mijn Astra (tijdelijk) gestald staat. Zojuist heb ik een schroefset verkocht, die ik ooit voor mijn vorige A4 B5 had gekocht. De koper wilde hem graag deze week ophalen, dus wat is er beter dan op een lome dag zonder verplichtingen of to-do’s dat ding even ophalen?

      Ondertussen heb ik er zo’n 100km op zitten, en is het nog zo’n 30km tot huis. Ik rijd op de A12, richting Den Haag, al een geruime tijd. Richting de Ikea. Je mag daar 100km/u, en zoals ik eigenlijk altijd doe, rijd ik gewoon 110km/u op de cruise control (103km/u op de GPS). Lekker rustig – de diesel draait dan 1800rpm, en drinkt zo’n 5,6l per 100km. Niet slecht, voor een 2,5 liter V6!

      Zo rustig rijden geeft je de tijd om te genieten van je auto, van de muziek die je op hebt staan, en van het verkeer om je heen. Het is altijd leuk om te zien hoe anderen rijden, en wat er in bepaalde auto’s zit. Zo zie je veel afgeladen Suzuki Wagon R+ (of de Opel variant, Agila), of stampvolle Fiesta’s, Starlets en Alto’s. Duidelijk mensen die normaal alleen in de stad rijden, maar nu voor kerst eens met de hele familie de andere familie moeten opzoeken. Het gaat net aan – de veerweg is weg, en de vonkjes schieten dan ook regelmatig van de trekhaakjes af. Duidelijk niet gewend om met een lage auto te rijden. Een beetje slingerend op de baan proberen ze zich staand te houden in de matige regen. Het is grappig om te zien :).

      Dan, in de verte achter je, zie je tussen alle veel te hoge koplampen (immers, met een volgeladen auto is je lichtbeeld anders, maar waarom zou je daar rekening mee houden?) een donker vlekje. Soms heb je het al snel in de gaten. Niet altijd – sterker nog, meestal niet. Deze keer wel. Dit donkere vlekje rijdt op de linkerbaan, en wil duidelijk (doch niet overmatig dringend) een stukje harder rijden dan de rest. Het is slechts een kwestie van tijd voor hij langs mij komt rijden. Ik bekijk de auto, en zie een jonge gozer achter ’t stuur zitten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kijkt hij ook naar mijn auto. Echt opvallend ben ik niet, maar voor wie het wil, is er genoeg te zien. Grote zwarte velgen, knalgele grote remklauwen met Porsche embleem erop, spoilerpakketje, dubbele uitlaat… Maar toch – dat soort dingen zijn subtiel, zoals het hoort bij een Audi.

      De jongen rijdt in een zwarte Corsa. Een A volgens mij, ’t is in elk geval al wel een oudje. Het eerste dat mij opvalt, naast de volledig matzwarte look, is het feit dat er wel erg grote en breed uitstekende banden onder deze Corsa zitten. Dát, is niet standaard. Het model kan ik niet zien, dus ik weet niet of het een setje sjonnie-A8 velgen is, of een goed passende set. Wat wel duidelijk is, is dat ze onder de wielkasten uitsteken, en duidelijk een maatje te groot zijn. Door de verlaging kan de Kadett niet ver inveren, en hij lijkt dan ook flink stug te zijn afgeveerd.

      Hij rijdt me voorbij, en ik zie een GSi embleem. En we zijn weer terug op het ‘snel in de gaten hebben’ momentje. Dit lijkt wel een persoon die zin heeft om een lekker brokje te rijden. Ik voeg in tussen de hem en de auto achter hem, en geef een klein beetje gas extra om de snelheid gelijk te trekken. We rijden nu zo’n 115km/u, er is hier nog geen trajectcontrole, dus dat kan geen kwaad.

      Voor hem rijdt een BMW 1 serie, vrij jong ding, die duidelijk niet harder wil. Door het inmiddels toch wel drukke verkeer kan er ook niet echt naar rechts worden gegaan, dus we blijven in een treintje door rijden.

      Inmiddels zwelt de regen lichtjes aan, en begin ik de hoop op een klein sprintje al een beetje op te geven. Ik schakel terug door naar z’n ‘6’, na een tijdje in de 4e versnelling een kans te hebben afgewacht. We sukkelen door, inmiddels zo’n 120 tot 130km/u. 2100rpm in de 6e versnelling, de rust is teruggekeerd. Tot er zo’n 5km verderop, tegen afslag Woerden, zo’n 1500 meter voordat de 4e rijbaan gesloten wordt. De BMW gaat naar rechts, en aan de geur van verbrande benzine en een smutje olie te ruiken gaat de Corsa vol, of in elk geval, redelijk op het gas. Ik kan kiezen: gok ik op koppel, en ga ik mee? Of schakel ik terug, en verlies ik die tijd. Ik koos vrijwel automatisch voor het eerste. Het gas gaat erop, en we lopen heerlijk gelijkmatig door. De afstand onderling wordt nauwelijks of zelfs niets groter, en een inbeslagname van het rijbewijs komt vrij vlot in zicht.

      De weg is nog leeg (al die ‘Kerstmensjes’ gaan al 1,5km vóórdat de rijbaan dicht gaat naar rechts), dus we kunnen even door. Na een vrijkorte tijd komt de 200km/u in zicht. We rijden zo’n 190km/u, de V6-naald gaat net de 3000rpm voorbij en begint de 2e ‘boost’ rond 3300rpm op te bouwen. Helaas moeten we remmen – de rijbaan gaat dicht, en we moeten in het redelijk druk bezette 3e rijbaantje invoegen. Helaas kunnen we niet achter elkaar blijven, hij zit zo’n 4 auto’s voor mij.

