Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@Oenatje wrote:
jij maakte toch ook plug and play kabelbomen?
Dat klopt, een poos niet meer mee bezig geweest maar bij belangstelling stuur me maar een berichtje.
@ Jerremy; haha ja voorlopig zat projecten lopen dus voorlopig mooi laten staan de astra :jerry
Ik heb de vectra toendertijd van rens overgenomen, had wel weer zin in een tussendoor projectje.
Na de astra met saab b204l gebouwd te hebben was de vectra afbouwen niet zon probleem. Heb er een tijdje in rondgereden tot ik een mooi inruilvoorstel kreeg.Toch kriebelt het weer, en laten we toevallig nog een astra gsi en een b204l hebben staan..
@RacesconaB204 wrote:
@mantamarkie wrote:
…Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis.
Heb je daar toevallig een foto van ?
Ik moet daar nog fotos van hebben ja, zal vanavond kijken of ik deze kan posten.
Denk inderdaad dat je het moet zoeken in het wel erg lange en bochtige aanzuigtraject. Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis. Als je wilt mag je deze ook proberen. Is dat zowieso geen betere optie om een pan met bult en dus korte zuigbuis te maken? Ondanks je stabi hier zit moet het wel kunnen toch? Heb al eens eerder gemerlt dat de saab oliepompen niet zoveel aanzuigend vermogen hebben, te weinig olie deed oliedruk flink dalen met hete motor in de astra toen.
Ik heb wel een orginele pan liggen, maar deze is gescheurd, je zou hem kunnen lassen, evt op saabforum zijn een aantal mensen die niets liever zien dat dit project tot een goed einde komt en je er zo 1 uitlenen. Vraagje over je aanzuigbuis; hoeveel mm van de bodem heb je deze hangen?
Mocht je er niet meer uitkomen en zelfs willen testen met een andere motor, ik heb nog een b204l staan welke perfect funtioneerde voordat hij uit de astra gsi gedemonteerd werd, je mag hem zo van me lenen als je dat zou helpen, alhoewel ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar het is maar dat je het weet
Zou ze alsnog even testen met lucht voordat je ze terug monteert. Hoor er doorgaans zelden van dat ze stukgaan, maar ik had er toendertijd 2 waarvan de veertjes gebroken waren en daardoor te vroeg openden.
Is het ook niet een optie een orginele carterpan onder de motor te hangen en hem warm te laten draaien in de ascona? Of wordt de olietemp uitsluitend rijdend pas warm genoeg om het probleem aan het licht te stellen? (Desnoods met een brandertje onder het carter of zeg ik nu iets raars :hmmz )
Zodat je de zelf gefabriceerde carterpan en aanzuigbuis uit kunt sluiten.ik heb eens een b204l opengehaald waarin toen 2 defecte zuigerbodemsproeiers inzaten, blies er met luchtpistool zo doorheen terwijl bij de andere 2 pas bij +-1.5bar.
Als ik het me goed herinner zit hier een plunjertje in de bout, heb er wat over gevonden daarnet:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=48925″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Heb je de oliesproeiers tbv zuigerbodemkoeling ook gecontroleerd? deze behoren op 1.5bar te openen
saab power! altijd goed. ben hier toen ook mee bezig geweest in mn ascona a, lag er compleet in maar de saab motor moest daarna in een astra gsi. ik heb toen ook zitten stoeien met de turbo ivm ruimtegebrek, en eigenlijk kwam hij het beste uit als het spruitstuk op de kop gemonteerd werd, dmw pasplaat tussen kop en spruitstuk. dit scheelt veel ruimte bij de steun, stuurstok en waterpomp. komt alleen wel dichter bij de motorkap uiteraard.
hier nog een topic van een ascona b met saab power, tevens zie je hier hoe dat eruit ziet, de turbo omgekeerd;
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=42244&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;veel succes nog! volg met met plezier :wors
28 december 2012 om 16:41 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880977Juist jeroen, de ascona weegt 1.010kg, de commodore v8 is van Jo, die weegt wel wat meer, geloof 1372kg?
27 december 2012 om 21:44 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880974@marcel wrote:
En kenne we je al feliciteren? :vertag
jazeker! alweer even geleden, in oktober bij de RDW geweest en glansrijk door de keuring incl 2jr APK.
Ze is ietswat aangekomen, weegt nu 1010kg.(volle tank)
@asconarocker: de orginele as zit eronder, van een 1900, 3:44 overbrenging. tot nu toe ongespert, sper heb ik op de plank maar twijfel nog of die erin gaat, rijdt immers zo ook prima.27 december 2012 om 21:42 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880973@Jo1 wrote:
Heb eigenlijk nog een vraagje over de klepdeksels.
