Mana

Aangemaakte reacties

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • Mana
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2021

      John ik heb niet getest met een lege expansievat, had er nog wel aan gedacht even, maar is opgelost gelukkig.

      Oude thermostaat erop gedaan en ja hoor mooie temp. tijdens 100 rijden rond de 80 graden, rij ik wat langzamer gaat die zelfs naar 77 en stationair klimt die niet snel op. sorry heb niet uitgezocht of er lucht in de leiding zat met de nieuwe thermostaat het voelde gewoon niet goed met dat Gates ding 105graden open. Kon zijn hoor lucht in de leiding. heb toen ook anders gedaan, vullen en met dop open starten, 30 seconden stationair daarna dop erop . Voor degene die een leeg systeem bijvult , sluit het dop na het vullen en start dan de auto (opel),  ik denk dat het daar aan lag. heb de dop toen bij vervangen er niet op gedaan bij het starten met het idee dat het beter ontlucht 🤣 maar dan nog zou die zich zelf moeten ontluchten toch?, wat misschien niet is gebeurt. maar ja ik geef het de schuld aan de nieuwe thermostaat openings tijd 105 graden. Nou is het goed en ik laat het zo, 🙄met mijn gedachten nog wel bij 112 koelventilator aan. ik zit te denken aan de ventilator stekker/weerstand wat je al aangaf , die even eraf en schoonmaken . :good:

      Mana
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 July 2021

        Ok , auto blijft bij normaal rijden 60/80/100 km snelheid op temperatuur van boven de 105 graden (wanneer de nieuwe thermostaat aanslaat )voorheen 78/85 graden, ze kunnen me alles wijs maken dat dit normaal is ( 107/ 108 graden) deze meneer gaat gewoon de oude thermostaat er weer op doen . ik heb geen zin om mijn auto naar de sloop te brengen alleen maar om de emissie laag te houden. De grens dat je motor kan falen verhit kan raken door een slechte dop, ventilator die niet aanslaat, waterpomp of thermostaat vast komt te zitten is zo kort gemaakt alleen maar om milieuvriendelijker te kunnen rijden. Sorry hoor, eerst lees ik 80/95 graden is normaal , dan gaan we naar 100/110 is normaal jup :D.

        John-Opel bedankt nog voor de Tip van expansievat flotter :good:

        PS: naar de garage gaan heeft geen zin, ervaring en verstand is weg, maar betalen kan nu wel met pin!

        Mana
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2021

          Hoi John-Opel,

          de probleem met de koelvloeistofP is verholpen zoals het er nu naar lijkt. Expansievat, dop en de koelvloeistofpeil-sensor vervangen geen melding meer.

          Heb vandaag ook de multiriem (spanrol ook), waterpomp en de thermostaat vervangen.

          koelvloeistof weer erin ( wel action spul :scratch:   ) gevuld iets boven de streep . test rit gemaakt koelvloeistof een centimeter of 2 onder de streep KALT.

          mijn ervaring tijdens het ritje, kijkend naar de bordcomputer T waarde , dat deze hoger blijft dan eerst . snelweg op  107/108 graden was eerst voor de grote beurt 77/87 . thermostaat is wel open gegaan kan ik goed voelen. misschien ligt het aan de koelvloeistof die nu beetje nog door de systeem moet lopen en ontluchten?? we gaan zien :D nooit iets aanraken wat goed werkt :rolling: .  de fin slaat nog wel aan gelukkig bij 112 graden.

          groet Mana

          Mana
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 July 2021

            Nee, weet niet waar ik die kan vinden , heb ook geen last van gehad ( meer dan halfuurtje accu los gehad)

            OPEL ASTRA H (A04) | 2004.01-2014.05 – 1.6 (L48) – 1598ccm 105pk

            mijn kenteken: 64RJBG

            wat ik raar vindt dat bij de radiator boven de aftapkraantje ook als tempratuursensor wordt aangeduid en niet een temparatuurschakelaar?

            dit nummer stond op de sensor iets boven de aftapkraan.: 15336564 ook een temparatuur sensor?

            Mana
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 July 2021

              Bedankt voor de nuttige reacties, deze opel astra H is met 1 ventilator trouwens en heb me onderdelen binnen, thermostaat , waterpomp en een nieuwe temparatuursensor op de radiator net boven de aftapkraantje koelvloeistof. De koelvloeistofP melding ga ik aan de slag met een nieuwe expansievat en dop :good:   . Welke sensor geeft de T waarde aan die je bij de bordcomputer kan vinden? is dat de sensor op de thermostaat of net daar boven is er ook 1tje of de bij de radiator boven de aftapkraantje. Trouwens de Temparatuursensor die ik heb besteld lijkt zoveel op de temparatuursensor net boven de thermostaat? Hebben deze de zelfde functie? bij het zoeken van de onderdeel online raken de meesten in de war? zijn het beide een schakelaar. De op de radiator boven de aftapkraantje als ik daar vuurtje tegen aan doe gaat de vin aan. ik kan nergens vinden op welke graden dit gebeurt dus dacht ik die sensor is wat zwakker geworden ??

              Mana
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 July 2021

                Hoi John-Opel, bedankt voor je antwoordt. Over de koelvloeistofp melding ga ik een nieuwe expansievat halen en zoals je aangaf staan er inderdaad meer gesprekken over dit onderwerp.

                Maar nog een vrage over de ventilator , is er een manier om de vin iets eerder te laten draaien? bij 100 of 105 graden ik vind zelf 112 graden wel een beetje te hoog is dit bij alle opel astra h zo? of moet er iets vervangen worden? Er is geen lek dergelijke ook worden de slangen niet hard maar wel heeeel warm en zie ik koelvloeistof weer door de kleine slang terug komen in de expansievat en pas daarna dus 112 gaat die aan.

                groet Mana

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)