      Gelukkig gaat hij naar de rechterbaan, zodat ik langszij kan komen. We kijken elkaar aan, en de duim gaat omhoog. Met een glimlach. Omdat ik nog iets harder rijd voeg ik voor hem in op de rechterbaan, waarna hij weer naar links gaat, en zijn snelheid wil vervolgen. Ik ook, dus bij 110km/u gaat de cruise control er weer op. Hij zwaait nog even, ik was net te laat met terugzwaaien.

      Soms is het meteen duidelijk: het gaat hier om een goedaardig sprintje, zonder over grenzen te gaan, zonder roekeloos rijgedrag, en zonder duidelijke winnaar. Gewoon even een gedeeld momentje van gasgeven.

      Heerlijk. Kudootje voor deze Corsa GSi rijder – made my day a little less grey :thumb

      Ik heb geen idee of deze bestuurder op dit forum actief is. Misschien wel – zo ja, het was vandaag, 25/12/2012, van15:00 tot 15:15, op de A12 richting Den Haag, tussen Ikea en Woerden. Ik reed in een zilvergrijze Audi A4 Avant met LED DRL vóór.

      #18087947
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Leuk verhaal :thumb

        Je hebt ook zat mensen die zo’n sprintje niet op de leuke manier op vatten en dan krijg je geen duim, maar een middelvinger. Of die je dan niet laten passeren of langs zij komen. Gelukkig zijn er nog mensen die een sprintje kunnen waarderen :D

        #18087948
        muizenissen
          Lid sinds:
          9 July 2008

          Exactly, daarom vond ik ’t ook wel de moeite waard om ’t even op te schrijven.

          Wel wat TL:DR geworden, maar toch ;).

          #18087949
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Hmm, valt best mee, ik heb het helemaal gelezen ;)

            #18087950
            muizenissen
              Lid sinds:
              9 July 2008

              Stom, het is een Corsa A, en geen Kadett D. Ik ben weer eens een noob :D

              Zoeen:

              #18087951
              EdGSI
                Lid sinds:
                13 August 2011

                Ik houd ook altijd van sprintjes :jerry

                Misschien die zwarte corsa A met 2.0 16v die op dit forum te koop staat? :D

                #18087952
                muizenissen
                  Lid sinds:
                  9 July 2008

                  Linkje?

                  #18087953
                  EdGSI
                    Lid sinds:
                    13 August 2011

                    buysell/single_ad.php?ad_id=3418

                    Vind ik trouwens een zeer strakke corsa, alleen de prijs :shock:

                    #18087954
                    muizenissen
                      Lid sinds:
                      9 July 2008

                      Het zou kunnen, de voorbanden staken net zo ver uit. Lijkt mij echter dat die ene die ik bedoel vlakkere velgen had (geen diep hart), de acherkant was een ongespoten stukje plastic (klein), en de rolkooi kan ik me niet herinneren.. Maar, het *zou* kunnen…

                      #18087955
                      EdGSI
                        Lid sinds:
                        13 August 2011

                        Dan zou ik het best kunnen begrijpen dat je niet op hem inliep :jerry

                        Als je achter een 1.6 8v heb gezeten, heb je niet ver genoeg het gas ingeduwd hahaha :p

                        #18087956
                        muizenissen
                          Lid sinds:
                          9 July 2008

                          Daarom, maar goed, ik weet ook niet in hoeverre hij probeerde (en daar ging ’t ook niet om). Ik ging ook mee in de 6e, en in mijn diesel is alles vanaf de 4e al een ‘overdrive’ (gear ratio van <1:1), dus fors koppelreductie..

                          Heb ’t vermoeden dat als ik in 4 of 5 mee ging, dat-ie er niet zo ‘makkelijk’ vanaf kwam… Maar again, daar ging ’t niet om :D.

                          #18087957
                          corsakupesh
                            Lid sinds:
                            29 December 2011

                            Gebeurt bij mij ook wel eens dat ik gewoon achter iemand met een beetje dezelfde rijstijl blijf hangen en dan wat begin te spelen. Gister avond nog, ook aan het spelen geweest met iemand met een *kuchcitroenc4kuch* maar toen ik het zat was en hem voorbij ging kreeg ik ook een duim ipv de middelvinger, maar ik heb er toch dik vanaf het nieuwe knooppunt eindhoven tot afrit Born er achter gehangen… Schat dit op een tijd van ongeveer 30-40 minuten? Kan ik ook zo hard van genieten he! Of dan van die sjonniepetjespolo’s bij het stoplicht in je spiegel zien verdwijnen… Geweldig gewoon! :thumb

                            Grt

                            #18087958
                            astraTD
                              Lid sinds:
                              9 March 2009

                              Leuk verhaaltje :thumb

                              #18087959
                              pastry
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 July 2004

                                mooi verhaal, ik denk dat de eigenaar misschien wel op t corsa a forum moet rond hangen.

                                #18087960
                                sw16v
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  Leuk verhaal!

                                  #18087961
                                  muizenissen
                                    Lid sinds:
                                    9 July 2008

                                    @ Pastry: geef ‘m dan even een heads-up als je wil! ;)

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.