Is links en rechts niet verwisselbaar, zijn beiden niet identiek, ik zie wel iets verschil m.b.t. de bougie gaten, maar verder niet echt.
komt nl iets beter uit wat de oliedop betreft.Jo,
over de klepdeksels, ik heb hier toen ook naar gekeken om ze om te draaien, maar dit niet gedaan vanwege de reden dat de bougiegaten niet helemaal in lijn met de bougies kwamen, en meen me te herinneren dat 1 of meer pasvlak(ken) niet correct aansloten op de cilinderkop, met lekkage als risico. ik zal morgen even kijken naar een andere set alu deksels, of ik het verschil nog kan herinneren. Op Omega fora”s is dit onderwerp ook al eens te sprake gekomen maar volgens mij niet toegepast vanwege toch onderlinge verschillen in de deksels. je zou het ook kunnen doen zoals ik gedaan heb, en dan de ramklep-actuator omdraaien d.m.v een beugeltje.
hoe is het trouwens met de commodore v8? rijdt naar wens?
3 oktober 2012 om 16:29 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880966Marcel heeft die veren laten bekijken door een specialist, welke er slappere in heeft gezet, en getest. Ik heb zon vermoeden wat @mr turbo zegt, combinatie plaat/vliegwiel, misschien dat het voeringsmateriaal nog in moet slijten op het vliegwiel? Teveel grip waardoor hij gaat ‘happen’?
3 oktober 2012 om 08:09 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880958@mr-turbo wrote:
@mantamarkie wrote:
Bedankt allemaal!
Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!
Kruisstukje dat kan, maar ik zou het zelf eerder ergens anders zoeken,
goede kans dat er ergens iets tegen bv. de vooras aankomt en dat het trillen bij decelereren veroorzaakt..
bv carterpan , uitlaat, etc
als het tegen de kas zou zijn, dan hoor je dat een heel stuk harder :DDe veer is meer nodig om te voorkomen dat het staartstuk niet uit de achteras schuift, in het verleden reed ik ook wel eens zonder, maar nu ik weet wat er gebeurt, niet meer :thumb
Joeri,
Daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip,maar snel een veer opsnorren. Tevens heb ik een probleem met de koppeling, deze “stuiterd” als ik hem langzaam slippend laat opkomen bij laagtoerig accelereren en afremmen op de motor tevens langzaam op laten komen. Nu heeft @marcel hetzelfde probleem en zijn we hier al geruime tijd over aan het denken, veren in plaat te stug, plaatvoering teveel grip? Heb jij dit eens meegemaakt? Misschien @ Jo?
30 september 2012 om 21:06 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880955Bak is inderdaad een 1.8s getrag 240.
Radiateur is van een manta b gsi, brede model dus, en koelt tot nu toe prima, 12okt naar de rdw, met een beetje geluk wordt hij goedgekeurd en kan ik hem daarna echt goed testen.10 september 2012 om 22:00 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880953Bedankt allemaal!
Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!
@Rens_Corsa wrote:
conversie draadboom heb ik ook via Mark.
ik moet zeggen, het ziet er heeeeeeeeeeeel netjes uit, en zeker de moeite waard.Bedankt rens! Het heeft heel wat tijd en moeite gekost maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf! Post ook een foto als hij in de vectra gemonteerd zit, ben benieuwd waar je hem mooi gaat verstoppen! :kewlpics
@kadett4x4 wrote:
@mantamarkie wrote:
Daar ben ik mee bezig een complete ombouwhandleiding! De bedrading is het meeste werk nog wel aan de ombouw, daarvoor heb ik plug and play draadboompjes ondertussen klaar. Ik snap nog steeds niet dat niet meer mensen aan de saab conversie beginnen, hoeveelheid werk valt echt mee en kostentechnisch een stuk interessanter dan een LET ombouw!
Succes met de ombouw rens!ik zou wel willen, maar heb net het model waar je aan de koets moet slijpen en lassen.
en daar wil ik niet aan beginnen, want dan kijkt het niet orgineel.
kan zo gauw die foto niet meer vinden, maar staat ergens hier.
voor de rest vind ik het een super project :thumbup :thumbup :thumbupgroeten.
Klopt, die foto staat in mijn topic (project saabstra) maar toch denk ik dat het makkelijker kan zonder de hele balk te hoeven verbouwen, beetje aan het neuzen geweest:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=87345&view=previous” onclick=”window.open(this.href);return false;Hier zie je toch dat het past zonder de balk te hoeven versmallen, de motorsteun is niet helemaal mijn idee, denk dat je beter een nieuwe bloksteun kan maken zodat het chassis misschien helemaal ongemoeid kan blijven maargoed. Het jeukt alweer bij me het zelf te proberen :jerry
Daar ben ik mee bezig een complete ombouwhandleiding! De bedrading is het meeste werk nog wel aan de ombouw, daarvoor heb ik plug and play draadboompjes ondertussen klaar. Ik snap nog steeds niet dat niet meer mensen aan de saab conversie beginnen, hoeveelheid werk valt echt mee en kostentechnisch een stuk interessanter dan een LET ombouw!
Succes met de ombouw rens!8 september 2012 om 15:53 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880948zo, weer eens een update
Auto is nu rijdende en alles functioneerd, nog wel enkele zaken die afgewerkt moeten worden voor de RDW keuring maar dit zijn maar wat kleine puntjes.
ik zal wat fotos posten van de afbouw van de auto hieronderuitlaatsysteem in aanbouw, erg krap aan de stuurkoppelings zijde!
uitlaat in een gevorderd stadium
de complete voorpijp, klaar om een lakje te krijgen
de complete uitlaatlijn, dempers die er nu onder zitten zijn de standaard dempers voor de rdw keuring, daarna komt er een wat grotere diameter uitlaat onder
ook de tank is aangepast aan een injectiesysteem doormiddel van een buffer in de tank te lassen, hierdoor zal het systeem geen lucht aanzuigen als de tank leeg raakt en een bocht genomen wordt.
hierbij wat fotos voor de liefhebbershet reservoir/buffer
en een foto van de buffer in de tank gelast:
binnenin de tank ziet het er dan zo uit:
tank weer gemonteerd onder de auto
tevens een inlaatcollector gemaakt om de 2 gaskleppen van de omega inlaat naar de luchtmassameter te laten gaan, hier ging wel meer werk inzitten dan ik had gedacht, maar het eindresultaat ben ik tevreden mee en het werkt ook prima.
Materiaal is aluminiumEn nog wat fotos van de motorruimte met bijna alles gemonteerd
tevens ook andere velgen gevonden voor de ascona, Revolution 8j 15inch, staat zeer mooi vind ik, alleen de achterste spatbordranden moet ik wat aanpassen.
dit was het weer voor nu, zodra de auto rdw en apk gekeurd is zal ik eens een leuke fotoshoot doen en mn ervaringen posten.
19 augustus 2012 om 22:10 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880947zo, sevenum 2012 is ook weer verleden tijd! was een zeer geslaagd weekend, alleen wel erg warm :shock:
Jo Heunen nog even kort gesproken en zijn commodore b coupe met bmw v8 erin bewonderd, wat een heerlijke combinatie lijkt me dat en vooral respect! dit gesprek gaf me weer een stimulans mn topic eens eens te updaten.Niets gepost betekend nog niet altijd niets gedaan, auto is ondertussen rijdend en alles functioneerd beter dan ik hoopte, vooral de stuurbekrachtiging is werkelijk subliem! aangezien het bmw stuurhuis een stuk korter is dan de orginele van de ascona, stuurt de auto een heel stuk directer.
motor weer op zn plek:
oliedrukzender geplaatst voor de GT/E tellerset
Ook de benzinetank ontsnapte niet aan mijn aandacht, gestraald en een buffer tank gemaakt en in de tank gelast
morgen meer!
Leuk project.
Waarom heb je de ontsteking niet naar voren geplaatst zodat de motor verder naar achteren kan? Zowieso beter voor de wegligging en (in het geval van saab motor in een e30 maar bij een xe moet het ook mogelijk zijn) het gebruik van de orginele bmw tussenas! Boutpatroon op de flens van de bmw en r28 zijn gelijk ( 325i of 324d cardanas). Post nog wat leuke pics van je ombouw! Veel succes.Hoe bedoel je dit mr turbo? Ik heb vaak zat in het verleden de koppen welke in de bak gaan gewisseld. Wel is het noodzaak het kruisstuk precies in het midden terug te plaatsen, ik neem aan dat je dit waarschijnlijk bedoelde?
12 juni 2012 om 21:41 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880945@marcel; ja die moeten nog wel ergens liggen! Luchtinlaatsysteem heeft me al flink hoofdpijn bezorgd maar ik denk dat ik er wel uit ben.
Heb niets meer gepost, maar destemeer bezig geweest met de ascona! Bedrading is zo goed als klaar nu incl koelfan, kachelbak en slangen zitten erin en het dashboard. Alleen nu loop ik dus tegen een probleem aan, de toerenteller. Deze moet omgebouwd worden om de correcte waardes aan te geven ivm de 6 pitter. Nu weet ik dat er in het verleden wel eens een topic incl schema is geweest, maar ik kan het niet meer terugvinden evenals in mi
jn documentatie niet. @ Jo, of danny(manta24v), jullie hebben dit ook wel eens gedaan niet? Hulp is zeer welkom! (ook van eenieder die het weet!) -
AuteurBerichten